Viking bio 200

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Knasten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 11 nov, 2016 21:42

Viking bio 200

Inlägg av Knasten »

Vill bara avråda folk från att köpa Viking bio 200.
Köpte min för ett år sedan och det har bara varit strul.Stannar ofta och visar tändfel 3. Min installatör har varit här ett antal gånger och han är superduktig men ingen kan förstå varför den stannar. Efter 10 pallar pellets upptäckte jag att inre brännarröret spruckit! Som väl är har jag fortfarande garanti på skitet. Pelletsen är det heller inget fel på (kör med Vida). Värmebaronen skiter tydligen i vilket så min stackars installatör hamnar i kläm! Nu ska skitet ut iaf och något annat får installeras. Men som sagt köp inte den skitbrännaren! Samma skrot som deras andra brännare
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking bio 200

Inlägg av stereotypen »

Första inlägg och kommer in och gnäller......

Att inner-röret är trasig beror på alldeles felinställd brännare.
Brännaren är inställd som en svetslåga, detta gör det alldeles för varmt och sliter på inner-röret, vilket resulterar i att det deformeras, blir bulor och till sist hål.

Att det blivit så på kort tid, kanske beror på att din installatör inte kan ställa in din brännare.

Inner-rören skall/borde hålla minst 5 år mellan bytena om brännaren är skapligt injusterad.

Är ytterst tveksam om inner-röret går på garanti om brännaren vart tokfel inställd.

Själv har jag Viking Bio 20 från 2004 och 2006 är jättenöjd.
Låg förbrukning, tillförlitlig brännare, enkel att serva/ställa in.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Knasten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 11 nov, 2016 21:42

Re: Viking bio 200

Inlägg av Knasten »

Först vill jag bara säga att jag mer än gärna kommit hit och lovordat min brännare, men när det är som det är blir det omöjligt!
Brännaren är injusterad efter alla konstens regler så det är det inget fel på!
Sen för att tyvärr slå hål på din oerhörda kunskap när det gäller brännare så gick brännarröret på garantin!
Jag har använt av Värmebaronen auktoriserad installatör som dessutom bara sysslar med detta sedan massor av år tillbaka!
Sen är det allmänt känt att det varit problem med brännarröret på Viking bio20 som man efter många om och men ändrade både tjocklek och kvalitet på om vi nu ska jämföra de båda vilket man inte skall eftersom Viking bio 200 är en helt ny brännare .
Men om vi nu bortser från brännarröret så har den inte fungerat tillfredställande!
Just nu har jag fått en ny av företaget att prova och änsålänge funkar den!
Tack för att du har en sån trevlig ton till folk
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 200

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bäste Knasten..
Att ansluta sig på ett forum och i första inlägget allvarligt kritisera/smutskasta något ger dålig respekt och tilltro från andra forumdeltagare. I synnerhet när man uppträder anonymt.

Jag har haft kontakt med Värmebaronen och Viking Bio sedan 2003, då vår anläggning installerades.
Idag sköter jag flera anläggningar med Viking Bio löpande.

Vi råkade ut för en installatör 2003 som inte kunde sin sak, trots att de själva sade det och trots att jag hade kollat med Värmebaronen. Men allt är inte alltid i verkligheten vad det sägs i teori och reklam.
Jag tvingades ta saken i egna händer och lära mig brännaren och dess funktioner.
Flera installatörer har vänt i dörren här efter att de konstaterat att deras kunskaper var lägre än mina.
Jag säger inte att din installatör inte kan sin sak, för vi vet ju inte vem det är.
Värmebaronen har hela tiden agerat proffsigt och bl.a. haft eget folk på plats.

Jag instämmer till fullo i det stereotypen skriver.

Du skriver att brännaren är injusterad och att det inte är något fel på det. Hur har du koll på det?

Det är helt riktigt att det var problem med hållbarheten på brännarröret i början. Men det är åtgärdat sedan många år tillbaka, och det finns knappast några brännare i drift idag med de gamla rören. På vår egen brännare sitter innerrör från 2009. Exempelvis tändelement och fläkt är original sedan 2003. Förutom ett roster (för 300 kr) har jag inte lagt en krona på den brännaren sedan 2009. Det tror jag är svårslaget i driftskostnad.

Viking Bio 200 är i grund och botten samma brännare som originalet (som idag heter Viking Bio20) så mycket jämförelser kan absolut göras.

Här på forumet finns fantastiskt mycket hjälpsamma pelletsanvändare som besitter massor av kunskap som de delar med sig. Uppdatera din profil med vad du har för anläggning och var du finns geografiskt så kommer du få hjälp med dina problem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar