Konstant 80 grader

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Konstant 80 grader

Inlägg av Blomkvist »

Hej,
Sotade pannan i förrgår och nu efter det så har det uppstått ett problem. Pannan startade som den skulle, tempen under tiden jag sotade var 60grader (elaptron) och slog på pannan och den kom igång som den skulle. Nu ligger pannan konstant på 80 grader, går inte ner i temp och elpatronen är på.

På min CTC panna sitter det en liten klisterlapp vid reglagen där det står Termostat Urkopplad. Så jävla typiskt att få fel såhär vid julen, finns ju inte någon att få tag på. Kommer bli dyrt om den står på el hela tiden.

Slog på varmvattnet i badrummet och lät det bara rinna för att få ner temp. i pannan och då tände den pelletsbrännaren redan vid 70 grader och vips upp till 80 grader igen. Tidigare har det alltid varit 60 --> 80 grader.

Edit: Jag testade att slå av elpatronen och gick upp ett tag (snurrvredet mitt på pannan). När jag kom ner igen så "surrade" det från huvudströmbrytaren till pannan, knäppte till på den och så slutade det surra. Slog på elpatornen igen men då gick inte elpatron igång. Till badrummet och spolade varmvatten och då startade pelletsbrännaren. Får väl se om det är kallt imorgon bitti.. God fucking jävla jul..
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Konstant 80 grader

Inlägg av Eldvin »

Va händer om du tar ur säkringarna till elpatronerna då??
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Konstant 80 grader

Inlägg av Blomkvist »

Vart sitter säkringen som bara går till elpatron?
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Konstant 80 grader

Inlägg av mrxswe »

Jag tror inte att du har egen säkring till elpaton, man har nog matat pannan med tre faser. Det bör du se på säkringsskåpet.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Konstant 80 grader

Inlägg av Blomkvist »

Nu har elpatronen vaknat till liv igen, kan dock inte ha den "på" så den går in som reserv ifall pelletspannan skulle slå ifrån som det var tidigare.

Bara att hoppas att det håller ihop hela vintern så får den få sig en genomgång till våren, önskar jag vore bättre när det gäller elektroniken. Byta delar har jag inga problem med längre, där känns det mesta relativt enkelt och lite enklare felsökning med multimetern går hyffsat.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Skriv svar