Startelement ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Jag vet att inre brännarrören var lite annorlunda på dom tidiga brännarna. Någon gång under 2003 ändrades rören till senaste versionen. Alla andra komponenter är dom samma.
Fungerar brännaren du köper, så sätt in den istället och plocka senare delar från din gamla, alternativt flytta över hela kretskortet så får du dom senaste funktionerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Ja brännaren skall fungera. Tänker att man måste justera in den nya brännaren då och då måste man ha en som gör det åt en. Eller kan man ställa vreden som dom är på den gamla brännare, likadant på den nya? Är det så enkelt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens matning är så ojämn så det är bortkastade pengar att justera in med instrument.
Det är nödvändigt att lära sig ställa in brännaren själv och det är inte svårt.
Hur en grundinställning går till beskrivs här http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 90#p147639.
Lämplig effekt för Viking Bio är 15 kW vid låg effekt. Då går den stabilt och brännarröret utsätts inte för onödiga påfrestningar.

Fläkten justeras tills pannans väggar har en mellangrå färg efter ett dygns drift.
När man är nöjd med inställningarna, skall fläkten inte röras mer.
Vid varje ny pelletsleverans justeras bränslemängden till samma vikt/6 min som vid grundinställningen.
Därmed är brännaren justerad för den nya pelletsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Bra guide! Blev inget med brännaren jag hittade, vi hade bestämt att jag skulle komma och kolla på den igår eller idag. Men då skrev han senare att någon annan kom och köpt den [POUTING FACE] så back to square one


Skickat från min iPhone med Tapatalk
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Nu lyckade jag köpa en begagnad vikingbio av en på samma gata som jag bor, så lite tur har man. Men nu när jag skulle sätt i den nya och starta så ändrade jag alla inställningar på switcharna på den nya som de var på den gamla. Detta resulterade i att mattningsskruven går ej igång under starten. Ska försöka lägga upp bild på hur den gamla vs nya ser ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Switcharnas funktion kan ha ändrats.
Ställ tillbaka dom i ursprungsläget där dom bevisligen har fungerat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Larmet som kom var övertryck i brännkammaren. Kan det vara så att brännaren mäter draget innan den sätter igång att mata pellets, och avbryter då startförsöket innan den skickat signal att mata pellets?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Yepp, pannan behöver sotas. Det är för dåligt drag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

efter att jag ändra switchen för skorstensdrag till -10-15 Pg så gick den nya brännaren igång. råkade ha switcharna inställda på växlande läge hög-låg effekt men ändrade det till hög under körningen då den gamla brännaren var inställd så. efter att pannan kommit upp till 80 grader och slog av så var rökgastempen uppe i max 70 grader under körning, medans förra brännaren var uppe i 150-175 grader. sen så såg det ut som om det blivit kolsvart inne i pannan och inte askgrått som innan, och några pellets hade blivit typ som små hårda kolbitar. hade gärna lagt upp bilder på hur det ser ut men av någon anledning så går det inte på detta forum. så vad skall jag göra nu och hur kan man lägga upp bilder så du kan se hur de ser ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Bilder laddar du upp på t.ex. forumbilder.com och kopierar in en lämplig länk med BBC-kod i ditt inlägg här.

Brännaren får för mycket bränsle och lågan kommer inte upp i temperatur.
Du minskar matningen på den gröna ratten i små steg tills sotet på pannväggarna i eldstaden får en mellangrå färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

http://forumbilder.se/FAEE5/image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Första bilden var inne i brännaren, följande bilder är inne i pannan http://www.ladda-upp.se/bilder/kkfoydjglxrfkf/

http://www.ladda-upp.se/bilder/fgxxqklwoxyvqw/



Skickat från min iPhone med Tapatalk
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Vilket håll skall man vrida den gröna ratten åt vid minskning av bränsle? Motur eller medurs?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Bilderna är lite svårbedömda då det förutom svart sot är mycket vitt.
Hur står rattarna på kretskortets bakre del? Står pilen på ratten rakt upp brukar man säga kl 12.
Eller ta en närbild på rattarna.
Man minskar bränsle/luft genom att vrida resp. ratt motsols.

Vad har du för panna?
Kan vara för hög effekt på brännaren så lågan slår i plåten och kyls snabbt. Därav det svarta sotet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Såhär stod rattarna innan jag sänkte bränsleratten till minimum. http://www.ladda-upp.se/bilder/npyckazapycknc/

Och när jag körde igång den nu och kollade på låga så såg färgen ut såhär. http://www.ladda-upp.se/bilder/rxtspxavurykd/ ska kolla hur askan ser ut när den kört färdigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar