fläkt problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kalle
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 nov, 2011 18:54

fläkt problem

Inlägg av kalle »

hej...jag har fått återkommande fel larm på fläkten till mitt viking bio tillverknings år 2004.fläkten som sitter i brännaren är en torin....jag har funderat att bytta ut fläkten .....igår skikade jag ett mail till eldkraft och fick veta att jag måste öcksa bytta ut program chippet.....mitt fråga är ,hur ska man veta vilken programvara jag ska har till den nya fläkten.....chippet som sitter i heter vikingbio 017A ...jag vet att det finns många kunniga folk här och är tacksämt för hjälp i denna fråga m.v.h kalle,viking bio 2004,comet panna,mafa villa silo
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: fläkt problem

Inlägg av Roli »

Kan inget om din brännare men en första åtgärd är att smörja fläktlagren med t.ex symaskinsolja. Det kan få den att fungera bättre tills du löst fläktinköps- och chipproblematiken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: fläkt problem

Inlägg av nyman »

Har för mig det sitter en Torin 24V tachostyrd fläkt i VikingBio av samma typ som satt i Viking B16 och Eurofire.
För omkring 3 år sedan var Torin hyggliga och ändrade på fläktens elektronik så att värdena på styrspänningen också måste ändras. Typnumret på fläkten ändrades inte.
Därav tror jag programchippet måste bytas för att få rätt varvtal på en ny fläkt.
Smörja med symaskinsolja är svårt då man i så fall blir tvungen att endera bryta upp plasthållaren som håller motorn och fläkten. Risk att plasten spricker. Bättre kanske borra den de tre popnitarna som håller fast motor- och fläktdelen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar