Aska fastnar på roster

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Jag köpte nyligen hus och fick då samtidigt en Viking Bio 20 på halsen, brännaren sitter monterad i en Parca Norah 3000 i oljedelen och värmer ca 120kvm boyta.

Jag har problem med att askan liksom bränner fast på rostret så att fläkten inte kan blåsa bort det och får därmed misslyckade starter. Brännaren kan gå ca 3-4 dagar innan det är så pass mycket aska på rostret att den inte kan tända. Rengör jag då rostret med en stålborste och sotar ur brännarröret så går den jättefint i 3-4dagar till. Har provat att köra med inställning för både lågt o högt drag utan någon skillnad. Kör på högeffektsläget och har försökt att justera bränslet så gott det går efter färgen på lågan som nu är ljusgul med lite inslag av vit. Har även kollat sotet som är ljusgrått på pannväggarna och askan är lite mörkt brunaktig i pannan.

Några funderingar på vad jag ska göra för ändringar för att slippa den fastbrända askan?
Skickar med en bild nedan på hur rostret ser ut ca 48h efter att det var helt rengjort. Det ljusa på vänstersida är spån från skruven som ramlade ner när jag kopplade bort den från brännaren så bortse från det.
Bild
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet :D

Det där rostret känner jag igen. Snabb igensättning beror på pelletskvalitén om brännaren är rätt inställd.
Prova några säckar från annan tillverkare.
Brännaren behöver normalt askas ur varje vecka på hög effekt och vart tredje dygn vid låg effekt för att undvika driftstörningar.
Du har tydligen smygläst på forumet och fått till förbränningen bra.
Vad har du för rökgastemperatur?
Låg effekt räcker för din husstorlek. Det spar på brännarröret och pelletsen.
Ställ in switchen för högt drag så tänder den säkrare.

Skapa en signatur med din utrustning i din profil, så kommer den med i alla dina inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Ok, har en pall med Bionorr 8mm pellets på ingång imorn så hoppas på bättre kvalité där då.
Japp har försökt att läsa mig till så gott det går! Det rödaktiga på rostret var kommer det ifrån? Går det för varmt kanske?
Rökgastemperaturen ligger på ca 180c efter att jag sotat ur panna+brännare och runt 200c några dagar senare.
Har tänkt att gå över till låg effekt, men vill först få till bränslemängden i hög effekt helt rätt så jag bara behöver justera luftmängden när jag byter effektläge. Är det rätt tänkt?
Högt drag kör jag redan på efter allmänt inrådande här på forumet :wink:

Använd inte "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både oöverskådligt och svårläst. Citeringen borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av Stegatorparn »

Lite hög rökgastemperatur vilket betyder att pannan inte kan ta hand om hela effekten, 20 kW.
Låg effekt blir bäst för ekonomin.

Det är rätt arbetsgång vid injusteringen, men om man bestämmer sig för låg effekt och inte använder modulerande drift, så har man full frihet i lågeffektsläget att ställa matning och fläkt till önskad effekt.

Det rödaktiga kan vara rost. Även rostfritt rostar i fel miljö.

Citera inte direkt under, Roli tar ändå bort det.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Ok, ska försöka få till låg effekt nu när den nya pelletsen kommer hem.

Det var inte den färgen förut när jag hade högre bränslemängd, då va rostret mer sotigt. Kom först efter att jag hade dragit ner bränslemängden en del, från ca kl. 11 till ca kl 9 på bränslevredet.

Pannan hade stannat idag igen, men nu bara efter ca 1,5 dygn sen senaste uraskningen. Kan det vara så att jag har strupit bränslet för mycket så att det blir för varmt? Svårt för en glad amatör att avgöra på lågan vilken färg som är exakt rätt.

Använd inte "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både oöverskådligt och svårläst. Citeringen borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av Stegatorparn »

Mycket möjligt att den går för magert.
Min matning hamnade vid kl 11 cirka.
Ungefär så här skall det se ut

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Ok, ska nog prova och låta den gå lite "fetare" med nya pelletsleveransen och se vart de leder.
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av d_anders »

Jag tror du har för hög startdos
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Hmm varför tror du just det?

Vägde upp den för ett tag sedan och var ca 80g har jag för mig. Tänkte mäta upp igen nu med den nya leveransen och se så att det stämmer.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av d_anders »

Jag hade lite liknande problem förra vintern. Jag gjorde iofs småjusteringar av annat också, men startproblemen försvann efter att jag ställde ner startdosen för 9 månader sen. Har inte haft en enda misslyckad start sedan dess.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Ok har provat o justerat den lite men inte märkt någon större skillnad.

Kör nu på Bionorr pellets samtidigt som jag drog upp bränsle mängden, till ca kl 10, och tycker det funkar ganska bra. Efter två dagar nu var det bara lite vallar på kanterna av rostret men däremot en ganska så stor hög precis framför rostret.
Högen var säkert 2cm hög och ganska så kompakt så inget som fläkten lyckas blåsa iväg, är detta normalt efter endast 2 dagar?

Har tänkt att låta den gå tills den stannar nu, dock inte längre än till helgen, så får jag se vad den går för :)
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kulle framför rostret är normalt..

Hur har du det med dragregulator/motdragslucka?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Ok!
Den har nu gått i ca 72h sedan jag askade ur brännaren senast, tänkte som sagt låta den gå tills den stannar eller i ca en vecka.

Dragregulator finns installerad, har för mig att den är av märket Dragex?.. :roll:
Hur vet man om den är rätt justerad?
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en sådan här dragbegränsare, ställer du den på 1 eller 10, hur den nu är graderad, mot punkten överst.
Det motsvarar c:a 10 Pa.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
markus_sjo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 okt, 2014 12:02

Re: Aska fastnar på roster

Inlägg av markus_sjo »

Min är nog lite äldre än så :wink:
Ser ut som den här:

Bild
Värmebaronen Viking Bio 20 -05 med Värmebaronen "plastskruv", Parca Norah 3000 -71, Bionorr SCA Pellets 8mm, Värmer upp 120m² boyta + 76m² källare
Skriv svar