Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Hej!

Tändelementet till min viking bio gick idag sönder, stressade iväg till vvs-firman som hade ett i lager, yes tänkte jag!
Kopplade blåa kablarna till mitten av det nya elementet svarta/mörka till de yttre stiften.
Monterade tillbaks brännaren, kopplade i kontakterna och startade, pellets började matas fram, och jag kände under brännaren att det nya elementet blev varmt, sen hände nåt poff! hela kåken blev svart, jordfelsbrytaren löste ut. Kopplade ur brännaren, återställde jordfelsbrytaren.
Kollade efter bästa förmåga men såg inget konstigt när jag kikade så jag tog tryckluften och blåste ren fläkten ordentligt och startade sedan brännaren på nytt, poff en huvudsäkring for den här gången.

Hittar fortfarande inget som verkar fela, nu håller säkringen och jordfelsbrytaren löser inte ut men får en felkod, trots att det kan brinna på rostret att antingen fläkten är ur funktion, trots att den går, eventuellt lite tungt? Sen får jag ett felmeddelande som inte finns i manualen. Lyser och ett blink. Vad kan detta vara? Självklart är det -25 ute...
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Stegatorparn »

Att jordfelsbrytaren löser kan bero på lite kvarvarande fukt i tändelementets isoleringsmassa. Värmebehandling i ugn 120° i ett par timmar kan hjälpa.
Kan ju vara en tillfällighet att huvudsäkringen gick när tändelementet kopplades in. Kanske gammal trött säkring.
Går fläkten trögt löser nog larmet ut, då fläkten drar mer ström än normalt. Se om det går att få in lite tunn olja i lagren.
Manualen säger att det kan larma en lång + en kort om SW2/3 inte står i vänsterläge.
Jag har hört att det kan larma även i vänsterläge men vet ej vad det kan bero på.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Tack för fina tips!

Ska försöka ta lös fläkten och rengöra ordentligt och smörja upp lagren. Har en riktigt tunnflytande fär abu-rullar. Kan också finnas någon symaskinsolja.

Switchen står å vänsterläge, larmar på både höger och vänster.
En sak jag märkte nu när jag var ner igen så märkte jag att den bryter motorn till matarskruven efter 1/4 varv ungefär. Kanske är läge att ta lös och rengöra även där, ifall det skulle gå tungt?

MVH Daniel
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Stegatorparn »

Externmotorn ska du inte behöva meka med. Den är robust och har stor utväxling och kärvar inte.
Blir det problem med för låg dosering, kan du sätta SW2/1 i vänsterläge. Du kanske får justera fläkten lite för att få balans i förbränningen, mellangrå färg på eldstadsväggarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Okej då kanske det är lugnt med skruven och motorn.
Larmet kommer direkt, inbillar mig att det är larmet som stoppar matningen?
Ska ge fläkten en översyn lite senare ifall jag hinner
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Får endast det larm som ej finns med i manualen nu, hur jag än gör. Kör pannan på elpatron nu och tempen är uppe i 80° och nu när jag startar brännaren så försöker den ej att tända pga panntempen men tändelementet går igång ändå.

Var gör jag klokast i att börja felsöka?
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Stegatorparn »

Blinkar lysdioden i det statiska relät som styr tändelementet och sitter framför transformatorn eller lyser dioden konstant när den ska tända?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Reläet varken blinkar eller lyser, trots att tändelementet är ill-rött och sätter pellets i brand :?:
Ju mer jag kollar, desto mer konfunderad blir jag.
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Stegatorparn »

Det var illa.
Då kan det vara processorn och/eller det statiska relät. Har du maximal otur kan det vara någon annan komponent på kretskortet.
Enda sättet att felsöka vidare är att mäta likspänning över anslutningarna på kretskortet för det statiska relät med ett universalinstrument när tändelementet skall vara aktiverat. Går också att mäta på det statiska relät ansl. + 3/A1 och - 4/A2.
Obs polariteten, grå kabel är + och lila -.
Pendlar spänningen mellan 24 V och 0 eller är det helt dött?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Ajdå! Jag undrar hur det har gått till? Jag tror det får bli morgondagens projekt, är ingen hejare på el men ska nog gå vägen, hoppas jag!
Återkommer med svar förhoppningsvis men kan nog dyka upp någon fråga om hur jag går tillväga :)
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Hade över grannen som är elektriker och lite mer haj på den biten jämfört med en enkel rörmokare :lol:
Han kom fram till att dels fläkten var bränd, troligen även reläet sen så var det nåt med kretskortet med som inte riktigt verkade OK.

Jag hittade en begagnad viking bio 1 mil härifrån till vettig kurs, senare modell än den jag hade, uppgraderad med nyare fläkt, ny isolering, fick med ett beggat roster och ett nytt. Fräschare brännarrör än mina.
Fick dock byta värmeelementet till det jag köpte igår.
Så nu är värmen i kåken igång igen, äntligen!
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Stegatorparn »

Med så mycket fel var det den vettigaste och snabbaste lösningen.
Gott att du fick igång det så snabbt :D .
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Nu återstår det bara att justera in den "nya" känner mig helt tappad med den nya fläkten, den hörs ju knappt trots fullt varvtal :mrgreen:
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Nordin »

Upptäckte en grej som enligt mig är lite skum, jag har en extern tempgivare i pannan, inkopplad å fungerande (nybytt) men slår ändå ifrån på strax över 70 grader av någon anledning, oavsett vad jag ställer det gula vredet på... hmm?
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm, fläkt ur funktion / ett larm som ej finns i manualen.

Inlägg av Stegatorparn »

Kan det vara så att brännarens termostatfas (brun kabel) är ansluten till pannans brännartermostat?
Ställ den termostaten så högt det går och se om det hjälper.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar