Hoppas på tips och råd.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Hoppas på tips och råd.

Inlägg av Mas »

Jag är precis ny här på forumet och vill passa på att tacka för många bra tips.
Jag har en Atmos DC25 och Viking bio brännare. Nu är min panna och skorsten nysotade och pelletsskruven nyss rengjord från smul och fungerar perfekt. Bor utanför Linköping i ett hus på 75m2 och lika stor källare med sparsamt värme.
Så nu till mina problem:

Jag får varning, "för hög omgivningstemperatur" och brännaren slår av och blinkar rött. Har tilluft och pannrumsdörren alltid öppen. Detta problem inträffade efter att min rörmokare bytte det inre brännarröret. Har sedan abonnerat på hans besök men fungerar inte efter varje besök och min plånbok blir bara tunnare. Har lagt ner mycket slantar också på att isolera alla rör i pannrummet för att få ner lufttemperaturen i pannrummet. Har haft brännaren på modulerat läge dvs. startar på låg och efter ca 20-25min övergå det till högeffekt. Rökgastemp. ligger på 120-130 grader precis när pannan slår av. Termostaten startar vid 60 grader och slår av vid ca 83 grader. Jag har en temperaturgivare från brännaren som går till en av mina två ackumulatortankar för info. Jag har inget spjäll från pannan till skorstenen!

1. Skall jag öppna direktspjället på pannan så det visar ca 150 grader?

2. Har rörmokaren glömt några packningar när han bytte brännarröret? Det har jag påpekat men han säger att det är ok.

3. Skall jag bara köra på lågeffekt hela tiden?

4. Har fläkten på pelletsbrännare på maxfart och pelletsmatningen ca kl.10 det tar ungefär 6-7 sekunder mellan varje matning vid lågeffekt och ca 4-5 s. vid högeffekt. Är detta en bra inställning?

5. Jag måste köra brännaren utan den vita kåpan annars blir det överhettat. Kan ju inte vara ok?

Hoppas på lite tips och feedback, tack för ett trevligt forum.

MVH

Mas
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Hoppas på tips och råd.

Inlägg av Joones »

Vad är det du kallar "direktspjäll"?

Är det "skorstenspjället" så ska det alltid stå fullt öppet vid pelletseldning.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Hoppas på tips och råd.

Inlägg av stereotypen »

Börja med att ställa ner fläkten, med den inställningen kommer du äta roster samt inre rör och tids nog även det yttre. Din låga beter sig som en svets-låga.

Vilken erfarenhet av Viking Bio har din rörpulare? Många här inne iaf vi Viking Bio ägare sköter allt på brännaren själva.

I manualen står det att man kan utgå från inställningen att både luft och bränsle-ratten (blå och grön), skall stå kl 11.

Och ja du kan köra endast låg-effekt.

Här finns manualen:

http://www.pelletsshopen.com/pub_docs/f ... _utg_2.pdf
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hoppas på tips och råd.

Inlägg av Stegatorparn »

Du skall inte öppna direktspjället! Då blir bara kråkorna glada och bränsleräkningen ökar.
Du ska alltid köra på låg effekt, dels för att spara på brännarrör, dels för att ditt hus inte behöver mer.
Finns det någon dragregulator eller luftintag på pannan så ska dom vara fullständigt täta.
Var sitter brännaren i pannan? Foto?

Med lite tips och råd här på forumet, kan du din brännare betydligt bättre än din rörpulare.
Viking Bio är ingen krånglig brännare, bara lite tjurig ibland att ställa in.
Har man väl lärt sig brännaren, fixar man allt själv. Skall du ringa rörmockarn så fort det blinkar rött blir du snart utfattig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Hoppas på tips och råd.

Inlägg av Mas »

Hej igen tack för alla fina tips, Har ändrat så brännaren går på lågeffekt och fläkt + pellets matning ca kl 11. Direktspjället sitter längst upp höger sida på pannan en typ dragspak om jag kör med den stängd så kommer pannan max upp i 120 grader vad gäller röktempen. Termometern sitter på röret bakom pannan. Tänkte att det är därför det blir för varmt att ha kåpan på. Att värmen går framåt i stället för bakåt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hoppas på tips och råd.

Inlägg av Stegatorparn »

Är brännarluckan isolerad på insidan?
Sitter brännaren i övre eller nedre lucka?
Foton är alltid kul. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Hoppas på tips och råd.

Inlägg av Mas »

Hej igen,

Brännaren sitter i övre luckan och intakt isolering finns på insidan av luckan. Går inte skicka foton säger att filen blir för stor.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hoppas på tips och råd.

Inlägg av Stegatorparn »

Du laddar upp foton till en bildsajt t.ex. forumbilder.com och klistrar in lämplig BBCode-länk i ditt inlägg.

Har du keramik i pannan så brukar det funka att ha den kvar. Beror lite på hur trånga passager det är.
Hur hög är skorstenen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar