Brännaren startar inte och drift lyser grönt *Löst*

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Brännaren startar inte och drift lyser grönt *Löst*

Inlägg av Blomkvist »

Hej,
Har varit aktiv här till och från. Sista året har jag lyckats lösa de problem jag haft själv utan er expertis men har nu stött på ett problem som jag inte får bukt med.

Satte igång brännaren för cirka 3-4 veckor sedan. Började med att fläkten inte ville starta så plockade isär den och blåste rent och efter sen så fungerade allt kanon. Hade sotaren över för 2 veckor sedan och hade den avstängd, när han var klar satte jag igång den igen och allt var frid och fröjd, men jag råkade köra slut på pellets i veckorförådet.

Sotade pannan igår och fyllde på med pellets och skulle dra igång den igen men det händer inte mer än att Drift lyser konstant grönt.

Jag har stängt av strömmen till brännaren och monterat bort skyddet på fallröret och tryckt till på knappen som ska återställa temperaturbegränsaren. Den åker bara in några millimeter sedan ut igen, vet inte om det ska vara på något annat sätt.

Jag har märkt av detta problem 1 gång innan kom jag på efter att jag sotade pannan, men efter 30-40 minuter så startade pannan så tänkte inte mer på det då.

Några tips på vad nästa steg är? har försökt söka här men inte hittat något med just detta problem.

Just nu kör den på elpatronen och det fungerar som det ska. Den slår ifrån vid 80 grader.
Senast redigerad av Blomkvist den mån 03 nov, 2014 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Stegatorparn »

Styrs brännaren av pannans driftstermostat eller har du brännarens separata givare monterad på pannan?

Ta av kåpan och lokalisera stiften som sitter på styrkortets vänsterkant under reläerna.
Har du brännarens elschema och en testmejsel för 230v så kolla om det är spänning på stift J7 (andra stiftet underifrån) när brännaren borde starta.
Mät sedan om det är spänning på stift J6 (tredje stiftet underifrån).
Skulle det inte bli något utslag, så dra ur brännarens matningssladd och mät om det är spänning i sladdkontaktens mittre stift av de sju. Inget utslag, så är det fel på panntermostaten eller dålig förbindelse i sladdkontakten.
Går också bra att mäta med universalinstrument. Nollan är stift J12 (nedersta stiftet på kortet) och det yttersta svarta stiftet på kontakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Blomkvist »

Stegatorparn pannan styrs av dess egen termostat. Jag har konstant spänning 230v på både stift J7 & J6.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Stegatorparn »

Då är temperaturbegränsaren ok och problemet ligger i styrkortet.

De möjligheter som står till buds är att först byta processor och skulle inte det hjälpa byts hela kortet, såvida du inte är en överdängare på elektronik och kan felsöka kortet själv eller känner någon kunnig person. Felsökning utan kortets kretsschema är svårt och man får inrikta sig på att söka uppenbart felaktiga komponenter genom mätning.

Alternativet är en billig begagnad brännare som du kan plocka delar från eller en annan mer lättskött brännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Blomkvist »

Vilken annan brännare rekommenderar du då? Det känns som rätt så mycket jobb att byta brännare blir det verkligen värt pengarna?

Aja nu scannar jag blocket men tyvärr inte mycket ute där i närheten av Eskilstuna. Annars blir det att besöka delar på måndag, suck..

Tack för hjälpen.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Stegatorparn »

Tja, det beror på hur man värderar sin tid. Ett brännarbyte kan vara motiverat om den gamla behöver dyra reservdelar och mycket service. Det är som med gamla bilar, någon gång måste man dra gränsen när reparationskostnaderna drar iväg och det är dags att satsa på något modernare.
I mitt fall var jag nere i pannrummet var tredje dag i nio år och pysslade om brännaren.
Tryckluften förlängde intervallerna till en dryg vecka.
Nu sotar jag panna och brännare en gång per månad. Inga misslyckade starter mer.
Senast redigerad av Stegatorparn den lör 01 nov, 2014 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av d_anders »

Om du vill felsöka lite så kan du börja med att mäta matningsspänningen till processorn. Annars kan du ju köpa en begagnad viking så har du gott om reservdelar sen
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Blomkvist »

Om jag köper en begagnad brännare, vilka årsmodeller måste jag hålla mig inom? Min brännare är från 2006.

Har inte haft några problem med som berott på brännaren sen vi köpte huset. Har bytt det inre brännarröret och gjort rent skruven då den var full med spån. Sotar pannan 1 gång i veckan och börjar känna att jag har rätt så bra koll på just den nu så känns jobbigt att byta och börja lära sig något nytt.

Ska kolla med värmebaronen imorgon om de tror det räcker med att köpa ny processor till den.

Någon som testat att kopiera processorn? har eeprom läsare/brännare på jobbet nämligen :roll:
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av nyman »

Blomkvist: Köpa en ny BioBjörn är en bra lösning men kostar en hel del. En begagnad Bionordic Viking 16 är samma brännare, bara styrningen är olika. 2006 kom den nya modellen av Viking B16 med 24 volt reglerbar fläkt och möjlighet till tryckluftsuraskning. I början var uraskningen ett tillval.
Före 2006 hade Viking B16 230 volt fläkt med strypspjäll. Fungerar lika bra som senare modell men kan inte uppgraderas till tryckluftsuraskningen. Ett uppgraderingskit till uraskning kostar ungefär som ett brännarrör till VikingBio. Ett nytt roster kostar 550 och jag eldar fortfarande i mitt ursprungliga sedan 2007.
Tändelement för 450 vart annat eller vart tredje år får man räkna som förbrukningsdel.

Jag vet flera som bytt ut krångliga rörbrännare till Viking B16 och blivit nöjda.

Köpa en begagnad VikingBio och plocka delar från låter inte så billigt då det oftast är samma delar som går sönder.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Blomkvist »

Pratade med service på värmebaronen idag och de hade ingen större koll på läget kändes det som. Gick igenom scenariot och de saker jag hade testat och de verkade inte ens kännas vid problemet. De trodde först att det kunde vara fel på termostaten på pannan, men då jag sa att jag hade spänning på J6, J7 och mitterste stiftet på matningskabeln så trodde de även på kretskortet.

Lutar åt att beställa ett nytt kretskort till den. Nu står jag i valet om jag ska välja ett kretskort med glassäkring eller en med automatsäkring. Idag har jag glassäkring på kortet och skulle jag välja ett sånt kort igen så skulle jag få 25% rabatt på de kortet då de inte "får" sälja det som nya.

Ska börja scanna blocket efter Viking 16 och hoppas att det dyker upp någon till ett riktigt bra pris. Ev. blir det en ny BioBjörn till nästa år, men då byter jag det under sommaren då kan jag göra jobbet själv och klarar mig utan varmvatten någon dag eller två :mrgreen:
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av mrxswe »

Kan bara rekommendera BioBjörn. Lätt att installera och verkar vara driftsäker :D
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av Blomkvist »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Ungefär så glad är jag just nu, jag är rätt så kass när det gäller el men att ta isär och sätta ihop saker det är jag grym på. Jobbar med kassaregister och kortterminaler så det blir en hel del reparation där och de består enbart av en massa små kretskort och div. delar.

Plockade isär pannan, tog bort eepromen (processorn) och satte ihop allt igen. Kontrollmätte säkringen och det såg bra ut. Den startade och nu är den igång, känns riktigt bra var inte alls sugen på 2-3k i rep. kostnader efter sommarens utgifter, enorm altan med uterum :wink:.

Kanske bara är en tidsfråga innan den ger sig men jag hoppas på att den ska klara vintermånaderna. Ska ta ta kontakt med energibiten och kolla lite priser på BioBjörn med installation så får vi se vad som händer till sommaren. Om jag byter brännare är det värt att satsa på en annan beg. panna?

Tack för all input och hjälp jag får här. Hoppas kunna återgälda det till någon annan nybörjare framöver när man börjar bli lite varmare i kläderna.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt

Inlägg av d_anders »

Med lite tur hade du bara dålig kontakt mellan något processorben och sockeln. Kan också vara något som har glappkontakt på kortet. Hade jag varit du hade jag kört vidare tills problemen återkommer (för) ofta eller något annat (dyrt) går sönder.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren startar inte och drift lyser grönt *Löst*

Inlägg av Stegatorparn »

Det var roligt att du fick igång den. :D :alien:
Tänk vad lite dålig kontakt vid processorbenen kan ställa till med.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar