Ny vinter, nya bekymmer

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Ny vinter, nya bekymmer

Inlägg av Lurvas »

Då blev det vinter även här i söder och med snön så kom de obligatoriska felen med brännaren...
I år så slår jordfelsbrytaren ifrån i hela huset när brännaren startar upp. Slår man tillbaka brytaren direkt går brännaren igång och håller sig igång utan bekymmer.
Funderar på om det kan vara något med fläkten vid uppstarten? Fläkten bytes ju dock förra vintern..

Ska tillägga att felen har börjat efter att vi hade ett strömavbrott i området. Kan detta ha ställt till något?

Det jag testat göra är att rengöra kretskort, kontakter och fläkten. Hjälpte inte.

Någon som har något bra tips på var jag ska fortsätta felsökningen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny vinter, nya bekymmer

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle i första hand misstänka tändelementet.
Bäst är att systematiskt felsöka med en multimeter och ohm-mäta mellan nolla och jord på ingången när brännaren är strömlös.
Jordfelsbrytaren löser vid 30 mA så du bör få c:a 5 - 10 kohm på instrumentet.
Sedan kopplar man bort en komponent i taget tills instrumentet visar oändligt motstånd.
Då har man hittat felet.
Skruven skall naturligtvis vara inkopplad från början.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Ny vinter, nya bekymmer

Inlägg av Lurvas »

Låter faktiskt som ett mycket intressant tips. Det är ju bara igång vid uppstarten och skulle väl förklara det faktum att brännaren sen funkar felfritt efter att man slagit tillbaka säkringen igen. Då hinner väl brännaren känna av att där är eld och tändelementet går inte igång då? Eller tänker jag fel nu?

Ska även ge mig ut och mäta, men det får vänta till ungarna lagt sig så man kan felsöka i lugn och ro :)
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Ny vinter, nya bekymmer

Inlägg av Lurvas »

Nu är nog problemet löst. Gav mig ut för att felsöka nu innan frun skulle iväg till jobb.
För att göra en lång historia kort, så när jag gick hem för att vara pappaledig så bytte vi sysslor i huset eftersom frun ansåg att det jag gjorde inte var något speciellt. Hon dammsög ju.

Du visar det sig att hon satt ditt rostret på fel håll, dvs tändelementet har legat oskyddat. Det verkar som att det övre "gallret" på elementet har gått upp i bitar pga värmen, samt att elementet ser ut att ha tagit skada.

Ett nytt element är beställt och tankar på skilsmässa har dykt upp. Men hon har rätt.. Dammsuga är ju det svåra i huset.... :evil:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny vinter, nya bekymmer

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, ja.....det är smällar man får ta. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny vinter, nya bekymmer

Inlägg av GoForIt Pellets »

Eftersom du beskriver att felet uppstått efter ett strömavbrott så kan det ju även vara jordfelsbrytaren som tagit stryk på något sätt och behöver bytas.

Eller också kan det ju vara något helt annat i er elanläggning som har fått försämrade värden, vilket genererar en större avvikelse som tillsammans gör att jordfelsbrytaren löser ut.
Lösningen då kan ibland vara att montera flera jordfelsbrytare i elcentralen (under förutsättning att man mätt upp avvikelserna). Ett arbete för en elektriker.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Ny vinter, nya bekymmer

Inlägg av Lurvas »

Nädå. Det var tändelementet. Montera i ett nytt ikväll och startade sedan upp allting utan bekymmer. Strömavbrottet i området var enbart ren slump att det skedde samma vecka som frun monterat rostret på fel håll.
Men det fick ju en helklart til att fundera lite i onödan.

Måste säga att jag är sjukt imponerad av PBS PelletsBrännar Service där jag beställde från denna gången. Första gången jag handlar från dom, bäst pris och jag beställde igår förmiddag och idag kom det med posten. Riktigt nöjd med den affären! Skönt att ha igång systemet igen redan innan helgen :)
Skriv svar