Trådlös start av brännaren, ide?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av ingo11 »

Har en panna joker med viking bio som ibland larmar för misslyckad start.
Nu vill jag koppla in en trådlös omstart av brännaren så jag kan starta den då jag inte är hemma om jag ser att den larmar.
Den drivs av trefas annars kunde man klippt av strömkabeln och koppla in en fjärrströmbrytare för vanligt 220v enkelt.

Nu ser jag alternativ att exempel koppla in en nexa fjärrströmbrytare, finns en som klarar 16A 3500W bakom strömbrytaren. Hur skulle det gå eller är det någon som har ett bättre förslag?
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det går väl säkert att lösa rent tekniskt, men har du funderat över riskerna?
Det är ju någon orsak till att brännaren larmar..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av Stegatorparn »

Tror knappast att en omstart vid "misslyckad start" skulle få igång brännaren.
En ny startdos på den gamla ökar risken för en gengasknall.
Oftast beror "misslyckad start" på för mycket aska på rostret som isolerar pelletsen från tändelementets värme.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av Eld »

Min erfarenhet är att man utan problem kan göra en omstart och ofta lyckas. Jag har själv haft det som rutin att försöka en gång. Men ska absolut inte försöka flera gånger utan att rengöra brännaren emellan. Om det lyckas beror ju på varför den första starten misslyckades men om det berodde på kraftig blåst som ledde till att det tillfälligt var för mycket drag så har omstarten stora chanser att lyckas. Om det däremot berodde på att man inte askat ur i tid så är det naturligtvis fel metod.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av ingo11 »

Jag gör alltid ett nytt startförsök när den larmar för misslyckad start. Det funkar oftast, om inte så får man felsöka. Den är ju lite instabil ibland tex om det blåser ute. Om man nu inte är hemma på en vecka eller 2 så kan man ju starta om den så att inte huset fryser ihop och så slipper man skicka ut nån för att göra en omstart. Förra vintern en blåsig vecka med temperaturförändringar hela tiden la den av mellan 2-6 gånger per dag.
Så jag skulle gärna ha den där möjligheten att starta brännaren från annan plats än garaget.

Nexa har en http://elbutik.se/product.html/nexa-wmr-3500 men den verkar inte vara så stabil och jag undrar isf om den går att koppla in bakom manöverbrytaren på panelen på pannan.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av Stegatorparn »

Om den lägger av när det blåser så kan man ju undra om du har en dragbegränsare och om den är rätt inställd?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av Eld »

Jag har en dragbegränsare som är rätt inställd men den klarar inte hur mycket blåst som helst.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av nyman »

Då byter du till en dragbegränsare som klarar VikingBios krav på högst 10 Pa.
Kanske blir det inte dyrare att göra en sälj-och-köp på en annan brännare, exempelvis Nymo 200 som garanterat inte har några startproblem.
Man ska inte leka med elden och omstarter är farliga grejor.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av Eld »

Trams!

Jag kan ta bort dragbegränsaren och lämna hålet helt öppet. Det kommer ändå bli för stort undertryck när en stormby blåser uppför hustaket och drar ut luften ur skorstenen. EN omstart är inget problem med Viking Bio, det blir dubbla startdosen och det klarar den. Jag har provat många gånger under 11 år med två olika pannor och jag har aldrig haft någon gengassmäll. Till saken hör att när den inte vill starta pga hård blåst så beror det ju på brist på brännbara gaser i brännaren eftersom de dras ut av det för stora draget. I det läget kan det knappast bli någon smäll.

Man måste naturligvis veta varför man behöver starta om innan man gör det. Om man inte har koll på vad startproblemen beror på så måste man naturligvis ta reda på det. först.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag var med om en början till bakbrand i svärmors anläggning (Viking Bio på en Nibe City) förra säsongen, efter ett försök till omstart. Det var något jag aldrig vill återuppleva.

Jag tycker det låter både farligt och oansvarigt att försöka göra detta på distans utan att säkerställa orsaken till stoppet, och också på plats kunna hantera eventuella problem som uppstår.

Har du 2-6 stopp per dygn, så är det något i installationen som är fel eller felaktigt injusterat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av FRS05 »

Jag instämmer med tidigare talare. Din ide låter rätt dum och du kan faktiskt skapa en brand i källaren med ditt tänkta tillvägagångssätt. Du TROR att att den larmar för misslyckad start när du sätter på anläggningen på distans. Det kanske fungerar i 9 av 10 fall men det tionde är det något annat som är fel än bara en misslyckad start. På det hela taget känns det som om du försöker lösa ditt problem på fel sätt. Gå istället till botten med vad det är som gör att din brännare inte startar. En rätt inställt anläggning stannar i stort sett aldrig. Hade du varit med om en bakbrand så hade du aldrig tänkt tanken på din ide.

Det är eld du leker med, något som kan rasera och döda. Det finns exempelvis en anledning till att det installeras vattenfelsbrytare i ett hus. För att förhindra skador om den märker något är fel. Tror inte du skulle få för dig att fjärrstyra en vattenfelsbrytare på distans om den har larmat för något fel. Din värmeanläggning fungerar på liknande sätt och stannar av en anledning.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av Abbe »

Nå't stämmer inte. Jag har en liten Tigrex-lucka på 10-12m skorsten, huset ligger inte långt från Vättern och här blåser det ofta frisk V-S. Dessutom har det stormat, tex Per när björkarna föll kring huset och det bara dånade i pipan i pannrummet, men aldrig har VB'n fått en misslyckad start pga detta...!? Kanske har jag en förbaskad tur...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av ingo11 »

Den larmar ju för misslyckad start då är det antagligen misslyckad start och har inget med 9 av 10 ggr att göra larmar den för nått annat så skickar jag dit någon.
Jag vill bara ha omstarten som en backup om jag inte är hemma 2 veckor, för annars fryser huset. Brännaren står i garaget fribyggt från huset så då får väl garaget brinna ner det är ju ingen som dör. Borde vara säkrare att göra omstart utan att vara där om det finns risk för gengasknall. och varje gång jag gjort omstart hittils så har den startat och gått.

Den stannar inte 2-6 ggr per dygn. Den gjorde det förra vintern i en period har nu gjort om inställningar men jag vill ändå ha en back upp. Nu har den gått i 2 veckor utan att stanna och jag har inte sotat ur den ens så den går nog bra.
Om man inte får starta om den vid misslyckad start vad ska man göra då?

Draglucka har jag en tigrex 25 skorstenen är ca 6 m och diameter 150mm

Men jag tolkar det som en dålig ide.
Tack för visat intresse.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Varför fryser huset om brännaren stannar?
Pannan har ju inbyggda elpatroner..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Trådlös start av brännaren, ide?

Inlägg av ingo11 »

För dyrt använder inte dem.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Skriv svar