Vinkel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
viking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 23:06

Vinkel

Inlägg av viking »

Hej.
Är snart en Viking Bio ägare och undrar vilken vinkel ni har på matarskruven. Ska bygga ett eget förråd (typ veckoförråd och är nyfiken på era erfarenheter). Mäter ni vinkeln från horisontal- eller vertikalplanet?
MVH Peter
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Själv har jag kört på känn bara... typ 45grader nånting
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Vinkeln skall vara 40 grader (+/- 5 grader) mätt från horisontalplanet enligt anvisningarna. Större vinkel medför mindre bränslemängd och mindre vinkel större bränslemängd. Matningsintervallerna justeras från brännaren, men det är väldigt marginellt. Bäst är alltså att följa anvisningarna!
Att tänka speciellt på:
"Luftningen" av skruven kan vara besvärlig. Man bör köra igenom mycket pellets (50-100 l) innan uppstart för att säkerställa att den matar så jämnt som möjligt. Annars blir man (som jag) kanske "lurad" att sänka (minska) vinkeln på skruven, som när den kommit igång ordentligt då matar alldeles för mycket bränsle. (Ge akt på lågans färg och ev. skorstensrök).
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Låter som din skruv matar rätt ner i "lågan"
Hos mig så matar den ju ner i ett litet förråd sen matar den vidare det bränsle som brännaren behöver.. Gör ju inte nåt om den skulle mata lite lite ojämnt i skruven då tar bara lite extra tid att fylla förrådet innan skruven stannar!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Skriv svar