Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mathias B
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 feb, 2015 20:42

Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Mathias B »

Jag har kört min Viking Bio nu i 17 månader och tydligen var jag en av de första i landet att få denna installerad. Finns det flera här som kör med just denna brännare?
Hur upplever ni driftsäkerhet/avbrott/stabilitet etc.

Själv har jag haft en del avbrott men periodvis har den gått klockrent i flera månader i sträck.
Jag har upptäckt att den ogillar långa pellets.
[*]Viking Bio 200/Jokerpanna/Mafa Veckoförråd[*]
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du får mer än gärna utveckla dina erfarenheter kring den uppdaterade versionen (200) för oss som kör med den äldre. Särskilt tänker jag på inställningar i display samt den automatiska sotningen av brännarröret som vi ju helt saknar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mathias B
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 feb, 2015 20:42

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Mathias B »

Det är svårt att jämföra med något eftersom jag är nybörjare på pellets överhuvudtaget.
Jag har bara eldat med ved förut.
Sotningen funkar finfint och något roster behöver jag aldrig tänka på att byta eftersom det inget finns :-)
Något slitage på själva röret ser jag inga tendenser till heller. Däremot finns lite ojämnheter på vinkeln under själva fallröret.
Det finns många inställningar man kan göra men de som jag laborerat mest med är just bränsletillförseln och fabriksinställningen på 40 visade sig vara generellt alldeles för hög och jag blev rekommenderad att dra ned den till ca 25 och det var som natt och dag.
Jag tycker att displayen är lättmanövrerad och lättöverskådlig. Väldigt bra att man kan få fram historik över diverse larm osv.
[*]Viking Bio 200/Jokerpanna/Mafa Veckoförråd[*]
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av MH »

Jag tycker också att displayen är väldigt lätt att manövrera runt i.
Dock så kunde nog flödesschemat i bruksanvisningen gjorts lite lättare och några iconer kanske skulle haft större skillnad i beskrivningen.

Men det är ju pappret,,

Har haft min igång 2 månader ca efter en del strul vid installationen och den verkar funka bra utan avbrott, än så länge.

Nu blir det bara till att trimma in den så att man får den så effektiv som möjligt på minimala mängden pellar
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Jman0811 »

Jag har nu haft min Viking Bio 200 sedan jul ungefär och det har väl gått sådär. Tidigare hade jag en Viking Bio 20. Den har jag kört med i nästan 10 år. De sista tre säsongerna har jag använt den tillsammans med vertikalskruven från matene (3 skruvar i serie). Det fungerade utmärkt. Strax innan jul gick kretskortet sönder så jag bestämde mig för att köpa en 200 istället. Installationen var mycket lätt då allt var samma som för den gamla brännaren (kontakter etc). Allt som behövdes göras vara att byta det yttre brännarröret. Uppstarten gick mindre bra, den nya brännaren klarade inte av att driva de 3 skruvarna. Det jag gjorde var att driva två skruvar via ett relä och en skruv från brännaren (brännaren måste ha en förbrukning på ca 15 watt). Därefter har brännaren gått hyfsat. Får dock ganska ofta tändfel och det beror troligtvis på jag ligger på marginalen med startdosen. Och detta är verkligen den största nackdelen med den nya brännaren - startdosen går ej att justera. Skulle verkligen varit enkelt för Värmebaronen att lägga till detta i brännarens program men det har de inte gjort ännu. Kretskortet och programmet är inköpta så därför kan inte värmebaronen själva enkelt ändra detta. Nu måste jag testa med tidrelä för att se om detta kan åtgärda problemen med de upprepade tändfelen.

När brännaren går går den bra - tycker att askan och röken ser bättre ut än förr. Jag väntar nu på att min installatör skall få sin mätare kalibrerad så att vi verkligen kan se hur brännaren mår.

Viking Bio 200
Pellmax CU
Matene matning
Eget byggt förråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Eldvin »

Om du sänker skruven närmast brännaren ,kan du då få lite högre matning??
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av GoForIt Pellets »

Är det fortfarande så att mjukvaran "uppdateras" via nytt e-prom?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Jman0811 »

I lösningen med matene vertikalskruv kan man inte ändra pelletsmängden med lutningar på skruven. Min "sista" skruv går vågrätt uppe i taket. Det jag kan göra är att byta förrådsmotorn till en med högre kapacitet men det är en del pyssel att fixa det. Jag tror mer på tidsrelä. Det som är lite skumt med starterna är att det tar eld, och enligt mitt tycke, brinner på ganska ordentligt. Men sensorn som skall upptäcka låga gör inte det förrän flera minuter senare. De flesta gånger går det bra men då och då blir det ingen start. En ytterligare nackdel med brännaren är att det är väldigt lite information som visas under uppstarten. Ingen lampa som visar om låga har etablerats. Tar man bort huven kan man dock se en diod som blinkar och skall bli fast när låga har utvecklats. Huven kan dock inte tas av så lätt för displayen sitter fast med en inte alltför lång kabel.

Jag vet inte hur mjukvara uppgraderas. Det finns en wifi-funktion men den är inte (vad jag vet) i bruk till någonting matnyttigt. Det finns ingen "app" som kan anslutas till brännaren. Värmebaronen sa också att det är lite pyssligt att uppgradera programvara men jag vet som sagt inte hur det går till.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Honda »

Matningen kan ju justeras en del genom att ändra vridningsvinkeln på förrådsskruven, men det har du väl säkert redan provat? Låter inte helt enkelt att få till en större startdos med ett tidrelä, men du har kanske någon lösning utfunderad redan? Det skulle kunna vara så att signalen från ljussensorn filtreras analogt innan den läses av i styrningen, och det filtret skulle isåfall kunna modifieras för att snabbas upp. Mera troligt är väl att mjukvaran är gjord på det viset för att inte gå i driftfas för tidigt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Jman0811 »

Helt rätt att det går att öka doseringen genom att "vrida upp röret" i förrådet. Jag har gjort det och fick lite större startdos (fyller anslutningen -slangen/fallröret men det verkar inte riktigt räcka) men jag vill inte vrida upp mer för då kan det bli för hög fyllnadsgrad i skruven och då kan motorn gå för trögt och slå av enligt Rolf (Matene). JAg tänkte att med ett tidrelä (eftergångstid) kan jag öka tiden för startdosen samtidigt som jag justerar ner tiden för dosering för hög effekt med den justermöjlighet som finns i programmet.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Honda »

I princip fungerar det ju, men den teoretiska gränsen för att öka startdosen på det viset är ju med längden av en matningsdos, och det förutsätter då att man kan justera ner matningsdosen till nästan noll för att kompensera eftergången. Då startdosen normalt är många gånger längre än en typisk matningsdos så blir det lite begränsat hur mycket man kan lägga till på startdosen men det kan ju räcka till. Sorgligt att en nykonstruktion ska ha så begränsade inställningsmöjligheter, förhoppningsvis kommer det någon uppdatering till det.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Jman0811 »

Helt rätt. Det är just det jag går och funderar på hur mycket startdos jag kan lägga till. Jag fick dock väldigt bra info från Värmebaronen om hur mycket man kan justera i högeffekt (4-12 sekunder). Hoppas att kunna lägga till kanske 5 sek på startdosen vilket bör ge en ok dos. Annars är det något annat med sensorn som spökar. Brännaren går riktigt bra när den väl har startat och är alltid ren och fin inuti. Jag vet att värmebaronen (support) vill att det skall gå att justera startdosen och det borde vara riktigt enkelt för dem att åtgärda detta. Alla kan inte köra med deras skruvar....
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av Jman0811 »

Tänkte uppdatera mitt eget inlägg sedan ett antal veckor tillbaka. Jag satte inte in något tidrelä utan jag köpte en ny motor av Matene (vertikalskruven). Den nya motorn går lite snabbare och tack vare detta får jag mer pellets. Jag har skruvat ner tiden skruven går så att jag har samma mängd pellets per tidsenhet som den var intrimmad för. Sedan jag bytte motorn har brännaren gått toppenbra. Jag får hoppas den fortsätter på samma sätt. Brännaren går mycket bra och askan ser helt bra ut. Det ryker i princip ingenting ur skorsten så jag upplever att den går riktigt rent.

/Johan
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av luppg »

Satte precis in en Pellmax CU och Viking Bio 200 igår faktiskt, så väntar på erfarenheter.

Men kan dela med mig av en, enl Värmebaronen så skulle brännaren vara kompatibel med min gamla långa Ecotec skruv, vilket den inte var när vi väl skulle dra igång den. Den gamla skruvmotorn drog för mycket ström, så ska lura den med en ett effektmotstånd som simulerad last och relä istället. Borde funka enl dom själva, så hoppas på det :)

Någon annan som provat något liknande?

Så just nu kör jag bara elen, ska bli spännande att dra igång pelletsen bara jag får fart på skruven, eller helt enkelt skaffar en annan skruv
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Viking Bio 200 Reflektioner/erfarenheter

Inlägg av psau »

Köp en ny skruv, du byter panna och brännare men behåller en skruv som matar allt annat än jämt....

Annars får du göra en lösning med ett effekt motstånd och ett relä eller lättare en 15W lampa och ett relä så slipper du tänka på dimensionering av effektreläet...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar