Viking Bio sönderbrända brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
BURREN
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 24 nov, 2007 10:20

bulor på brännarrör

Inlägg av BURREN »

fick enorma bulor på mitt brännarrör och funderade på vad det kunde va.
det visade sig att slangen mellan skruven och brännaren fått en massa hål i sig och att brännaren tjuvnöp luft där.
_____________________________________________________________
Viking bio 2006, CtC 1964,snart dragregulator
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Efter att ha hjälpt en kompis med sönderbränt rör så har jag skapat mig en teori. Dåligt roster som riktar lågan tokigt i kombination med luftöverskott
var definitivt det som gjorde livet surt för hans rör.
Han lyckades med att bränna sönder röret efter en halv vinter.
Det kan även vara så att han lyckats sätta i rostret fel men det gick inte att avgöra pga den kraftiga deformeringen.
Han kör modulerande effekt. Själv kör jag hög effekt med ett ca 5 år gammalt rör som fortfarande ser OK ut. Så jag tror inte att effekten är det avgörande för rörets livstid. Men det är fortfarande bara en gissning ifrån min sida.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag trodde, i min enfald, att de nya tjockväggiga rören från VB skulle kunna hålla lite längre än de gamla. Så fel kan man ha. Idag upptäckte jag en spricka, och försökte svetsa. "Fzzzzt", sade det och sprickan blev ett riktigt hål. Det som förvånade mig, var att på båda sidor om hålet, så är godset normala 3 mm - kring hålet är det som bäst 0,3 mm. Jag inser nu att felet beror på att rostret, som ju var menad att skona golvet i röret från att brinna sönder, riktar en del av lågan precis mot den punkt hålet nu är. Det blir som en sorts blästereffekt. På andra rörbrännare där eldhärden ligger på golvet i röret så får man inte sådana tokigheter eftersom gaserna där inte tar i väggarna på samma sätt. Värmebaronen må ha löst en del problem som plågade de tidiga rörbrännarna, men samtidigt har man översett/skapat ett nytt: Rör som blästras sönder av lågan. Jag har eldat kring 17 - 18 pallar pellets på det här röret - samma som för det tunnväggiga. Skillnaden är att jag har kört huvudsakligen på lågeffekt. Men det spelar ingen roll eftersom det verkar vara mängden gas och energi som passerar den "sårbara punkten" som avgör. Men det ironiska är ju att man har dubblat tjockleken på rörväggarna - men röret tar slut efter samma antal pallar pellets? Bild

Det lutar nog i riktning av en ny och annan brännare så snart jag får ihop pengarna. Intill dess så får jag slänga in ett nytt rör nästa pensionsdag så att jag slipper jäkta fram någonting. Bild

Bild
Bild
Bild

Lappning á la Ankeborg med avgaspasta och plåtbitar. Quack!
Hur länge det håller? Förhoppningsvis så håller det så länge i taget att tuben med avgaspasta räcker fram till pensionsdagen.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Genom åren har många intressanta teorier uppstått om varför brännarrören spricker. Har man läst alla trådarna kan man konstatera att oavsett om man kör hög/låg/modulerad effekt, högt/lågt drag, med utan draglucka m.m. så spricker röret i vilket fall.

Möjligtvis kan ovanstående påverka hur fort hålen uppstår men i grund och botten är det en svag design från Värmebaronen som orsakar oss användare regelbundna kostnader och arbete. Själv är jag inne på mitt tredje rör på 6 säsonger med pellets.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hitta något gammalt tegelrör eller järnrör med lite mindre diameter än brännarröret och rulla till ett insatsrör av järnplåt eller plåt från någon kasserad diskbänk. Gör urtag för rostret och tryck in så håller det ett par pallar.
En kompis har kört så sedan mitten februari och verkar fungera än.
Han har det tunna originalröret som först gick 1 år på okontrollerad hel och halvfart och sedan gått 2 år med lågeffekt och inställning via röken.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Sen kanske att brännarröret är x-tra känsligt för dålig pellets/inställning=även sintringsklumpar som styr upp lågan i taket?


All välmening!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tack för bra synpunkter och förslag. Jag har en stor skiva med karrosseriplåt stående så det lutar nog i riktning av att jag gör insatsrör av den så att jag kan fortsätta köra tills jag får ihop pengar till en annan brännare. Förvisso kunde jag helt sonika byta rör, men med de priser jag sett på Baxi Eurofire, så utgör ett nytt rör knappt 1/10 av priset på en ny brännare. Eftersom jag sett, går det visst att använda samma skruven till Eurofire som till Viking Bio, så då spar jag kring 4000 där. 13 700 kronor kostar Eurofiren ensam utan skruv hos Rinkaby Rör. Hoppas det priset håller i sig fram till hösten.

Konstigt att Värmebaronen inte löser det här?Bild
Det går ju ut över deras redan sargade renommé?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Värmebaronen har alltid varit ett företag som jag aldrig fattat tycke för. Förr ville de inte ens ha kontakt med privatpersoner, vilket iofs. kanske inte är fel om man jämför med andra branscher. Men de flesta konkurenter "släpper till" utan omsvep, stora som små.

Bodde nästan granne med fabriken innan, fick inte ens komma in i deras utställningshall för att titta och känna på deras pannor. De skickade dock hem en säljare som försökte sälja på mig en modern vedpanna som var byggd med samma teknik som den 15år gammla CTC jag hade. Självdrag, omvänd keramisk förbränning, gjutna luckor...alla dessa saker fanns på min CTC. Dessutom var priset högre än Baxi Innova30 som då var vedpannornas flaggskepp.

Tyvärr har Baxi aviserat en höjning på Eurofiren, vet dock inte hur stor. Hör med Jimmy http://www.solvesborgspellets.se/text1_25.html så har du support 24/7 och garanti vid självinstallation (får du inte om du handlar på RR)

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Enligt vad jag såg på en annan nätbutik så rör det sig om 1 700 kronor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JanneN
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 mar, 2007 17:47
Ort: Eskilstuna

Inlägg av JanneN »

Står just i begrepp att byta det inre brännarröret. Efter 5 års drift så har jag noterat rost/korrosion på sidan i röret, så det är bäst att byta innan det går hål. I övrigt har jag inte haft några problem. Jag har bytt roster till den lite kraftigare som säljs på Blocket. Det lilla "gallret" över tändelementet har deformerats och ramlat bort, det verkar fungera lika bra utan, men jag har ett nytt tändelement i reserv som jag kommer att byta till i samband med bytet av brännarröret.

Frågorna är två:

Tips på inköpskälla för brännarröret.

Behöver jag något mer (ex packningar) inför bytet?
Focus PE-20, Viking Bio, installerat 2005
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Otroligt att det funkar utan toppen på elementet, det är den delen och en skruv som hindrar elementet att resa sig! Grattis! :D

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

dinvvsbutik.se har bra pris på inre brännarrör för Viking Bio.

Det du behöver i tillägg, är den isolering som finns bakom gaveln. Den brukar bli dålig efter ett antal års drift. Monteringsanvisning medföljer röret (Ligger i en plastpåse tejpad fast inuti röret.) Om inte gaveln har sprickor eller bär prägel av betydande slitage, så räcker det med att byta endast röret. Ny bult för tändelementet brukar även det ingå när du köper nytt rör. :D

Detta är ett pysseljobb som tar ca 30 - 40 minuter med jobb i lugnt tempo. Lycka till :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar