Går endast en dag.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Går endast en dag.

Inlägg av __plunkan__ »

Som rubriken lyder så vill min brännare endast funka en dag för att sedan blinka (misslyckad start).
Verkar som att den inte orkar blåsa bort askan från rostret. Får sota en gång om dagen då de blir fullt på rostret.
Har sen kommit på att jag inte har nån luftgenomföring i rummet. Kan de vara där problemet ligger?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Går endast en dag.

Inlägg av Eldvin »

Kan du ha ett fönster eller dörrarna på glänt??
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: Går endast en dag.

Inlägg av __plunkan__ »

Kan ha ett fönster men de ligger i rummet utanför så att säga.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Går endast en dag.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Grundregeln säger att du måste ha tilluft till pannrummet med minst den area som skorstenen har.

Finns det ingen ventil i pannrummet sedan tidigare? Nyinstallation?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: Går endast en dag.

Inlägg av __plunkan__ »

Ursäkta sent svar. Nej ingen ventilation nånstans i pannrummet. Därför jag tycker de är konstigt då den gick problemfritt första året jag bodde i huset. Har en äldre kalmarpanna.
När jag ändå är inne så kan jag passa på å fråga en sak till. Jag har brännaren inställd på 70 grader å pannan på 85 grader. Är de bra eller kan jag sänka lite? Alla element är inställda på läge 3 av 6. Eller ska man endast sänka på element för att få ner förbrukningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Går endast en dag.

Inlägg av Stegatorparn »

Det måste finnas en ventil för uteluft i pannrummet och den skall vara helt öppen, annars blir det garanterat problem.

Innetemperaturen justeras antingen med pannans shuntautomatik eller genom att justera varje elements termostatventil.
Din brännare styrs väl med egen temperaturgivare vill jag minnas, så pannans brännartermostat skall stå 15° högre än brännarens inställning. Rör inte inställningarna om allt fungerar.

Det enda som kan sänka pelletsförbrukningen är att sänka innetemperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Går endast en dag.

Inlägg av Eldvin »

Om du börjar från början med alla inställningar,är det nått som du ändrat på??? Bytt pellets eller nått? Kollat flamvakten? Kollat så skruven matar som den ska???Är fläkten ok?? Om du ska få ner förbrukningen på pellets så måste du även sänka värmeförbukningen.Om du sänker panntemperaturen så kommer element termostaten öppna mer så det blir ingen skillnad. Kan du däremot sänka rökgastempen så kommer du att nyttja värmen bättre.. Isolering av huset gör stor skillnad med.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Går endast en dag.

Inlägg av stereotypen »

Du kör väl med 8mm pellets?

Viking Bio är inte byggd för 6 mm.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: Går endast en dag.

Inlägg av __plunkan__ »

Fläkten och framvakten ska vara okej enligt en kille som jobbar lite med viking bio. Skruven matar jämt å fint. Precis bytt startelement och roster.

Kör med 8 mm bulk från (wollerts) i Tierp.

Okej. Måste få ner tempen till 20 grader iaf då den nu ligger på 22 grader. Huset har ny panel och tilläggsisolerad. Nya fönster mm.

Nästa steg måste ju vara ventilation. Vad har ni för storlek på hålet? Och vad för "ventilationslucka"?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Går endast en dag.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har ett hål i ytterväggen 150x150 mm med ett ytterväggsgaller på utsidan.
Misstänker att det är i minsta laget, då fallröret blir varmare när pannrumsdörren är stängd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Går endast en dag.

Inlägg av Eldvin »

Om man stör sig på att det drar kallt från ventilen i väggen kan man dra ett spirorör ner mot golvet.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Går endast en dag.

Inlägg av Abbe »

...fast om problemen dök upp efter byte av startelement och det hade snurrat på felfritt i ett år, kolla att allt verkligen är monterat korrekt tex att urtag finns i den stora vita packningen, att brickor för luftspalt finns, att inte tändelementet kan resa sig och lyfta rostret osv...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar