Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Overgaard »

Hej!

Vi har nyligen flyttat till detta fantastiska hus, byggt 1860, på c:a 240 m2 (+ 160 m2). Två våningar.
Timmerhus med puts. Tilläggsisolerat på vinden.
Har en Eryl DP tillverkad 1991 (installerad 1997), 30/35 kW, med en Värmebaronen Viking Bio20.
Brännaren styrs (tyvärr) av en gammal DTO1 då det tidigare suttit en oljebrännare i pannan.

Jag har nyligen kopplat på några temperatursensorer på pannan för att få lite koll på läget.
Mäter panntemp i dykrör där dragregulator för "vedsidan". Tempvisare på pannan sitter monterad i toppen på pannan. Den visar inte samma temperatursäkning som givaren där dragregulatorn tidigare satt monterad. Torde bero på skiktning i tanken?

Jag tycker pelletsförbrukningen är en aning hög med tanke på att det inte riktigt blivit kallt ute än i år.
När det höll sig runt +5 till +8 under en vecka gick det åt nästan 10 säckar pellets.
När mätutrustningen väl var monterad så kunde jag börja se lite mönster.
Jag väntar på fler sensorer så jag kan mäta utetemp och innetemp, m.m. Ska även framöver mäta matarskruven, och faktiskt drift på brännaren. (när drift lyser/blinkar), osv.

Idag är det -3 grader och det har väl troligtvis hållit sig inom -5 till -3 under natten.
Framledningstemp är just nu 31 grader och returen på 29 grader. Shuntar manuellt. (styrning är på gång)

På ett dygn kunde jag räkna till c:a 22 starter på brännaren. (mätt via temperatur på pannan). Det ser ut som brännaren går i c:a 20 minuter, sedan sjunker tempen i c:a 50 minuter innan den går igång igen. (Se bifogad bild). Hysteresen framgår ju tydligt på bilden.

Av vad jag läst på forumet så känns ju alla dessa starter helt förkastliga? Vad beror det på?
För litet "vattenmagasin" i pannan i förhållande till brännare/areal på huset?
Jag har inte kollat inställningarna på brännaren ännu, men uppskattar att den går på högeffektläge.
Askan ser helt okey ut. Lågan verkar ha rätt färg och sotet på pannväggarna är grått/vitt med bara lite sot.
Ska jag minska effekten på brännaren, så den får gå längre stunder med lägre effekt? Eller är det läge att börja titta på ack-tank?

Tacksam för tips och ideér! :mrgreen:
Bilagor
Pannrummet
Pannrummet
20151221_200135.jpg (199.65 KiB) Visad 4243 gånger
En 18B20 one-wire temp sensor
En 18B20 one-wire temp sensor
20151221_200059.jpg (142.56 KiB) Visad 4243 gånger
chart.jpeg
chart.jpeg (80.48 KiB) Visad 4243 gånger
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av ronald »

Förbrukningen är ju svår att avgöra...isolering,blåst,innetemp,osv .Men tycker den verkar normal. :wink: Sen kör ju du med oljepannegivaren o det blir ju 5 C hysteres och många starter ..Bra att VB har bra tändelement för det har den :) Och liten startdos behöver den också så det är ju8 + .. Finns en givare till brännaren att köpa som du får bättre hysteres. Acktank är ju ingen inbesparing precis..Jo på tändelementet då .. :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av FRS05 »

Låter som rätt normal förbrukning även om det är svårt att uppskatta förutsättningarna helt. Ett tips är att inte röra för mycket om det fungerar:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Stegatorparn »

10 säckar under en vecka blir i snitt 4,5 kW vilket verkar normalt för ett så stort hus.
En acktank skapar bara mer förluster så den sparar man aldrig in.
Enligt din temperaturkurva är hysteresen 12° och det tycker jag är helt okey.
Annars finns det ju som sagts en temperaturgivare till pannan som ger 16° hysteres.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag uppfattar heller inget onormalt med det du beskriver.
Vår brännare startar också ungefär lika många gånger per dygn. Tändelementet behöver du inte vara orolig över. Det som sitter i vår har passerat 12 år.

Det är en fördel att om möjligt gå ner på lågeffekt (alternativt modulerande om effektbehovet så kräver) då det ger mindre slitage på materialet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du någon dragbegränsare monterad förresten?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Overgaard »

Tack för alla svar! :) Då vet jag att det inte är onormalt med så många starter. :mrgreen:

GoForIt Pellets: Tack! Känns bra att veta att tändelementet är uthålligt :D
Nej, ingen draglucka/motvikts finns monterad. Än! Jag ska fixa en. :mrgreen: De som sålde huset hade inte monterat någon, vilket jag finner konstigt. Däremot finns en lucka som jag manuellt kan justera fast läge på. Jag gissar på att de använt den till det. Det fungerar just nu iaf. Verkligen inte optimalt, så som sagt, ska montera en riktigt motviktspryl :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Stegatorparn »

Hoppas inte du öppnar dragluckan i askluckan nere på pannan.
Den skall alltid vara tät vid pelletseldning.
En dragbegränsare monteras i en sotlucka på rökröret eller i skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Overgaard »

Stegatorparn: Typ sotlucka på rökröret är det som jag kan reglera hur mycket luft den ska dra den vägen. :D Kan lägga ut ett kort när jag kommit hem ikväll. Funderar på att göra ett hål till i det röret och montera en motviktslucka där.

EDIT: Du ser på översta bilden längst ned en bit av det fyrkantiga rökröret. (syns en rökgastemp där). På sidan av det röret finns en sotlucka.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Eldvin »

Ett till tips! Sätt in bafflar.
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Overgaard »

Eldvin: Hm... Intressant! Finns det färdiga till min Eryl DP, eller måste man få dem specialtillverkade?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Eldvin »

Näe dom får du allt göra skälv! Men det är å andra sidan inte svårt .Om du tittar i första delen där brännaren sitter så åker ju röken snett upp och sen ner i kanalen till nästa rum och snett upp och ut skorsten.Det du ska göra är att tillverka en plåt så röken måste gå rakt upp,över plåten och sen ner i kanalen,Du kan göra två som du hänger över kanten på kanalen så du lätt kan plocka bort dom när du sotar.
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Overgaard »

Aha! Ok! :mrgreen:

Jag ska ändå sota ikväll så ska försöka bilda mig en uppfattning om hur det ser ut och hur du menar.
Återkommer med något nedkluddat så får vi se ifall jag fattat rätt :)

Tack för tipset så länge!


Påtal om annat så har det just nu gått åt 3 säckar/dygn (48 kg/dygn, 230 kw/h)
Har ju som sagt 240 m2, gammalt hus från 1860, två våningar.

Medeltemperaruter har varit

Kod: Markera allt

Dag    Utetemp    Framledningstemp    Innetemp
8/1     -12          43                         20
9/1     -11          43                         20
10/1    -11          43                         20
11/1    -2           35                         20
Detta får anses helt normalt för vår storlek på hus, osv? Om kylan skulle hålla sig runt -15 grader en hel månad blir det ju ex 90 säckar/månad. Huga!

Bafflarna ökar pannans verkningsgrad lite hoppas jag? :idea:
Bilagor
chart.jpeg
chart.jpeg (64.24 KiB) Visad 4029 gånger
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av d_anders »

Ser normalt ut
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Onödigt många starter. Nästan 22 ggr/dygn

Inlägg av Eldvin »

Vad ligger rökgastempen på idag??? Jag vet av erfarenhet att rökgastempen är rätt svår att få till i dessa pannor.Och det hjälper inte mycket att strypa med spjället heller.Utan i ditt fall är det bättre att ha bra drag genom pannan och låta röken få en längre väg att gå.
Skriv svar