Expansionkärl.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Expansionkärl.

Inlägg av hellyh »

Hej, länge sedan man skrev något här men är ju oftast bara när det blir problem :)

Mitt problem: vid en termostat droppade det lite vatten på golvet. Såg ut att ha droppat lite men ingen jättemängd. Stängde termostaten och då slutade det droppa.
Nu har systemtrycket gått ner (förståeligt). Från ca 1.2 bar till 1.0 noterade jag. Nu en månad efter läckaget är det nere på 0.85. Är det normalt? Kom det luft i systemet som kanske visar sig nu? Har ju nästan ingen värme på alls på elementen.
Är det bara att fylla på eller klarar jag mig med0.85? Kan det sjunka ännu mer om det kommit i luft? Orolig för mer läckage men inte hittat något.

Sedan termostaten, antar det är packboxen som är trasig? Svårt att byta??

Tack på förhand
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Expansionkärl.

Inlägg av Stegatorparn »

Det kommer inte in någon luft om systemtrycket är 0,85 bar.
Jag är inte klar över vad det är som läcker. En termostat sitter i regel i ett dykrör, och då kan det möjligtvis läcka vid dykrörets gängor när systemet kallnat ner.
Ett foto kan klargöra det hela.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Expansionkärl.

Inlägg av hellyh »

Det ser ut som det läckt vid piggen vid termostaten. Vid elementet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Expansionkärl.

Inlägg av Stegatorparn »

Okej, det är en radiatortermostat som läcker. Rubriken lurade mig.
Ta ett foto på ventilen med monterad termostat så det går att fastställa vilken typ det är.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar