Viking bio 20, inställningar.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MLago
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 06 aug, 2017 22:07

Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av MLago »

Hej.

Nu behövs det lite experthjälp igen. Jag tycker fortfarande att jag har en hög förbrukning, så med hjälp från er kan jag få ner den lite till. :roll:
Det jag behöver hjälp med är att ställa in brännaren så att luft och bränslemängd är rätt. Det andra har ni redan hjälpt mig med i en annan tråd. Det ska även tilläggas att både inre brännarrör och yttre brännarrör har hål, samt att rostret är dåligt. Men det ska beställas nytt.

Lite info då.
Har snittat ca 2säckar/dag i januari och februari, det har varit kallare än vanligt men är lite osäker på förbrukningen ändå.(Har endast bott i huset 1,5 år och aldrig eldat med pellets innan så är en riktig nybörjare.)

Askan i pannan är gråaktig men lite åt svarta hållet. Finns ofta svarta klumpar.

Röken ur skorstenen är lite svartaktig, men inte speciellt mycket. Kollade idag vid -4grader.
Rökgasen låg på 180grader.

Brännaren började jobba när pannan kom ner till 62grader, har sen 20min fördröjning.
Har 80grader i temp på pannan.

Jag har försökt mäta bränsleförbrukningen men vet inte riktigt hur jag ska mäta.
Startdosen ligger iaf på 91gram.

Nästa gång skruven går är när det blivit låga i brännaren, då kom det 11g.
Skriver följande hur mycket som kommit samt tid.
27g efter 1.20min
46g efter 2.30min (dvs kom ner 46g från 1,20min till 2,30 osv.)
123g efter 4min
98g efter 5,40min
116g efter 7,30min
152g efter 9,10min
129g efter 10,50min
165g efter 13min
142g efter 15min
136g efter 17min
118g efter 19min

Hoppas ni förstår vad jag menar annars får ni säga till. Uppskattar all hjälp jag får.
Triomax Cu 20kw '95
Viking bio 15-20kw '07
173kvm + 87kvm biarea
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Den ojämna matningen är ju en av baksidorna med den här typen av brännare. Förbränningen blir därför också ganska ojämn.
Med tanke på din uppvärmda yta tycker jag spontant inte att förbrukningen är så orimlig.
De trasiga rören bidrar ju också till att förbränningen inte blir optimal.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av Stegatorparn »

Mörk rök visar att förbränningen får för lite luft eller att matningen är för hög.
Vid rätt balans mellan luft och bränsle ser man ingen rök alls.

Du skriver inte vilket effektläge som är inställt, men låg effekt, 15 kW, är lämpligt i den pannan.
Hur brännaren ställs in förklaras i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 15#p147639.

Först justerar man in matningen till 320 - 340 gram/6 min.
Sedan finjusteras fläkten tills pannväggarna får en mellangrå nyans. Därefter rör man inte fläkten mer.
Vid ny pelletsleverans eller när sotet på pannväggarna ändrar färg, mäter man matningen under 6 minuter och justerar till 320 - 340 gram. Därefter är brännaren återställd till ursprungsinställningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MLago
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 06 aug, 2017 22:07

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av MLago »

Brännaren är och har varit inställd på låg effekt en längre tid.

Jag hittade någon som gör egna inre brännarör samt roster på blocket, tror ni det funkar eller är det bara originalgrejer som funkar?

Enligt denna mätningen av matningen landar det nog strax över 300g, men jag får göra en ny och mäta exakt 6 min. Pannväggen har en vit nyans tycker jag.
Vad säger ni om startdosen, låter det rimligt med 91g? (edit: Såg nu i tråden du länkade att du hade skrivit mellan 75-110, så då känns väl 91g som ok)

Brännaren lägger av rätt ofta med felet "misslyckad start", jag tror att det beror på att det bildas svarta klumpar som lägger sig i brännaren. Verkar inte som att fläkten får bort dessa.
Kan detta bero på luft/matning?

Tack för hjälpen!
Triomax Cu 20kw '95
Viking bio 15-20kw '07
173kvm + 87kvm biarea
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av Stegatorparn »

Lars-Inges brännarrör har hög kvalitet, bättre finish än original. Sitter ett sådant i min gamla Viking Bio och märks ingen förslitning efter 5 års bruk.

Startdosen är ok.
Får du misslyckad start kan det bero på aska och rester som ligger kvar på rostret. Det kan också bero på att draget är för högt pga av att dragbegränsaren är feljusterad.
Ställ switchen SW2/2 i läge on för högt drag, så tänder den lite snabbare och säkrare.

Resterna på rostret kan bero på att förbränningen inte är så bra. Du nämnde att röken var lite svartaktig.
Öka fläkten lite så att röken försvinner eller blir vit som vattenånga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MLago
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 06 aug, 2017 22:07

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av MLago »

Jag blir inte klok på det här.

Mätte upp matningen till 370g, den stod då på ca klockan 9.
Sänkte den till klockan 8 och fick då matningen 450g.
Sänkte den till klockan 7 och fick då matningen 510g

Vad händer tänkte jag???

Tänkte då att jag börjar om och satte ratten på klockan 10. Den mätte då upp till 396g.
Sänkte den till klockan 9, 448g
Sänkte till klockan 8, 470g.

Jag fattar ingenting, kan någon förklara? :cry:


testade även att höja den ifall ratten va åt fel håll, den mätte då upp till ca 590g.
Triomax Cu 20kw '95
Viking bio 15-20kw '07
173kvm + 87kvm biarea
MLago
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 06 aug, 2017 22:07

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av MLago »

Nu har jag installerat mina nya rör, gjort en ny vägning och hamnade runt 140-145. det får duga tills nästa gång.
Luften har jag justerat så jag tycker det är en fin gul låga. Men det kommer fortfarande svart rök från skorstenen. Är det bara att fortsätta öka på luften?

Tack för svar.
Triomax Cu 20kw '95
Viking bio 15-20kw '07
173kvm + 87kvm biarea
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av Stegatorparn »

Du menar väl 340 - 345 gram/6 min :?:

Ja, fortsätt att öka luften tills röken försvinner. Lite vit rök innan skorstenen är uppvärmd blir det alltid när det är kallt ute.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MLago
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 06 aug, 2017 22:07

Re: Viking bio 20, inställningar.

Inlägg av MLago »

Självklart menade jag 340. :oops:

Kanon, Tack för all hjälp.
Fortsatt trevlig helg.
Triomax Cu 20kw '95
Viking bio 15-20kw '07
173kvm + 87kvm biarea
Skriv svar