Tid för att komma upp i given panntemp.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Yanosch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 16 nov, 2005 15:03
Ort: Löderup

Tid för att komma upp i given panntemp.

Inlägg av Yanosch »

Har nu haft en vikingbio kopplad till en Attack 2000 panna i 3 veckor. Tycker det fungerar super duper! - undrar dock över en sak:

Kör i modulerat läge (låg/hög effekt) - panntempen är satt på 80 grader.
När den kommit upp till 80 grader går den i viloläge ner till ca 70 grader och så sätter den igång igen.

Vid en osotad panna tar det ca 55 minuter att komma upp till 80 grader.
Vid en nysotad panna tar det ca 40 minuter.

Är detta normala "uppvärmings tider"?
pellepellets
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 13:05
Ort: Ingarö
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

För mig tar det cirka 10 till 15 minuter från 70 till 93 grader
Hur stor vattenvolym har du?
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Yanosch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 16 nov, 2005 15:03
Ort: Löderup

Inlägg av Yanosch »

Hej!

Jag tror den rymmer ca 120 liter.

10-15 minuter tycker jag låter mer rimligt

Hmmm...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker också dina tider låter långa..
Vår JOKER går från 72-80 på cirka 15 minuter, då inga radiatorer är påkopplade.
Har du haft någon värme på radiatorerna?
Vad har du rökgastemperatur?
Turbulatorer?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Yanosch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 16 nov, 2005 15:03
Ort: Löderup

Inlägg av Yanosch »

Normal värme på elementen (20-22 grader). Har kört med shunten ganska lågt (3 av 10) -får höja nu när det blir kallare. Huset är ca 150 Kvm. Rökgas temperaturen ligger strax under 200 grader vid 75 grader i pannan.

Tittat i manualen för Attack 2000 panan -verkar inte finnas några turbulatorer i den pannan.

Känns som det går åt onödigt mycket pellets för höja panntempen 6-7 grader (gångtid 40-50 min).
pellepellets
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 13:05
Ort: Ingarö
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

Tog tid i går och från 72 grader till 93 tog det 13 minuter med 42 graders framledningstemperatur till elementen.
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Yanosch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 16 nov, 2005 15:03
Ort: Löderup

Inlägg av Yanosch »

Tror jag hittat boven i dramat ;) - shunten. Har testat nu med shunten på 1 - nu tar det 20 minuter att få upp värmen till 78 grader. Efter det går brännaren i viloläge i 40 minuter innan den går igång igen. 4 grader sol ute och vindstilla just nu. Har runt 20 grade värme i dom olika rummen. Har läst någonstans att något som heter utegivare sköter shunten automatiskt? -hur fungerar en sådan och jag koppla på en sådan på min Attack 2000 panna? - där sitter fyra gängade hål runtom själva shunten -så det verkar som man kan sätta något där.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Själv vet inte riktig hur är Attack 2000.
Just det om jag förstår att du inte har automat shunt, utan du använder manuell. så då är det som gäller skillnad . Då rekommendera dig att skaffa en sådan automat shunt. det är bara att byta den shunt "handtag" inte rörmetall utan låt kvar. det är bara att skruva loss en mutter och ta bort plast rund och satt in med automat shunt. och kopplar in "skåp" som medfölj när du köpa även utegivare eller innegivare. Sats kostar några tusen lappar.

Det hade jag haft som manuell shunter i början och då sätt jag automat shunter då sjönk det förbrukning. eventuell långsam sjunkar varmbehållning det minns jag.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Exempel Hos Rinkabyrör kostar 1985 kr ev jag rekommendera innegivare så att inomhus håller jämn temperatur.Så att inte tappvarm i onödig till elemnet när det är så varm. Då innebär sparsam pelletsförbrukning ev långsam sjunkar varmbehållning i grader
Bild
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Yanosch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 16 nov, 2005 15:03
Ort: Löderup

Inlägg av Yanosch »

Är den trådlös -eller skall man dra en kabel till det rum som man vill läsa av temperaturen? - Kan fortfande styra shunten manuellt om man vill?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Yanosch skrev:Är den trådlös -eller skall man dra en kabel till det rum som man vill läsa av temperaturen? - Kan fortfande styra shunten manuellt om man vill?
Nej den är inte trådlös, det behövs en 2-ledare mellan termostaten och styrenheten. I priset som Manin redovisar så ingår inte klockströmbrytaren, den koster ca 850 kronor extra.

Om man drar ur spänningsmatningen och frikopplar motorn när man vill vrida, så går det att köra manuellt också utan att demontera styrenheten från shunten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar