Yttre brännarrör förslitning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Yttre brännarrör förslitning

Inlägg av KristianM »

Hej!

Detta röret bytte jag för snart ett år sen (bytte både inre och yttre) och det är redan deformerat! Såg någon annan här på forumet som kört med samma i 15 år.. vad för jag för fel? Kör på lågeffekt..Bild
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Yttre brännarrör förslitning

Inlägg av nyman »

Heldött på forumet så här års! Min gissning är för liten panna i förhållande till brännaren som är på 15-20 kW effekt. Yttre brännarrören brukar hålla länge bara man ser till att det inte blir hål i inre röret. Här ser det ut som om ytterröret deformerats på grund av värme från utsidan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Re: Yttre brännarrör förslitning

Inlägg av KristianM »

Åfan.. ja nån ny panna lär det ju inte bli.. inre röret ser i alla fall fint ut! Hur kan den här deformeringen påverka driften?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Yttre brännarrör förslitning

Inlägg av Stegatorparn »

Är det stora glipor mellan inre och yttre rör, går luften som skulle in genom inre rörets små hål istället förbi och används inte i förbränningen med sämre verkningsgrad som följd.

Blir fallröret hett? Sotat tuberna?

Du hade väl en Värmebaronen Star och den är lite dumt konstruerad som tvingar rökgaserna mot brännarens överkant innan dom går upp i tuberna.
Lösningen som jag ser det är att ha järnkoll på brännarens effekt och inte köra med mer än nödvändigt, samt sota tuberna regelbundet så rökgaserna har fri väg.

Effekten mäter du genom att samla upp och väga matningen i driftfas under exakt 6 minuter.
För effekten 13 - 15 kW blir vikten 270 - 310 gram.

Du underlättar mätningen genom att "kallköra" brännaren. Samla upp pelletsen i en hink istället för att låta den gå ner i brännaren.
Dra ur flamvakten och belys den med en lampa.
Vrid upp termostaten för att få igång brännaren.
Nu kan du hålla på och labba så länge du vill. Dra ur skruvmotorns sladd mellan mätningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar