Matarproblem Vking bio 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Hej!
Har nyligen flyttat till villa och där fanns en värmeanläggning (se signatur) lyckligtvis att värma kåken med.
I slutet av september började det bli kallt och jag drog igång brännaren. Under september månad var det inga problem bortsett från ett trasigt tändelement som byttes. I slutet på oktober började dock problemen. Varje morgon med minusgrader kom jag ner och fann pannan med larmet "misslyckad start". Jag sökte lite på forumet och kollade manualen. När jag tog ur brännaren från pannan var rostret tomt. Efter lite krypande och kikande så kunde jag konstatera att det inte verkar sitta någon motdraglucka mellan panna och skorsten. Varje morgon var det samma problem men efter en omstart gick pannan igen. Här försökte jag mindre bra saker som ex minska draget via dragspjället utan någon framgång.


Under alla mina turer ner till och sittningar med denna panna/brännare har jag startat om och observerat hur den beter sig.
Brännaren startar upp, får startdos och tänder, den går för att efter en stund (varierar, ibland 5 min ibland 20 min) gå ner i startläge igen. När jag har observerat tillmatningen av pellets är flödet minst sagt ojämt. Ibland kommer det mycket (nävestorlek) ibland ingenting på flera skruvvarv. Min tes var att pannan stannar p.g.a. för dåligt pelletsflöde och försöker starta om, får för lite pellets och stannar. Något jag senare bekräftat att så sker när jag tittat på pannan under drift (inte mycket till hobby) då jag har ett fönster ovan fallröret så jag ser ner i matarröret hur mkt pellets som ligger där och det varierar väldigt mycket.
I skrivande stund har jag mellan 2-5 avbrott / dygn, något som irriterar mig och min fru.
Om det är matningen som spökar, finns det någon vänlig själ som kan ge bra tips på vad jag kan göra då jag upplever att manualen för MAFA och viking bio inte säger så värst mycket. Eller är det nytt matarrör/skruv/motor som gäller?


Det jag har testat:
Öka startdos: ingen effekt
Öka matningen: ingen effekt
Ändra dragspjället: ingen effekt
Grundligt göra rent pelletsförråd och skruv/rör: ingen effekt
Grundligt aska ur panna: ingen effekt
Sidomatat pellets för att fylla upp skruven: ingen effekt
Ändra vinkel på matarrör från 45%till 33%: utan effekt.
Se till att vinkeln i MAFA förrådets knä stämmer exakt med matarröret:ingen effekt
Skjutit ner skruven i röret under noggrann observation att det inte tar i botten för ev jämnare matning: ingen effekt
Ändrat skruves vinkel mot öppningen i MAFA:ts knä: ingen effekt
Varierat hur djupt ner i MAFA:ts knä själva matarskruven går: ingen effekt

Skruven går med 8 varv per min och ser utvändigt hel ut. Har lyft på locket där kabeln går in och det jag tror är kondensatorn ser hel ut
Startdos är på max och ger mellan ½ till 2 dl pellets.
Matning av pellets står på kl 10, innan allt strul stod den mellan kl 8 o 9.
Brännaren står på högeffektläge.
Har använt pellets från samma leverantör hela tiden.
Bild på matarrörets nedre del:
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/g2uj0i2b41 ... ÄNKTEXT</a>
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av stereotypen »

CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Det är ett känt problem att den långa skruven ger ökat problem med ojämn matning av pellets.
Finns det någon chans att korta skruven/omplacera förrådet?

Motdragslucka/dragbegränsare är närmast ett måste för Viking Bio.

Ta gärna lite fler bilder på din anläggning, så ska vi försöka hjälpa er att komma till rätta med störningarna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Hej, ska försöka ta lite mer bilder. Återkommer.
Det som ger mig huvudbry är att enligt förra ägaren så fungerade anläggningen felfritt. I mitt stilla sinne inbillar jag mig att nått skett sen i okt. Jag kan inte minnas att jag gjort någon större ingrepp på förråd/matarskruv då.
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av Stegatorparn »

Om du saknar en manual för pannan, så skicka ett personligt meddelande med din mejladress så mejlar jag en till dig.
Det är några saker du bör kontrollera på pannan innan vi ger oss på brännaren och det blir enklare om vi kan hänvisa till manualens beteckningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av Stegatorparn »

Kontrollera följande punkter som kan störa förbränningen.
1. Spjället i rökkanalen 22 ska vara helt öppet.
2. Dragluckan som sitter i askluckan 19 ska vara stängd och kedjan till dragregulatorn 15 ska vara avkopplad.
3. Förbigångsspjället 33 ska vara stängt.
4. Finns en sotlucka 21 nertill på bägge sidor av pannan med en sekundärluftventil som ska vara stängd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Sedär, ska kolla under dagen. Återkommer :D
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

I väntan så kommer lite bilder.

Pannrum, finns lite svängrum. Frågan e om förrådet måste komma upp lite för att behålla vinkeln om skruven ska kortas?

https://www.bildtagg.se/bild/mdfnze49o7ohyfuwre0gtd0

Matarröret med fönster precis innan nedfallet till brännaren, här med "mycket" pellets.

https://www.bildtagg.se/bild/01o7961o2ui5yvctzigvzqv

Samma som ovan fast med "lite" pellets i. Ofta ser det ut såhär eller mindre när pannan stannat och larmar för misslyckad start.

https://www.bildtagg.se/bild/k6qjnbw7qdhe7mq5v7d79rna

Edit:länkar
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Så, Stegatorpan, punkt 1-4 kontrollerad.
1: vredet pekar mot kl 12, när jag aska ur sist såg det öppet ut så antar att det är så?
2: stängd och kedjan är avkopplad.
3: förbigångsspjället var öppet, nu stängt (not: enl säljaren av huset skulle spjället vara så?)
4: båda sekundärventilerna är stängda.
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av Stegatorparn »

Bra, då vet vi utgångsläget.
Finns det någon dragbegränsare i kanalen mot skorstenen lik de här?
http://transtemper.se/index.html
Finns det en sotlucka i den kanalen? Gärna bilder.
Hur hög är skorstenen på ett ungefär?

Sedan ska vi kontrollera om brännaren är inställd för högt drag.
Börja med att dra ur brännarens anslutningssladd och ta av kåpan. Mitt på kretskortet sitter mikroswitchar i två grupper, tre och tre.
Nummer fem uppifrån, även benämnd SW 2/2 i manualen, skall stå i högerläge (ON) om den inte redan gör det. Detta underlättar starten vid startproblem.

Kör fram några startdoser och väg dem. Mellan 75 - 120 gram brukar ge en säker tändning.

Vad har hänt med skruvens utmatning? Det är inte original med fönster. Närbild?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Ska undersöka, återkommer. Ev hinns det inte med idag men imorgon em (nattjobb).
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Sådär. Lite sömn så e man på banan igen.

Nej, jag kan inte hitta något som liknar en draglucka varken i pannrummet eller i sotluckan till skorstenen som ligger i rummen bredvid, se bild.

https://www.bildtagg.se/bild/an84doiiy9lug8kx6n24dt

Pannan är inställd på högt drag, bild.

https://www.bildtagg.se/bild/upw61xl5h8n4gte4hnwlxa1

Nej jag tror inte det är original med fönster på matarröret, någon form av egenmodd inte av mig, men det är ju praktiskt :roll:

https://www.bildtagg.se/bild/taesn6hx4hhcr13r4wsbkp3k


Tog och mätte några startdoser så här e lite siffror:
1 48g
2 75g
3 128g
4 143g
5 134g

Kommentar: vid första dosen så ser det ut som när det är "lite" i fallröret. Vid nr5 ser det ut som på bilden ovan dvs matarröret är fullt till brädden.

En ungefärlig gissning att skorstenen är ca 7-8 meter. Finns åtminstånde 3 pipor men när man tittar ner i den är det en fjärde pipa som ser igensatt ut. Det är inte den pannan går på enl sotaren.
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av Stegatorparn »

Vad visar första bilden? Är det innanför sotluckan så skulle jag hellre vilja se den från utsidan.

Startdoserna tycker jag indikerar att skruven nyligen varit tömd.
När man har tömt skruven, behöver den fyllas genom att sätta stickproppen i ett vägguttag under c:a 20 minuter tills pelletsmatningen blir någorlunda jämn och låta pelletsen falla ner i en hink.
Justera in startdosen till runt 100 gram. För stor startdos kan också vara negativt.

En 8 meters skorsten ger ett kraftigt drag vid drift, så en dragbegränsare är tyvärr nödvändig. Sedan är ju problemet var man kan sätta den.
Testa att sätta sotluckan med c:a 1 cm springa i rummet bredvid, om det underlättar tändningen.

Går det att komma åt och sätta en dragbegränsare i sidan på kanalen mellan panna och skorsten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Första bilden är inne i sotluckan i rummet brevid pannrummet.
Här är utsidan:
https://www.bildtagg.se/bild/pqnstrf6ypdsb0q2bke6gvc

Matarröret är genomkört ca 60 min med pellets i hink. Den variationen som ses i startdoser blir under matningen, ena stunden mycket föratt senare bli liten till obefintlig. På morgonen idag var det stopp med nästan inge pellets i mataröret. Körde manuellt tills det kom mera sen startade jag om. Det är många gånger jag stått och kört igenom matarskruven med pellets med samma ojämna resultat.

Vet inte vart en dragbegränsare skulle kunna sättas enkelt. Rökkanalen från pannan är svetsad och murad, från sotluckan tror jag det är svårt. Trångt och begränsat med sikt.
Finns det nån lösning att sätta i toppen på skorsten?
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du ta en bild på sotluckans ram, alltså utan själva luckan samt mäta öppningens fysiska dimensioner.

När det gäller matningen ska du testa sätta mikroswitchen SW2/1 i vänsterläge OFF.
Vilket år är din brännare tillverkad?

Lite svårt att uppskatta skruvens lutning på bild men ideal lutning är 35°-40°.

Dragbegränsaren skall sitta i pannans närhet. I skorstenstoppen gör den ingen nytta. Dess uppgift är att slussa in kall luft i rökkanalen så undertrycket minskar.
Helst ska dragbegränsaren sitta i pannrummet. En möjlighet är att ta upp ett hål i rökkanalens vertikala sida strax efter spjället. Rökkanalens dimensioner?
Över hålet bultas en adapter som dragbegränsaren fästs i. Är detta inte möjligt, återstår nödlösningen med dragbegränsaren i sotluckan.

Vore bra att veta vilken effekt brännaren har inställd. Ta fram en hink med c:a 1 kg pellets och en plastpåse.
Starta brännaren och låt den komma upp i högeffektsläge. Ta loss slangen från brännaren och trä på plastpåsen. Samla sedan upp pelletsen under exakt 6 minuter. Handmata brännaren under tiden med pellets från hinken så elden inte slocknar.
Väg påsen på en hushållsvåg.
Påsens vikt i kg x 4,8 x 10 = inmatad effekt i kW.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar