Viking bio misslyckad startproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mattetime
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 13 apr, 2013 21:50
Ort: Ljungaverk

Re: Viking bio misslyckad startproblem

Inlägg av mattetime »

Ska man göra något special med veckoförrådet från mafa eller hafa eller vad det hette.
macmagnus
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 23:06
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Viking bio misslyckad startproblem

Inlägg av macmagnus »

Det lutar mot att frammatningen av pellets har varit boven i dramat igen!

Vi har kört med 1/3 varv på skruven sedan starten för 15 år sedan, men nu har jag ställt in så att den kör ett helt varv. Som kompensation för mer frammatning har jag återgått till högeffektläge och ställt ner bränslemängd-potten till min-läge. Eldningen verkar faktiskt funka bara nu igen - peppar, peppar!

Det förklarar dock inte fenomenet med igenkorkat fallrör, vilket var symtomet från början... ?
Panna: Bio-Sol
Brännare: VikingBio
Veckoförråd: MAFA
macmagnus
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 23:06
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Viking bio misslyckad startproblem

Inlägg av macmagnus »

Tyvärr har problemen fortsatt...

Vår installatör tipsade om att rengöra veckoförrådet och skruven från spån och rester.
Funkade inte i alla fall, då satte jag in vårt gamla slitna roster. Funkar därefter igen utan avbrott! :D

Installatören säger sig inte hört talas om några problem med nya roster... men det medger Värmebaronen!!!
De säger att en del brännare behöver justeras för den kraftigare kvalitén på nya roster, av en installatör, med vägledning av fabrikanten. Så får det bli.

Har någon av er varit med om detta???
Panna: Bio-Sol
Brännare: VikingBio
Veckoförråd: MAFA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio misslyckad startproblem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag fick ett två nya roster (av tjockare material) direkt från Värmebaronen i november 2015.
Jag har bara testat det ena i vår egna brännare, med resultat att det är skevt efter en veckas drift.
Ligger alltså inte bra i röret. Inte kört med det därför, utan använder de gamla.

Jag har på grund av tidsbrist inte tittat på om det går att justera rakt.

Är ditt skevt också?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
macmagnus
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 23:06
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Viking bio misslyckad startproblem

Inlägg av macmagnus »

Jo, det är det - inte så att det är uppenbart skevt, men om man lägger det upp-och-ner på en plan yta så vickar det! Jag har märkt att det har varit lite trickigt att lägga det på plats också, och i och med detta konstaterande förstår jag bättre varför... En VikingBio är ju lite känslig i det här avseendet!

Tack för tipset, ett sån't här fel borde man kunna reklamera - kan jag tycka.
Panna: Bio-Sol
Brännare: VikingBio
Veckoförråd: MAFA
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking bio misslyckad startproblem

Inlägg av d_anders »

Kör du inte redan på inställningen för högt drag så testa den. Då körs tändelementet lite hårdare och klara förhoppningsvis av att värma upp både roster och pellets ordentligt. Om du har bytt till ett tjockare roster går det åt lite mer energi för att värma upp själva rostret.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
macmagnus
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 23:06
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Viking bio misslyckad startproblem

Inlägg av macmagnus »

Du har helt rätt Anders. Switch 2/2 (Skorstensdrag) stod i 0 till -10 Pa, men jag ställde om den till -10 till -15 Pa.
Nu kör vi med det nyare tjocka rostret igen! :D

Tack för tipset, det var värt mycket!

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator

Snappat!

Tillägg: Värmebaronen medger att brännaren är känslig för för mycket drag vid start. Vinter lika med större temperaturskillnad uppe och nere i skorstenen, därmed mera drag. Problemet blir mera märkbart med det nya tjockare rostret. Får hålla bättre koll på dragluckan framöver!
Panna: Bio-Sol
Brännare: VikingBio
Veckoförråd: MAFA
Skriv svar