Fläkteffekt vid läge HÖG effekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Fläkteffekt vid läge HÖG effekt

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej!
Som jag ju skrivit i tidigare inlägg, så har jag ju haft problem med att mitt inre brännarrör vill deformera sig. Troligen på grund av för hög värme.
Idag har jag bytt röret. (Så nu vet jag ändå mer hur Viking Bio ser ut under skalet.. :D )..
Av en ren händelse bestämde jag mig för att titta på justeringarna för luftmängden (ratt 26 och 27 i min beskrivning).

Då upptäcker jag till min förvåning att fläkten inte reagerar när jag vrider ratten för HÖG-effekt........ :o

Brännaren var ställd i modulerande läge, och detta var efter de första 20 minutrarna med lågeffekt hade passerat.

Är det så att potentiometern för HÖG-effekt är paj..? Inte konstigt att det blir lite väl varmt i så fall, om fläkten går på full fart.

Kan ni justera fläkthastigheten för HÖG-effekt även när brännaren är i modulerande läge (och har gått över i HÖG-effektläge)..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Om inte jag minn fel så kan du inte ställa fläkten vid högeffekt. Den går för fullt så justerar man bränslet för att få rätt blandning. När man har fått en bra mix på högeffekt slår man om till lågeffekt, nu skall endast fläkthastigheten justeras. Börjar du pilla på pelletsmatningen vid lågeffekt sabbar du inställningen för högeffekt.

Det står ganska utförligt i manualen hur man går till väga för att ställa in brännaren. :P
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag kan lova dig att jag har studerat manualen väl.. 1000-tals ggr...

Men visst måste ratten ha någon effekt, annars hade man väl inte satt dit den..??
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Vi har nog inte samma version av brännare. På min finns det inte någon justeringsratt för fläkt vid högeffekt. De har skrivit om manualen verkar det som med, för i min står det väldigt utförligt hur den justeras. Jag köpte min för ca 3 månader sen.
Det finns säkert någon annan här med samma version som du som kan vara mer till hjälp.
Skriv svar