Vilka erfarenheter har ni kring pelletseldning i Vedolux 37?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mith
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 13:50
Ort: Umeå

Vilka erfarenheter har ni kring pelletseldning i Vedolux 37?

Inlägg av mith »

Hur ofta behöver ni aska ur mm vid full drift i tex Januari?

Vilka brännare fungerar bra i denna panna?

Visst kan man placera Viking Bio i den övre luckan?

Någon som har erfarenhet att köra pellets mot acctank(ar) med Vedolux 37 :an?

Mvh

Mikael
Fyrfota
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 18:38
Ort: Hålanda
Kontakt:

Janfire Flex-A i Vedolux 37

Inlägg av Fyrfota »

Story:
Gamla vedpannan rasade nov-05, kollade runt och det blev en Värmebaronen Vedolux 37. Skulle eldas med ved hela vintern och sedan konverteras till pellets -06, inga problem enligt VB.
Ringde Janfire i juni -06 för att kolla om Flex-A fungerar i en Vedolux, "Javisst, den passar i alla pannor".
Monterade den i augusti utan större problem, skruvade loss vedluckan och fäste den medföljande plåten istället.
Rökgasfläkten i pannan för kraftig, sög ut pelletsen ur koppen... Monterade på varvtalsreglering (1500:-), fungerade bra men fläkten gick ju hela tiden, även när det inte brann. (Kan inte använda pannans styrning iom akktank). Monterade en 8 minuters frånslagsautomatik 350:-. För kort tid för underhållsförbränningen, vaxproppen smälte.
Köpte ny skorsten (9000:-), tog bort fläkten.
Proppen smälter aven på läge 1 efter 10min. Installatören vet inte vad han ska göra.
Janfire säger: Kör utan vaxpropp men garantin gäller inte...
Har tröttnat på detta nu och sa till Janfire igår att antingen skicka hit någon denna veckan eller ta tillbaka grejerna så jag kan montera en brännare som passar.
NU reagerar dom, han kommer idag kl. 10.00!
Återkommer med resultatet!!! :D
Vedolux 37, 2500l acktank, Viking Bio (slängt ut Flex-A:n) 2 hundhus a 20kvm, ett katthus a 24kvm, förråd 15kvm och 30m kulvert till bostadshus på 2x80kvm.
Fyrfota
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 18:38
Ort: Hålanda
Kontakt:

Inlägg av Fyrfota »

Sådär, nu är det klart!
En mycket trevlig kille från Janfire, Bosse, var här och kollade alltihop. Det visade sig att Vedoluxen är för "trång" i rökgasutsläppet och inte kan köras ihop med Janfires brännare utan rökgasfläkten.
Med fläkt går det utmärkt även om förbränningsgraden blir något låg, ca 80-85%, trots varvtalsreglering.
Fläkten är kopplad så att den går när brännaren får styrström från mina acktanksgivare. (TK1B från www.ekontroll.com)
Tack vare den nya skorstenen klarar den också underhållsförbränningen utan att överhettas, fläkten står ju still då. Provade med 8 minuters frånslagsfördröjning på fläkten men då brinner pelletsen upp innan nya fylls på.
Men den har stannat oförklarligt 2 ggr senaste veckan och idag tände den inte efter sotningen, men efter omstart tände den som den ska igen.
. EBK:n kan aldrig användas på läge 4 enligt Janfire, kan vara bra att veta för er som funderar på Janfire men, liksom jag, behöver 18Kw-läget. :( Men med fläkten går det att köra även på läge 4 med EBK:n monterad, kör på 125V. Här är vridtransformatorn: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 187455.htm och, jodå, både ratt och skala medföljer. Jag köpte sådana också bara för att lägga i en låda som "bra att ha grejor" :oops:

Kört på läge 3 senaste veckan med temperatur nattetid på -10 grader, fungerat fint, så länge den går...

Mina temperaturer kan "freaksen" följa på http://www.fyrfotavanner.se/Privat/Temp.htm :lol:
Vedolux 37, 2500l acktank, Viking Bio (slängt ut Flex-A:n) 2 hundhus a 20kvm, ett katthus a 24kvm, förråd 15kvm och 30m kulvert till bostadshus på 2x80kvm.
Fyrfota
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 18:38
Ort: Hålanda
Kontakt:

Inlägg av Fyrfota »

Jodå, går än, ligger på en förbrukning på ca 30-35kg/dygn med dygnstemperaturer på mellan 3-10 grader plus. Innebär att kostnaden med pellets just nu är högre än om jag kör med elpatron... :cry:
men nu har jag ju köpt på mig 14 pallar så får väl köra slut dem först innan jag slår till strömbrytaren, de är ju i alla fall betalda...
Men pellets luktar godare - vet dock inte om det är värt priset...
35 kg pellets kostar ca 88:- och med elpatron ökar jag min elförbrukning med ca 80-90KwH/dygn, men då var det 5-10 minusgrader...
Hmm, kan man installera ett eget kärnkraftverk, det är rent, tyst och miljövänligt. Ett tag i alla fall...
Vedolux 37, 2500l acktank, Viking Bio (slängt ut Flex-A:n) 2 hundhus a 20kvm, ett katthus a 24kvm, förråd 15kvm och 30m kulvert till bostadshus på 2x80kvm.
Fyrfota
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 18:38
Ort: Hålanda
Kontakt:

Inlägg av Fyrfota »

Hej igen!
Har efter fyra jobbiga år med Flex-A i en Vedolux 37:a äntligen tagit beslutet. Efter att elektroniken gått sönder igen efter bara två veckor, fick jag beskedet att Janfire reparerar dem och att de börjar bli slitna... Men fullt pris tar de - 1800:-!
Jag monterade ner skiten och satte in en Viking Bio! Frid och fröjd!!!
Inga rvridtransformatorer att installera/justera, inget annat annat att kolla, pelletsförbrukningen sjönk från 5 till 2 säckar/dygn.

Inget ont om Janfire Flex-A, men i Vedolux 37:an passar den INTE! VARNING!!!
Vedolux 37, 2500l acktank, Viking Bio (slängt ut Flex-A:n) 2 hundhus a 20kvm, ett katthus a 24kvm, förråd 15kvm och 30m kulvert till bostadshus på 2x80kvm.
Skriv svar