Hur koppla för att provköra Viking biobrännare utan termosta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Hur koppla för att provköra Viking biobrännare utan termosta

Inlägg av lennart wiklund »

Har nu hämtat min nya okörda Viking biobrännare,dock var brännaren tillverkad 2006,men ny i kartong. Vill provköra den innan jag tar hit elektriker och köper en panntermostat/överhettningsskydd. Jag fick även med den separata drifttermostaten som man kopplar in på brännaren som stegatorparn nämnde i tidigare inlägg. Ser att man då reglerar på brännarens styrkort hur varm pannan skall gå,men som sagt hur kopplar jag in brännaren så att säga löst på kablarna för att provköra den. Går ju ut 6 tåtar från kontaktdonet. En svart,en brun,en blå samt en grå,denna grå tror jag värmebaronen nämner är vit,men den är ju grå. Vad är den svarta tunna kabeln till för något? Tacksam för hjälp,vill provköra brännaren innan montering.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur koppla för att provköra Viking biobrännare utan term

Inlägg av Stegatorparn »

Svart kabel är fasmatningen som är kopplad via pannans överhettningsskydd och alltid ger brännaren ström.
Den bruna kabeln kopplas till pannans drifttermostat och styr brännarens start och stopp. I ditt fall när brännarens egna panngivare är ansluten, kopplas den bruna kabeln ihop med den svarta.
Skall du provköra så koppla en strömbrytare mellan svart och brun kabel.
Blå kabel är nollan och den grå/vita är en larmutgång 230 V/ 1,0 A som kan kopplas till en extern lampa eller relä.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Hur koppla för att provköra Viking biobrännare utan term

Inlägg av lennart wiklund »

Så den grå eller vita kan jag bara isolera av eller?tänker inte använda denna. Men den svarta tunna kabeln då?vad är den till? Och om jag vill provköra utan strömbrytare,vilka kablar kopplar jag in? Jorden givetvis,och den blåa nollan,sedan då?
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur koppla för att provköra Viking biobrännare utan term

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens sladdkontakt har 7 poler. Sladden har 5 ledare som jag redan har beskrivit.
Den grå kan du bara isolera.
Den svarta skall alltid ha ström. Den bruna ska ha ström när brännaren skall starta.
Dom 2 återstående polerna är avsedda för eventuell luckbrytare. Normalt är dessa byglade i kontaktstycket.
Har du ytterligare en sladd till kontakten vet jag inte direkt vad den kan tänkas ha för funktion.
Öppna kontakten och kolla, bild?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar