Viking bio full med pellets - felsökning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Viking bio full med pellets - felsökning?

Inlägg av affe_kaffe »

Som rubriken lyder,

Två gånger nära in på varandra så har brännaren fyllts upp ända till slangen av pellets och lågan har slocknat. Den har gått perfekt hela vintern, och detta kom bara helt plötsligt. Vart ska jag börja felsöka? Nån som har några konkreta förslag om vad som har gömt och som har erfarenheter av liknade fel?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio full med pellets - felsökning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Är det fullt även nere på rostret när den stannar?
Vad larmar den för?
Går fläkten normalt?

Det vanligaste felet är ju att brännaren helt enkelt matas med mer än den klarar att förbränna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Viking bio full med pellets - felsökning?

Inlägg av affe_kaffe »

Första gången det hände så larmade den inte, utan gick från låg effekt körning ned till tändning läge. Mitt under normal körning så att säga. Jag gick och kollade och då va röret helt fullt.

Igår hade brännaren stannat p.g.a övertryck i brännkammaren. Gjorde rent och startade igen. Ca 2 timmar senare så hade den fyllt upp röret igen och det luktade rök i hela källaren.

När jag tittade till det igår kväll så såg jag att flärpen inne i brännaren va borta. Osäker på om den har saknas en längre stund.

Så mina teorier är att antingen så är den sensorn som känner av om det är nån låga som är skitig.

Alternativt att flärpen varit borta ett tag och den som stör driften.

Alternativt att matningen är för mycket, dock väldigt konstig då jag kört med samma pellets länge. Men kanske måste göra en justering där.

Fläkten vad jag hör går normalt. Finns det nått sätt att smörja den, isf vart?

Vad tror du?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio full med pellets - felsökning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade för några år sedan (i en annan brännare jag skötte) problem med att det ville bildas en kådaliknande beläggning i gavelgenomföringen som gjorde att det till slut proppades igen och reste sig pellets i fallröret. Till slut kom ingen pellets igenom och brännaren stannade för misslyckad start, med tomt roster. Lösningen var att jag rengjorde gavelgenomföringen med rödsprit. Trolig orsak var något främmande i pelletsen, för när vi bytte sort så upphörde problemet.

Flärpen har naturligtvis till uppgift att skydda gavelgenomföringen, så bidragande orsaken kan ju ligga där.

Jag har aldrig smörjt min fläkt, som snurrat i över 15 år nu. Däremot lossar jag den och blåser rent med tryckluft någon gång per säsong.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Viking bio full med pellets - felsökning?

Inlägg av affe_kaffe »

Nu när du säger det, så va det lite hårt förstelnat på rostret vid senaste normala stoppet. Dålig kvalitet på pelletsen då. Hur som helst tänker jag sätts tillbaka flärpen, kontrollera matningen för låg effekt, även start dos ( enl din guide), sen rengöra proppen från sågspån i matarskruven, rengöra sensorn för lågan. Så få jag se efter det hur det verkar
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Viking bio full med pellets - felsökning?

Inlägg av affe_kaffe »

Efter att ha gjort följande steg och mätt mängden pellets som matats fram, så funkar det igen. Verkar som att det matat för mycket pellets. Plus att hela brännkammaren var helt kolsvart och kladdig pga dålig förbränning. Inte konstigt att det larmade för övertryck i brännkammaren. Ska öppna och kolla ikväll hur färgen på askan ser ut, men lågan ser bra it, och ingen färg på röken ifrån skorstenen. Så det känns lovande
Skriv svar