viking bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lyyski
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 nov, 2015 02:48

viking bio

Inlägg av lyyski »

Hej!

Jag har precis fått igång mitt värmesystem med en ctc1100 panna och viking bio,


Har en 500l acktank.


Nu till problemet, brännaren startar och stoppar efter panntempraturen, hade velat att den stoppar med en givare på tanken och en hysteris på säg 20 grader?


Hur löser jag detta lättast?

Följdfråga till detta, Någon som vet vad det är för typ av givare man ska använda för den externa tempingången? är det någon j-typ givare eller liknande?

Mvh Joni
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: viking bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet och som användare av Viking Bio..

Normalt så tjänar man inget på att köra en pelletsbrännare med/via acctank.


Värmebaronen har ett tillbehör i form av en panntemperaturgivare för Viking Bio.
VB artnr 3310. RSK 621 05 58. Den har dock en förutbestämd hysteres. Vill minnas att det är 16 grader.

Det finns också en adapter (koppling för givare med vit kontakt). VB art nr 3311. Inget RSK.

Se till så att den elektriska inkopplingen är gjord så att brännarens säkerhetssystem inte rubbas.
Översta gröna lampan "DRIFT" ska lysa konstant.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lyyski
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 nov, 2015 02:48

Re: viking bio

Inlägg av lyyski »

Tack för välkommnandet!

Anledningen till acktank är att det är meningen att komplettera för solvärme längre fram och även lite andra halvkonstiga dockningar mot tanken som jag tänk.

Även sitter där en 4 vägs shunt jag kan utnyttja med rumstermostat.

Ska ta och kika på givarna du länkade, tanken va att hitta vilken typ den användet och köpa en från annat håll,


Hur många stopp och starter borde man försöka ligga på under ett dygn?

100kvm och 80 i biyta halvdåliga fönster och ganska mycket värmebehov.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: viking bio

Inlägg av Stegatorparn »

Man kan också styra tankens laddning med två termostater kopplade i en hållkrets http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... %E5llkrets med en starttermostat under varmvattenslingan och en stopptermostat i botten på tanken. Då kan man bestämma både start och stopptemperatur samt att man är säker på att tanken blir helt laddad. Det ger också längst drifttider för brännaren. Förutom termostaterna behövs ett tvåpoligt relä. En pol för hållkretsen och en pol i serie med pannans drifttermostat och brännarens bruna kabel. Pannans drifttermostat ställs på max eller byglas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lyyski
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 nov, 2015 02:48

Re: viking bio

Inlägg av lyyski »

Det lät intressant,

Är det något du gjort själv på en viking bio?

El är väl inte direkt min starkaste sida;)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: viking bio

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har använt en sådan koppling i 20 års tid. Först med oljebrännaren och senare med Viking Bio och Biobjörn. Väljer man ett relä med 3 eller 4 poler, kan man låta en kontakt styra laddningspumpen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lyyski
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 nov, 2015 02:48

Re: viking bio

Inlägg av lyyski »

Du har inte lust att knåpa ihop ett schema åt mig?

Styra laddpumpen vore fint, då jag inte har någon laddomat eller liknande.. Fast då kanske man skulle haft den på en separat tempgivare?

Som det är nu så funkar det inte nå vidare bra,

Ska man vid en sån här inkoppling låta pannan bytas av högtemp vakten? så man kan köra ut 95grader mot tanken?

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: viking bio

Inlägg av Stegatorparn »

Det är nödvändigt att ha någon typ av laddningsventil om en ackumulatortank skall laddas på ett vettigt sätt.
Har du redan en pump så räcker det att komplettera med en termostatstyrd ventil t.ex. en sådan här http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/f ... ter/vtc300.
Ventilens syfte är att se till så returtemperaturen till pannan inte blir för låg. Man anser att gränsen går vid c:a 60°C.
Är pumpens kapacitet tillräcklig, kommer pannans temperatur aldrig nära kokpunkten.
Överhettningsskyddet bryter strömmen till brännaren och måste därefter återställas manuellt.

Ska se om jag har något schema liggandes.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lyyski
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 nov, 2015 02:48

Re: viking bio

Inlägg av lyyski »

Du har inte försökt läsa av ethernet kontakten som sitter i viking bion?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: viking bio

Inlägg av Stegatorparn »

Det är överkurs för mig. :roll:
Du har fått PM.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar