Val av brännare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Uhngoliant
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 23 aug, 2017 11:48
Ort: Tidaholm

Val av brännare.

Inlägg av Uhngoliant »

Har haft pellets nu i 4 år och då kört med begagnad Viking bio 20. Men den har börjat jäklas mer och mer och många delar behöver nu bytas, så har beslutat att köpa ny.

Så till frågan: Viking Bio 20 eller Viking Bio 200?
Priset talar ju för 20 och funktionerna för 200. Tips råd och tankar? Måste ju beställa ganska så snart så den hinner installeras å provköras innan vintern tänker jag.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Val av brännare.

Inlägg av stereotypen »

Du har undersökt så det inte är yttre omständigheter som gör att den jäklas?

Vad är det som jäklas?

Brännaren är ju lite kinkig vad gäller drag, smulig pellets, för liten startdos, för stor startdos, för högt luftmotstånd genom tuberna i pannan mm.

Om du går i tankar om att kasta den, så kan jag vara intresserad av den för reservdelar.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Uhngoliant
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 23 aug, 2017 11:48
Ort: Tidaholm

Re: Val av brännare.

Inlägg av Uhngoliant »

Ja det mesta är nog trasigt på den och den vill inte fungera som den ska. Måste byta innre och yttre brännarrör, fläkt, roster osv.
Den började helt sonika gnälla om hög omgivningstemperatur när det var som kallast i vintras även om pannan var sotad och ok (den har aldrig sagt ett ljud om detta på 4 år innan och inga inställningar har ändrats)

Så har bestämt mig för att jag inte lägger de pengarna på den som den är utan ska köpa en ny, finns massor av andra kostsamma delar som bara väntar på att gå sönder med största säkerhet.

Men frågan är ju då 20 eller 200.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Val av brännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle inte reflekterat på någon av brännarna.
VB 20 är en 15 år gammal konstruktion med begränsade inställningsmöjligheter.
VB200 fungerar efter samma princip som VB 20 men med effekterna 17 och 22 kW, alltså i mesta laget för en normal villapanna,

Vad har du för panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Uhngoliant
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 23 aug, 2017 11:48
Ort: Tidaholm

Re: Val av brännare.

Inlägg av Uhngoliant »

Har en Triomax UE.
Tänkte mest jag skulle fortsätta med en brännare från VB då jag köpt till lite delar för att de ska passa i luckan och lite sånt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Val av brännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Har du brännaren i vedluckan eller i oljeluckan?
Minns inte om Triomax hade den stora luckan med svängarm i oljedelen som på Biomax eller om det var samma lucka som vedluckan.
Då har du monterat en rund förlängningsstos i luckan för enkel montering av brännaren?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Val av brännare.

Inlägg av nyman »

Står det inte i något forum att senare Triomax har ett 90mm hål för brännaren direkt i pannkroppen?
Då är det vedluckan det blir tal om och troligen bättre så det blir större askutrymme.
Blockets svårsålda Triomax visar upp ett hål men knappast en lucka under vedluckan där brännaren sitter.
https://www.blocket.se/uppsala/Varmebar ... w=3&last=1
Konstig uppbyggnad med vedutrymmet ovanför oljeutrymmet.

Värmebaronen har till skillnad mot andra panntillverkare inga nedladdningsbara handböcker för tidigare pannor.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Val av brännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Det var en dålig bild men TS kanske kan lägga upp en bättre.
Under vedluckan som brännaren sitter i, är askluckan belägen. Veddelen är i princip en Combimax.
Oljedelen är till vänster i pannan och där sitter någon typ av lucka för oljebrännare som ser väldigt liten ut och oanvändbar för pellets. Vedluckan verkar vara enda alternativet.
Veddelen klarar max 20 kW så en brännareffekt på c:a 12-15 kW är lämplig för god verkningsgrad.

Jag föreslår att TS skruvar bort vedluckan och ersätter den med monteringsplåten för antingen en Biobjörn 18, Iwabo Villa S2 eller Nibe PB20. Då får man en brännare som är reglerbar mellan 10-20 kW, automatisk uraskning och ett lättanvänt styrsystem där man enkelt justerar in brännaren till rätt förbränning utan instrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Uhngoliant
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 23 aug, 2017 11:48
Ort: Tidaholm

Re: Val av brännare.

Inlägg av Uhngoliant »

Brännaren sitter monterad i vedluckan med en distans emellan.
Måste säga att jag tycker min VB 20 brännare har fungerat väldigt bra (tills den började krångla) förbrukningen har varit rimlig vad jag kan förstå. Huset är på 170 kvm från slutet av 1800-talet och jag gör åt med en pall i månaden om det är runt -15 annars mindre. Ska undersöka olika lösningar och se hur jag får en smidig bra brännare monterad och klar. Vet att baxi har försäljning i grannkommunen så det kan ju vara ett alternativ.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Val av brännare.

Inlägg av nyman »

Där har du en riktig fallgrop. Baxi som tidigare sålde eurofirebrännaren säljer numera billiga importbrännare. Baxi säljer också riktigt skräp till luftvattenpump så de har gått ned sig ordentligt.

Den riktiga eurofirebrännaren säljs numera direkt av tillverkaren Ekosystem.
https://www.yourvismawebsite.com/ekosys ... r-tjanster

Vikingbioskruven passar utmärkt till både Iwabo, Nibe, Biobjörn och Eurofire så den kan du ha kvar om det är modellen med en svart rund SPGmotor.
Släng upp en bild på hur lucköppningen i pannan ser ut, skulle tro att det enklaste är att ta upp ett fyrkantigt hål i luckan och på den montera brännarens monteringsplåt.

Frågar du återförsäljare så får du inget bra tips. Deras brännare är alltid bäst. Det är därför pelletseldning har fått dåligt rykte.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Uhngoliant
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 23 aug, 2017 11:48
Ort: Tidaholm

Re: Val av brännare.

Inlägg av Uhngoliant »

Kan tyvärr inte ta kort på luckan i pannan utan att montera bort pelletsbrännaren. Problemet som jag ser är att själva brännaren får inte vara större (eller åtminstonde inte bygga mer på höjden än vad en viking bio gör) för då får den inte plats i pannrummet.
Brännaren sitter monterad genom hålet i luckan och med en del emellan för att den ska passa. Vet inte riktigt hur jag ska bete mig, tiden börjar rinna iväg och skulle egentligen behöva köra pannan lite smått redan nu.
Ta ut nytt hål i luckan är inte jag kan göra själv även om jag är ganska händig för har inga maskiner till det.
Och oavsett så antar jag att även andra brännare kommer behöva någon form sv distans emellan för att passa.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Val av brännare.

Inlägg av nyman »

Hål i luckan blir det med en sån här.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ip-004976/
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Val av brännare.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio 200 har nog inte blivit någon större succé.
Den kom helt enkelt för sent, efter att det stora intresset för pellets hade svalnat, och bygger i botten på samma konstruktion som Viking Bio 20.

Det finns ju ett utbud av begagnade (ibland väldigt nya) Viking Bio på Blocket.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Val av brännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tycker inte du ska ta upp hålet i vedluckan. Blir nog inte mycket kvar av luckan.
Bättre att skruva bort luckan och skruva fast brännarens montageplåt direkt mot pannan.
Då har du luckan kvar om du vill elda ved.

Här är några bilder på min installation av Biobjörn i en Combimaxpanna som motsvarar veddelen i Triomax.
Klicka för större bild.

Bild

Bild

Vedluckan som satt med fyra skruv.
Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Uhngoliant
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 23 aug, 2017 11:48
Ort: Tidaholm

Re: Val av brännare.

Inlägg av Uhngoliant »

Ah då tar jag å provar med en biobjörn! Är der smidigt att beställa från Energibiten?

Edit: såg nu ett problem. Någon kompressor äger jag inte. Vad ska man ha för kompressor?
Skriv svar