Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
m-bop
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 21:07

Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av m-bop »

Hej pelletseldare.
Jag är helt ny på detta forum men har kört en Viking bio 2006 i en CTC1100 ca-95 sedan 2013. Det har fungerat bra med normalt underhåll tills nu. Fick driftstopp med hela fallröret fullt med pellets. Rensade ur och sotade allt. Vid återstart igen börjar allt som vanligt med att fläkten blåser ur systemet. När fläkten sedan stannar ska ju pelletsmatningen starta, men då börjar fläkten sin startfas igen och så håller det på. Jag har fortfarande Torin-fläkten.
Jag var säker på att det var ett kretskort eller programfel. Har skaffat nytt krestkort och en ny programmodul VikingBio 020.
När jag äntligen har fått prylarna och sätter in är det fortfarande samma problem! Nu har jag ingen idé vad jag ska gå göra. Någon som har varit med om detta eller i övrigt har goda råd.
Tacksam för svar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av Stegatorparn »

Skumt....
Styrs brännaren av egen temperaturgivare eller pannans brännartermostat?
Kan tänka mig glappkontakt någonstans i termostatfasens anslutningar, brun B4 kabeln, antingen i pannan eller på brännarens kretskort.
Följ sladdarna med hjälp av manualens elschema.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
m-bop
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 21:07

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av m-bop »

Hej
Brännar start triggas av pannans termostat hos mig. Tack för tips jag ska kolla kabeln.
m-bop
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 21:07

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av m-bop »

Hej igen.
Jag kollade inte sladdarna hela vägen, men jag gjorde ett test av termostatfunktionen på följande sätt. När jag slår på brännaren går fläkten igång med sin startfas och upprepar den som sagts tidigare. Drar jag ner termostaten till panntemperaturen så stannar brännaren som den ska. Drar jag sedan upp termostaten igen startar brännaren. Jag tolkar detta som att termostatsignalen är OK. Lampan för låga blinkar också normalt under fläktens gång. Kan det finnas spänningsfall eller annat i ledningarna vid glappkontakt som kan störa styrlelektroniken till att köra fläkten? Vilka signaler är det som aktiverar fläkten? Kan det vara överhettningsskyddet i fallröret som fått sig en törn och inte är sluten?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet ingår i kretsen för termostatfasen och hindrar skruvmotorn att gå när skyddet löst ut.
Skyddet återställes med att trycka in en knapp mellan anslutningarna.
Dina test visar att brännaren i övrigt verkar fungera normalt.
Fläkten får sina styrsignaler från processorns styrprogram och är inget som man kan påverka mer än hastigheten i normal drift under låg effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag utgår ifrån att du testat att göra brännaren strömlös?

Alla pinnar på chipet/programmodulen i rätt läge och nedtryckta?

Om så, så är nog nästa steg att reklamera kortet/chipet..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
m-bop
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 21:07

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av m-bop »

Tackar för svar. Jag har haft lite dåligt med tid att kolla på problemet. Ska ägna kvällen åt detta nu. Upptäckte att skuven inte går runt. Tog loss motorn och den går som den ska. Detta tror jag inte kan påverka mitt problem med fläkten eller? Ska ju få skruven att löpa fritt hur som helst.
Jag återkommer.
m-bop
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 21:07

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av m-bop »

Hej igen. Nu går brännaren som den ska!
När jag kopplade in skruvmotorn utan skruven (som satt fast) gick hela programmet som det skulle. Förbannar mig själv att jag inte kollade detta långt tidigare, men det gick utanför min fantasi. Så som jag fattar det hela nu blir det en stor strömspik, eller liknande, när skruvmotorn sitter fast. Denna ström triggar omstart av hela förloppet.
Skruvens problem verkar vara att kroken med gänga som håller fast skruven mot axeln hade lossnat. I och med det börjar skruven vandra upp mot lagret tills den möter lagertätningen. Där börjar den trycka sönder lagertätningen som gör att det kommer in en massa skit i lagret samt att änden på skruven själv kommer in i laget och gör att skruven inte går runt. Att renovera detta var ju en smal sak, men det hade varit bra med en kraftig stödbricka mellan skruv och lager som kan förhindra att matarskruven kommer i kontakt med lagret. Nu kommer det i alla fall bli en varm jul.

Tack för era svar.

God Jul och Gott Nytt År till alla pelletseldare. :santa:
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking bio 20: Fläkten går hela tiden

Inlägg av stereotypen »

Härligt att det löste sig!!

God Jul!!
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar