Viking bio 20 med bulkförråd fungerar inte!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jimbob
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 23 mar, 2018 13:47

Viking bio 20 med bulkförråd fungerar inte!

Inlägg av jimbob »

Min mor har en anläggning som är 20 år med en värmepanna från Värmebaronen , en viking bio 20 brännare, 300 liters pelletsförråd samt nu även ett bulkförråd för 3 ton pellets från MAFA.
Systemet fungerade ok eller hyffsat fram till installationen av bulkförrådet. Men efter bulkförrådet har helvetet med spån brutit lös... Idag krävs dagligt överseende anläggningen. Brännare misstänker, spån i matarskruven... Jag har provat filtrera bort spån då fungerar det bättre, men mängden spån är så stor att vi inte vet vad vi skall göra med den.

Är det någon som upplevt/ upplever samma problem? Finns det någon bra lösning?
Jag funderar på att konvertera till en skruv från Janfire. En sådan skruv får säkert med sig spånet upptill fall röret istället för att fastna under förrådet och ställa till det.
Problemet med den lösningen är såklart mängden pellets till brännaren. Men med rätt varvantal på motorn skulle det kunna funka... Är det någon som provat liknande?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 20 med bulkförråd fungerar inte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det finns massor skrivet i ämnet, bland annat av mig.
Problemet med bulkad pellets är mängden spån och finfraktioner, som Viking Bio inte gillar.

Jag platsbyggde ett förråd för bulk strax efter vår installation, men det används numera som förråd för säckar.
Trots filtrering var det ständiga driftsproblem.
I de värsta leveranserna hade vi bortåt 10% spån.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Viking bio 20 med bulkförråd fungerar inte!

Inlägg av Snapphane »

Vilket pelletsfabrikat? Spånproblem i mer än en leverans?
Fick en gång Stora Enso bulk med mkt spån men de erbjöd prisavdrag eller retur.
Det var fel på just den batchen och fler kunder hade reklamerat.
Man kan göra spånavskiljare på matarskruven men antagligen räcker det inte om det är så stora mängder som du beskriver.
Försök ta ett bulkprov på ca 100kg som du siktar. Väg spånen.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar