Trasigt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Trasigt?

Inlägg av LasseGG »

Viking Bio 20 heter väl brännaren. Vet inte hur draget är. Har troligen ingen dragbegränsare utan man öppnar/stänger spjället så ändras draget. Vilken typ av drag kan göra att det bränner hål, höger eller lågt?
Det är en Värmebaronen Comet panna. Jag tror jag kör på växlande effekt, alltså pannan byter effektläge under en eldningscykel. Är lågeffekt bättre eller sämre? Har också observerat att rökgastempen är ganska hög och fått rådet att sätta in turbulatorer (?) i rökgångarna i pannan.
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Trasigt?

Inlägg av LasseGG »

Har en dragbegränsare, det är det som jag kallar "spjället". Finns en pinne jag brukar dra ut och in, vilken öppnar eller stänger luften (hörs på brännaren när den får för lite drag). Finns också en liten skruv på luckan till dragbegränsaren. Man kan vrida på den men jag märker ingen direkt skillnad. När det brinner i pannan så gläntar locket till denna dragbegränsare. Innan för syns något luddigt som ser ut som isolering, skall det vara så? Det pratats i en del trådar om "sotlucka", vart sitter denna och vad skall man göra med den?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trasigt?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio vill ha ett lågt och stabilt drag, så dragbegränsare är ett måste.
Med skruven på luckan ska det (under förutsättning att den är hel och rätt monterad) gå att justera in funktionen. Det gör man bara en gång, och rör sedan inte.
Någon isolering borde inte synas inne i rökgasgången.
Ta gärna någon bild om du kan, så vi kan se. (Lägg på externt forum och lägg länk här).

Separat sotlucka finns i vissa skorstenar och sitter då bredvid pannan.

Comet är identisk med våran Joker, med undantag för att Comet har inbyggd shuntstyrning m.m.

Lågeffekt ger mindre slitage på brännaren, och räcker i de allra flesta fall. Jag kör enbart på lågeffekt.

Vad har du för rökgastemperatur?
Absolut ska du sätta in turbulatorer (spiralliknande plåtremsor). Annars eldar du för kråkorna fullständigt.

Har du kört anläggningen länge?
Har du, eller någon annan, försökt att justera in anläggningen?

Det finns massor av kompetens här på forumet, så ge oss bara lite mer fakta (och gärna någon bild) så ska vi nog se till att få din brännare rätt inställd också.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Trasigt?

Inlägg av LasseGG »

Här är luckan.

https://minfil.org/X642xfb9bc/Dragbegr_nsare.gif

Rökgasen är iallafall på 300 gr.

Har ägt huset i 1,5 år. Brännaren från 2005. Efter bytet av inre brännarrör tidigare i vinter, har jag ställt ner både startdos och pelletsmängd vid drift. Jag fick problem med att den matade i mer pellets än vad som gick åt och det fylldes upp i röret och blev stopp.

Säljaren sa att han hade haft hit en som skruvat på den för något år sedan, men att det inte blev bättre. Brukar tömma aska kanske en gång per vecka, vid de tillfällen då brännaren går så länge utan stopp.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasigt?

Inlägg av Stegatorparn »

Dragbegränsaren ser ut att vara rätt inställd, c:a 10-12 Pa.
Axeln verkar inte helt i våg, men kan vara perspektivet som lurar ögat.

Drar man ner pelletsmatningen för mycket, speciellt på hög effekt, blir lågan väldigt het vilket äter på stålet.
Kör bara på låg effekt. Finns ingen anledning att köra på modulering.

300° är alldeles för hög rökgastemperatur. Turbulatorer tillverkar du av hålband som kan inhandlas på Byggmax. Bara att vecka i zigzag-mönster till lämplig längd. Höjden c:a 2 cm mindre än tubdiametern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Trasigt?

Inlägg av d_anders »

"Luddet" är gissningsvis gammal sot och flygaska. Har du sotat rökröret som går från pannan till skorsten?
Som flera andra redan har sagt så är 300 grader galet mycket och du får då riktigt dålig verkningsgrad.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Trasigt?

Inlägg av LasseGG »

Sotaren är ju här två gånger om året, han borde väl göra det? Det jag brukar dra ur, är de tre gångarna från eldstaden som går in i pannan (där jag skall sätta de där turbulatorerna), enligt instruktion från tidigare ägaren. Jag har varit närvarande när sotaren varit här och jag vet åtminstone att han plockat bort "luckan", dvs. dragbegränsaren, när han hållit på.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trasigt?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Sotaren får man tyvärr "jaga på" ibland för att få utfört vad man betalar för..
Det verkar lite märkligt hur det ser ut innanför dragbegränsaren..
Innanför min är det helt svart, tomt, och jag rengör aldrig där utan det får sotaren göra (här sotar han en gång per år).

Nysotad har jag knappt 100° på termometern (som sitter på samma ställe som din).

Jag kan inte köra med mer än två turbulatorer (i originallängd) i vår panna, för annars skriker brännaren för "högt mottryck i brännkammaren". Det mittersta är tomt.

Vill du köpa original turbulatorer (Ø46mm 750mm långa) är det VB232251 som gäller. Finns hos ex. Eldkraft.se
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Trasigt?

Inlägg av LasseGG »

Ok, tack för infon.

Det jag gjort hittills är att ställa om brännaren till lågeffekt, högt drag, samt tryckt in "spjällpinnen" i dragbegränsaren.

Det jag tänker göra här näst är att ta bort luckan till dragbegränsaren och kolla vad tusan som finns där inne o göra rent. Skaffa turbulatorer av någon sort.

Jag har också fundering på att laga det lilla hålet i inre brännarröret. Det är ganska litet och cirkulärt så jag funderar på att dra i en rostfri skruv med mutter och täta med avgaspasta alternativt brandpasta. Kan det fungera ett tag?

Sen blir väl till att byta röret igen sen eller att byta bakstycket på orginalröret.
Skriv svar