Viking bio vill inte sluta elda

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
InitialsTN
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jan, 2018 12:40
Ort: Munkedal

Viking bio vill inte sluta elda

Inlägg av InitialsTN »

Hej alla vänliga!

Jag är ny på forumet men har som alla andra läst och lärt massor under senaste året. Vi är inne på andra säsongen med pelletseldning och det har väl egentligen fungerat bra på det stora hela. Förra vintern hade vi egentligen inget problem med brännaren (Viking bio 20) eller pannan (CTC1100) förutom att vi bytte fläkten som hade slutat fungera. Vi eldade hela förra vintern utan något driftsstopp. I år har det dock varit betydligt mer problemfyllt. De flesta problem vi haft har jag efter mycket hjälp av detta forum lyckats lösa själv men nu har jag stött på problem som jag inte hittar någon lösning på. Jag har haft rörmokaren hemma men han förstod inte riktigt vad det kan vara för problem.

Problemet som uppstått är att brännaren inte vill sluta elda trots att rätt panntemperatur är uppnådd. Vi har panntemperaturgivaren inkopplad som styr brännaren men det verkar som att den inte kommunicerar med brännaren. Brännaren är inställd på 70 grader och brännaren fortsätter elda tills pannans maxtermostat löser ut. Jag har resistansmätt givaren och får rätt värden enligt manualen. Det jag lurar på är om kretskortet kan vara trasigt? Brännaren fungerar dock bra ibland och ibland inte. Förra helgen sotade jag efter att ha eldat i två veckor, startade om brännaren och det fungerade i ett par dar enligt inställd hysteres. Mitt i natten till söndag hade den dock överhettat pannan. Återställde pannan, eldade i kanske 15 timmar tills den överhettades igen. Felet verkar alltså komma och gå. Tyder detta på kretskortet eller glapp i givaren? Jag har ju mätt givaren men det kanske kan uppstå glapp under drift? Jag vill helst inte köpa ett nytt kort för att felsöka då det blir en dyr chansning om det vill sig illa..

Hoppas att ni kan ha något tips om hur jag kan kolla vidare.

//Thomas
CTC1100 komplett & Viking bio 20
Tigex 25 dragbegränsare
Veckoförråd MAFA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio vill inte sluta elda

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen!

Vi ska väl se om vi kan lösa ditt problem.

Kontrollera först att givaren inte har glidit ur dykröret utan verkligen känner av rätt temperatur.
Vet att det har hänt att givarkontakten på kretskortet har haft dålig kontakt med ledningsbanorna, kallödning, glapp eller sprucken/lossnad ledningsbana. Allt går att åtgärda med en liten lödkolv.

Om inget av ovan funkar, så testa att koppla in pannans brännartermostat på termostatfasingången istället,brun ledare i anslutningskabeln. Brännarens tempgivare ska inte vara ansluten.
Troligen får man flytta den bruna ledaren från pannans överhettningsskydd till panntermostaten eller hur det nu är kopplat i din panna.
Fungerar det blir det ju billigare än ett nytt kretskort. Tänk på att stänga av strömmen till pannan om du går in under plåten och meckar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
InitialsTN
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jan, 2018 12:40
Ort: Munkedal

Re: Viking bio vill inte sluta elda

Inlägg av InitialsTN »

Hej och tack för svar!

Jag mätte upp givaren igen nu när jag kom hem efter jobbet. Självklart visade den fel värde, eller snarare inget värde. Jag skalade om kabeln och satte tillbaka den. Givaren visar rätt värde och brännaren går som den ska. Startar och stoppar på rätt temperatur. Jag får ge det några timmar och se om den sköter sig. Samma sak hände ju i fredags eftermiddag då rörmokaren var här. Då fungerade den perfekt till lördag förmiddag då den löste ut termostaten igen. Det kanske har varit glapp i givarkabel ändå.. Jag är osäker på var givaren sitter i pannan men eftersom den visar rätt resistans efter panntemperatur så borde den väl sitta rätt?

Lödningen på kortet skulle ju möjligen ha kunnat bli dålig men det verkar konstigt efter att ha haft den fungerande så pass länge, dessutom fungerar den ju under perioder. Finns det något sätt att mäta upp kontakten mellan givaringången och kortet? Alltså mellan givarens honkontakt på brännaren och ingången på kortet? Jag har försökt leta efter den delen av kontakten men det enda som verkar gå att köpa är givarkabeln med hankontakt.

Det jag tycker är mest konstigt är att det fungerar under ett antal timmar och sedan verkar den sluta reagera på att pannan uppnår rätt temperatur. Hade kortet varit trasigt borde det väl inte fungera alls?

När det gäller att koppla om termostaten på pannan så känner jag mig för osäker på det själv.
CTC1100 komplett & Viking bio 20
Tigex 25 dragbegränsare
Veckoförråd MAFA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio vill inte sluta elda

Inlägg av Stegatorparn »

Det låter som du har konstaterat glapp vid givarkabelns kontakt.
Blir lätt brytningar mellan kabel och kontakt i hanteringen när panna och brännare ska sotas.
Kanske går att trä på en bit slang eller krympslang som styvar upp en bit efter kontakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
InitialsTN
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jan, 2018 12:40
Ort: Munkedal

Re: Viking bio vill inte sluta elda

Inlägg av InitialsTN »

Hej. Här kommer en uppdatering. Brännaren gick hela kvällen och natten. I morse innan jag åkte till jobbet fungerade den som den skulle. Nu när jag kom hem hade överhettningsskyddet löst ut.. jag misstänker att kabeln eller givaren påverkas av värmen från pannan på något sätt. Jag får prova att köpa en ny givare och se om det fungerar bättre. Om inte det hjälper så måste det ju vara något märkligt fel på kortet. Jag har bara läst här på forumet att samma sak har hänt någon annan, men då överhettade den hela tiden när hans kort var trasigt. Min brännare funkar ju till och från. Jag klippte av kabeln en bit igår och satte tillbaka den och mätte upp den ok. Om det är glapp i kontakten så måste det vara något som uppstår efter en tids drift hur nu det går till?

Jag får felsöka vidare. Inget svar på mitt mail till värmebaronen än heller.
CTC1100 komplett & Viking bio 20
Tigex 25 dragbegränsare
Veckoförråd MAFA
Skriv svar