Hystereser - igen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Hystereser - igen

Inlägg av Nifelhem »

Tänkte bara kolla hur ni har gjort med start- och stopptemperaturerna. Jag vet att detta ämne har varit uppe på forumet 1000 gånger men jag vill ändå kolla hur ni gör med just VikingBio-brännaren.

Min Nibepanna (vx) har ett spann på bara 7 grader på termostaten vilket jag tycker är lite. Just nu har jag den inställd på 30-min fördröjning vilket fungerar bra.
Hur funkar det med tempgivaren från värmebaronen (tillbehör)? Det står +- 8 grader i bruksanvisningen. Innebär detta att jag, med maxeffekt på brännaren, i princip skulle fördubbla hysteresen på termostaten. Jag vill ju i så fall inte att pannan ska starta bara för att man öppnar en varmvattenkran i huset då det skall finnas någon sorts vakt för snabbras av P-tempen(?).
Är det någon som kör en e-kontroll TK1A mot Viking Bio? Funkar det bra?
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Ja du fördubblar hysteresen på tempen med värmebaronensgivare, förutom när du behöver mycket varmvatten då blir hystersen inte så stor,men i gengäld slipper du duscha kallt.
Temp hysteresen blir ca 23 grader hos mig vid endast av uttag för värme till huset. Startar vid 60C stannar vid 78 eftervärmer ca 5 grader på avsvalningsfasen. panntemp efter drift 83 C, gång tid på brännaren blir då ca 30 min.
Tappar jag upp vatten i badkaret så startar brännaren tidigare jag tror panntemp ska falla 5 grader på någon minut för att detta ska inträffa.
Brännaren startar inte direkt bara för du öppnar varmvatten kranen, men om du låter den vara öppen några minuter då startar pannan.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Skriv svar