Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Stegatorparn »

Din dragbegränsare är en Tigex 25 som egentligen är för liten för din höga skorsten men bättre än ingen alls. Motvikten skall du ställa in på 10 Pa = 20 mm enligt den här manualen.
http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf

Matningen är för hög i förhållande till lufttillförseln när slangen fylls upp. Pelletsen hinner inte brinna undan innan nästa dos kommer. Slutar med att flamvakten inte ser lågan, tror att elden slocknat och fyller på en ny startdos.

Rekommenderar att du gör en inställning från scratch som i den här tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=15790
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror också du har en stor bov i dina problem i dragbegränsaren.
Den fixar inte att reglera fullt ut och draget blir ryckigt.
Överväg byte till större.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av FRS05 »

Kolla också så det inte är något enkelt som att pelletsbromsen strular. På min förra brännare strulade den en del och hängde sig vilket gjorde att fallröret blev fullt med pellets.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

När jag tog ut brännaren idag så upptäckte jag en mindre trevlig sak, nämligen att yttre brännarröret har gått sönder en aning! Det har blivit ett hål längst in, så nu funderar jag på om detta måste åtgärdas och kan vara en orsak till att den krånglar med att röka in?

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Stegatorparn »

Yttre röret bör du byta snarast. Det inställda luftflöde läcker ut genom skadan istället för att ingå i förbränningen, varför förbränningen sker med luftunderskott.

Röret skadas inte så utan anledning.
Försök att spåra någon defekt på inre brännarröret som kan vara orsaken till skadan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av GoForIt Pellets »

Uppfattade att du skrev tidigare att rökgastemperaturen legat bortåt 350°.
Det är naturligtvis inte hälsosamt för materialet i det yttre röret.

Byt omgående, som tidigare skrivits.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Ok då lär jag byta omgående. Men då är frågan, hur kan det ha blivit så här?

En annan observation jag gjort nu är att efter att brännaren kört ett tag på låg effekt som är inställningen nu, så drar den igång fläkten på väldigt höga varv vilket gör att det verkar bli ett för högt tryck i pannan och en liten del rök läcker ut genom matarskruven, samt att rökgastemperaturen sticker iväg över 250 grader.

Vad beror detta på?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Stegatorparn »

Är inte modulering aktiverad, så är det enda jag kan tänka mig att pannan kommit upp i inställd temperatur och drifttermostaten/temperaturgivaren slagit ifrån. Fläkten ökar då varvtalet för att elden snabbt skall brinna ut och matningen stoppas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Nej modulläget är inte på utan jag kör sedan några dagar på låg effekt. Så frågan är varför det blir övertryck i pannan av denna urblåsning så att röken väller in i rummet, trots att jag kör den låga effekten.
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Just nu vill jag bara kasta ut skiten känns det som. Förstår inte att det ska vara så här mycket strul bara för att man eldar med pellets.

Ska kontakta en lokal återförsäljare idag och se om de har yttre brännarrör hemma. Är detta för övrigt en förbrukningdel som inre röret verkar vara, och isåfall hur länge räknar man med att det håller?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Honda »

Om man fortätter att elda då inre röret är skadat så förstör man väldigt snabbt yttre röret också.

Din brännare kan omöjligt fungera då röret ser ut på det där viset, du har ju ett jättestort hål för luften rakt in i pannan så det är klart att du får övertryck i pannan och rök bakvägen samtidigt som förbränningen blir urusel. Men jag ser att du har sotat ur hela pannan flera gånger per vecka, det verkar lite märkligt att du inte har sett ett sånt jättestort hål då. Ännu märkligare att sotaren inte har sett det. Har du inte alls askat ur förbränningsrummet i pannan?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Ok nu har jag köpt ett nytt yttre brännarör samt kastade med en ny roster. Fick tips av gubben i affären att många har två roster där de byter rostret med jämna mellanrum och låter det andra ligga i vatten. Han sa att man inte skulle använda stålborste.

Bild

Men åter till probelemet. Det konstiga är att jag inte har något hål i det inre brännarröret, så frågan är hur det kan ha blivit hål i det yttre? Pratade med gubben som ägt huset innan och han hade bytt det inre röret för 2-3 år sedan, och antydde även att det varit en bula på det yttre. Så det är kanske en skada som funnits där sedan innan men som nu har gått hål?

Här kommer bilder på mitt inre rör. Enligt gubben i affären behövdes detta inte bytas ut om det inte var hål på det, och som ni ser på bilderna så är det lite buckligt men inga hål. Så frågan är om det är OK att köra på?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Honda »

Det ser ganska deformerat ut, grejen är att i den konstruktionen med dubbla rör så måste inre röret vara tätt mot yttre röret, annars blåser ju luften ut i springan.

Du kan ju titta på lufthålen i röret, de är inte så många och stora så sammanlagda arean av alla hål är ganska liten. Om luftspringan mellan inre och yttre rör blir lika stor som sammanlagda arean av alla lufthål så kommer hälften av luften att smita förbi = katastrof. Det måste alltså vara väldigt tätt för att det ska fungera och det är nog den här vanliga dubbelrörskonstruktionens största fel, man kan inte vänta tills det går hål som i andra brännare, man måste byta redan då det börjar glappa för mycket i skarven.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av FRS05 »

Går det inte att räta till bucklan lite? Den ser ju rätt ordentlig ut.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror fortfarande att den stora boven i det hela är allt för klen dragbegränsare, som gör att brännaren periodvis går med högt luftöverskott, vilket ger de skador du beskriver.

Jag hade aldrig monterat ett nytt yttre rör med det inre röret. De måste vara i god kondition båda två.
Vi har för övrigt aldrig bytt ytterröret i vår brännare från 2003.
Så det är inte en slitagedel som man möjligen kan anse det inre röret (även om det är lång intervall med det nya tjockare innerröret).

En långsökt fundering är om packningarna och distansbrickorna bakom gaveln sitter korrekt? Det skulle kunna orsaka att innerröret inte sitter på rätt plats i ytterröret.

Och vad gäller stålborste för rengöring av rostret, så har jag använt det också sen 2003 utan problem.
Jag upplever dock att det ger längre livslängd för rostret om man växlar mellan flera.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar