Problem med en Viking Bio 200. Tändfel 3.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TomViking
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 nov, 2017 16:09

Problem med en Viking Bio 200. Tändfel 3.

Inlägg av TomViking »

Hej allihopa. Hoppas att ni kan hjälpa mig nu när vintern är i antågande.

Jag har en Viking Bio 200 brännare som sitter i en Albinpanna från runt 1990. Den har varit installerad i över 5 år och problemet har funnits sedan starten men har blivit mer återkommande. Problemet jag har är att det stockar igen med pellets i matarröret, vilket resulterar i att brännaren signalerar "Tändfel 3". "Får ingen eller för lite pellets." Står några saker till som jag inte lagt på minnet för jag antar att det är avsaknaden av pellets som ger felet.

Ibland kan brännaren gå rätt länge utan problem. Efter en inställning gjord förra hösten gick det någorlunda bra över vintern, men problemet började igen i våras. Då vi bara värmer för varmvatten på sommaren så går den ju inte så ofta, men jag gissar att den nu går ca 3-4 cykler innan det stockar igen i matarröret. Och det blir verkligen totalt stopp. Det går inte att trycka ner pelletsen genom matarröret utan man måste ta loss hela brännaren och skaka den för att det ska lossna.

Jag har vid flera tillfällen försiktigt plockat bort brännaren då felmeddelandet visas och kollat pelletsbromsen och -stoppen. Bägge är alltid hela och och rör sig fritt. Jag har bytt bromsen för att se om det är felet, men det har inte hjälpt och stoppen har jag bytt några gånger pga att den blivit utsliten.

Jag har haft både firman som installerade allt från början, och en annan separat firma, som varit hem till mig och kollat och försökt få det att funka. Det blir som jag nämnde tidigare bättre ett tag efter en injustering men problemet kommer alltid tillbaka och blir så återkommande att det inte är någon idé att ha brännaren igång utan jag får köra på elpatronen istället.

Snälla kom med tips och idéer på vad jag kan testa! Jag börjar bli desperat.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med en Viking Bio 200. Tändfel 3.

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Jag eldade med en VB 20 i 9 år och känner igen problemet. Bränslematningen är för hög. Pelletsen brinner inte upp i samma takt som det matas på med ny. Om du tittar in i pannans eldstad och noterar färgen på sidoväggarna, så är dom sannolikt svarta.

Lösningen är att sänka bränslematningen i små steg tills sidoväggarna antar en mellangrå färg.
Det går också att lysa in genom en dragbegränsare eller sotlucka och se om det är synlig rök. Det går också att se om det kommer rök ur skorstenen, men skorstenen måste vara uppvärmd, annars kan man luras av vit vattenånga.
Man justerar ner matningen som sagt i små steg med c:a 4-5 minuters mellanrum tills röken precis försvinner. Då har man en tillräckligt noggrann inställning utan instrument.

Eftersom pelletsmatningen på den här typen av brännare blir ojämn, anser jag att det är meningslöst att ställa in med instrument.
Bättre och framförallt billigare att lära sig att ställa in brännaren själv genom att regelbundet iaktta eldstadsväggarna eller skorstensrök.
Svart sot i eldstaden = för mycket bränsle.
Vitt sot i eldstaden = för lite bränsle.
Mellangrå färg = Lagom blandning bränsle/luft.

Först ska du ställa in brännaren på låg effekt, alltså 75%, vilket ger c:a 17 kW. Högre effekt ger sämre verkningsgrad och högre rökgastemperatur.

Efter varje pelletsleverans kontrolleras förbränningen bäst med rök/ickerök metoden. Syns ingen rök, ökar man tills rök blir synlig och backar sedan tillbaka tills den försvinner.

I brännarens menyer ska du leta upp Inställningar/Bränsle luft/Bränsle.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
TomViking
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 nov, 2017 16:09

Re: Problem med en Viking Bio 200. Tändfel 3.

Inlägg av TomViking »

Tack för välkomnandet och tack för ett så snabbt svar! Nu har jag ett projekt i helgen. Menyerna har jag lusläst så det blir inget problem att hitta.

Kommer färgen på sotet på väggarna att förändras så snabbt som på 5 minuter eller behöver jag vänta längre på det tecknet?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med en Viking Bio 200. Tändfel 3.

Inlägg av Stegatorparn »

Låt det gå några eldningar för en tydlig indikation. Ett dygns väntan under eldningssäsongen brukar vara lagom.
Är du otålig så är rök/ickerök-metoden i rökkanalen den snabbaste att ge resultat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
TomViking
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 nov, 2017 16:09

Re: Problem med en Viking Bio 200. Tändfel 3.

Inlägg av TomViking »

Okej. Tack för svaret! :D
Skriv svar