Viking bio installation, lite funderingar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Rasmus300
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 jan, 2017 12:36

Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Rasmus300 »

Hej
Jag är ny på detta forumet, men har läst runt lite här och mycke glad att jag hittade hit.

Jag ska sätta in en Viking bio 20 i min gammal Värmebaronen vedolux ub, och har lite olika funderingar,

1. Mottdragsbegränsare, kan jag sätta den på murstocken ca en meter ovanför där rökröret från pannan går in? Eller bör jag sätta det på rökröret? Närmre pannan.
Har nämligen ett hål där redan.

2. Överhettningsskydd, har jag inget i nuläget, men ska sätta dit, på ovansidan på min panna där vattnet går ut(?) är det tre hål, som heter expansion alla tre, två av dom är pluggade, det tredje går vattnet ut, jag borde väl kunna sätta ett dykrör i ett av de pluggade hålen och sätta överhettningskyddet där?

3. Där sitter en kylslinga i pannan som inte var kopplad när jag flyttade till huset, måste man ha den kopplad också? Eller räcker det med överhettninskyddet som bryter strömmen till brännaren, känns lite som hängsle och livrem.
Läste någonstans att de va lag på det.


/Rasmus
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet, Rasmus.

Dragbegränsaren kan du sätta i skorstenen om du redan har ett hål till rökkanalen där.
Sedan har skorstenens höjd betydelse vid val av dragbegränsare.
Tigex 25 som ibland levereras med pannor blir för liten om skorstenen är högre än 6 meter.

Överhettningsskyddet kan du sätta som tänkt i en ledig expansionsanslutning.

Kylslingan behövs bara som kokskydd vid vedeldning.
Överhettningsskyddet och brännarens övriga säkerhetsfunktioner är fullt tillräckligt.

Har du redan köpt en Viking Bio eller är det bara funderingar ännu?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Rasmus300
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 jan, 2017 12:36

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Rasmus300 »

Tack

Och tack för svaren, rätade ut en hel del frågetecken.
Dragbegränsare har jag inte skaffat än, min skorsten är uppskattningsvis ca 9-10 meter hög, och rökkanalen ca 50cm*25cm, vad bör man ha då?

Brännaren ska jag hämta i morgon, hittat en begagnad.
Får bli det till en början.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av nyman »

Har du så lång och grov skorstenspipa så måste du ha en stor dragbegränasre.
I den ena kåken har jag en KW SID 012 dragbegränsare i en 7,5 meter lång skorsten och samma innermått som du. När det blåste lite i november stod dragbegränsaren helöppen.
När dragbegränsaren står öppen långa stunder får man sämre förbränning, avkylning av brännaren och större förbrukning av pellets.
Och varför måste du absolut ha en Viking Bio som är så känslig för högt drag, hur ska det sluta?
Köp en bättre brännare när du till och med har en Iphone.

Jag rekommenderar en KW Z150
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1

Köp inte en Tigex 50 för den passar bäst till vedeldning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Rasmus300
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 jan, 2017 12:36

Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Rasmus300 »

Ok, men går det att köra med två mindre dragbegränsare istället för en stor, då hade jag inte behövt ta upp fler hål i murstocken, rökkanalen ligger i mitten omringad av ventilations kanaler.

Att det blev en Viking bio brännare är väl en kombination av att jag var dåligt påläst om de olika brännarna, delas att jag tycker att jag fick bra pris på grejerna.

OT. Hehe ja jag har en iPhone, och ja jag kan köpa en ny annan brännare, har förstått att här är Tapatalk ett redskap skapat av djävulen, men faktum är att läser man mycket på olika forum så är det ett väldigt bra anpassat för "klösbrädor i glas"
Att besöka forum i dess orginal utförande funkar fint det också, men blir mycket in och ur zoomning, blir mycket svårare att överskåda.
Läste i en annan tråd här att det är mycket "spammande" från Tapatalk, låter i mina öron konstigt för i andra forum jag "hänger" på, så använder majoriteten av användarna Tapatalk, utan större problem.
Signaturen som Tapatalk lägger till automatiskt, (ingen medveten skryt signatur) kan jag hålla med om är lite töntig, Jag brukar gå in och radera den, har glömt göra på detta forum, men den kommer ofta tillbaks, vid uppdateringar å annat.
Om min Tapatalk användning "spammar" forumet på någotvis , så får någon gärna ta en skärmdump å skicka det till mig.

Med vänlig hälsning,
Rasmus

Utan signatur hoppas jag :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det går bra att kombinera flera dragbegränsare om man som du har en lång skorsten.
Har du redan befintliga mindre sotluckor, så kan två Tigex 25 kombineras.

Och välkommen till gänget som kör Viking Bio.
Den är inte alls så bedrövlig, som de som inte använder den, ibland vill påskina.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av nyman »

Nej finns det ingen plats att komma åt rökkanalen blir det knepigt. Ovanför rökröret brukar det vara blockerat av rör. Sitter det inte någon sotlucka till rökkanalen eller hur blir det sotat annars. Finns adaptrar till sotlucka åtminstone till KW Sid.
Det är ju genomskärningsytan på dragbegränsaren som spelar huvudrollen. Två Tigex25 blir väl knappast bättre än en och dessutom så reglerar en sådan begränare helt hipp som happ när man parallellkör den tillsammans med en KW Z150 som räknas som noggrann. Min Tigex25 ligger bortplockad då den knappast gjorde någon nytta.
Varken Eurofire eller Bionordic brännare är lätta att justera in när det blåser när man har en KW SID 012 i sotluckan för gång på gång blir begränsaren otillräcklig, öppnar helt och då ökar luftgenomströmmningen i brännaren.
När brännaren varit igång ett tag blir det ett sjutusans drag och då är ändå den här skorstenen bara 7,5 meter. Funderar starkt på att få dit ett insatsrör.
Med rökkanal på halvsten x halvsten som jag har i en annan kåk går allting hur lätt som helst.

Finns det ingen plats att montera på pannans rökrör?

Ska väl lägga till att erfarenheterna att elda med halvsten x helsten skorsten är med en gammal vedpanna så effekten ligger på 17,5 kW. Med lägre effekt borde draget bli mindre.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Rasmus300
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 jan, 2017 12:36

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Rasmus300 »

Tack :) borde ju gå att få fason på den, jag är av den naturen att jag måste "fixa" saker själv



Känns som jag får gå på en ganska stor begränsare, på rökröret blir det ganska trångt, men kan gå att fixa, men det blir nog lättare att sätta den i sotluckan isf, brukar bli bra sjung i skorsten när det blåser mycket, och jag vill ju inte att brännaren ska slockna på grund av de
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av GoForIt Pellets »

nyman skrev:... Två Tigex25 blir väl knappast bättre än en
Jo, självklart reglerar ju två bättre än en.

Svärmors anläggning har också väldigt högt drag (säkert 9-10 meter med insatsrör) och där sitter det en Tigex 25 i rökkanalen (45° montering) och ytterligare en i en sotlucka bredvid. Man justerar in dem olika, så att den ena blir lite trögare.

Ibland finns det ju inte möjlighet, ex på grund av utrymme, att installera en större.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Rasmus300
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 jan, 2017 12:36

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Rasmus300 »

Var och hämtade grejerna idag :) lite som julafton.
Men kom en ny liten fundering, fick med en danfoss dt01 termostat och övertempsbrytare, vad rekommenderar ni? Sätta den i pannan och styra brännaren med den, eller Värmebaronens externa tempgivare på ackumulatortanken? Har en 750liters med beredare.
Har inte hittat någon manual på danfossen så vet inte riktigt vilka hur stor diffen är mellan start och stop temp.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Stegatorparn »

Danfoss DTO 1 sätter du i pannan och använder överhettningsskyddet som löser vid 100° och kan återställas när temperaturen sjunkit 15°.
Drifttermostatens hysteres är 5° vilket medför täta starter och rekommenderas ej. Blir problem att styra acktankens laddning.
https://www.oilstoves.co.uk/webdocs/tec ... l_Info.pdf

Värmebaronens givare i mitten på acktanken kan fungera, men två termostater i tanken som styr start och stopp kopplade i en hållkrets, ser till att laddningen blir optimal.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Rasmus300
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 jan, 2017 12:36

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Rasmus300 »

Tack för infon, då får den agera övertempskydd enbart.
var hittar jag en bra dubbeltermostat, för att sätta i tanken, som du beskrev?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Stegatorparn »

Är du inte så händig med det elektriska, finns en färdig lösning med givare för tanktopp och tankbotten.
Finns det en varmvattenslinga eller förrådsberedare i tanken, är det lämpligt att placera topp-givaren strax under dessa för att alltid ha tillgång till varmvatten.
http://ekontroll.com/styrboxar/termosta ... ingar/tk1b
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Rasmus300
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 jan, 2017 12:36

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Rasmus300 »

Hej

Jag beställde en Värmebaronen extern givare för å sätta på tanken, får prova med det.

En annan fråga, jag köpte en Värmebaronen distans till brännaren, mest för att den passade direkt i luckan, men sen började jag fundera på om det gör någon skillnad på effektiviteten på pannan om brännaren sitter längre i från mitten av pannan, måtten i pannan är ca 480*400*400
Och med distansen sticker den bara in ca 100mm in i pannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio installation, lite funderingar

Inlägg av Stegatorparn »

Det blir ett enkelt montage med distansen, men den ändrar inte effektiviteten.
Blir snarare lite värmeförluster från den.
Huvudsyftet med distansen är att förhindra lågan att slå i bakre eldstadsvägg i pannor med kort eldstad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar