Viking Bio sönderbrända brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lars Ola Nilsson
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 27 feb, 2006 14:22
Ort: Arlöv, Skåne

Viking Bio sönderbrända brännarrör

Inlägg av Lars Ola Nilsson »

Jag har haft en Viking Bio brännare (och VB Comet panna) i drygt 3 år nu. Ungefär 1 gång om året har det bränt hål på sidan på inre brännarröret.
- Är det någon annan som stött på detta problem?
Enligt VB ska det bero på att 'förbränning sker med för stort luftöverskott'. - Detta verkar rätt logiskt, eftersom jag tydligen har ett högt drag i min skorsten i en gammal 1½ plans villa med källare och en skorsten (med insatsrör) som är ca 10 meter. Jag har försökt att justera ned draget med hjälp av draglucka och pannspjäll, men det är inte helt lätt att minska draget i skorstenen. Tips?
Jag funderar på att anlita en installatör för att justera brännarinställningen, men är lite skeptisk - lyckas denne bättre än jag själv? Gäller EN injusteriing för alltid, alla årstider etc? Dessutom är det dyrt. Ett alternativ är att skaffa sotpump och dragmanometer och fortsätta justeringen själv. Tips?
Kan pelletskvaliten (fabrikatet) spela någon roll (för att brännarrören bränner sönder)?
Viking Bio pelletsbrännare, Värmebaronen Comet
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet!
Det finns flera trådar för frågorna du ställer här i vårt egna krypin "Värmebaronen".
Jag har själv i stort sett identiska problem, med högt drag och sönderbränt brännarrör, och jag tror inte vi är ensamma.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Efter nästan 2 år råkade jag ut för detta också men jag har satt min händelse i samband med att pellets kvaliten blev sämre. Själv har jag en Justeringsväska (med x:tra sotpapper) 1.580,00 som jag köpte efter en misslyckad installation (Visade sig bero på dålig pellets).
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag tror att det bästa är att anlita en bra röris, som kan vikingbio, med instrument för att justera in brännaren. Det tog han ca 1 tim, men verkar som förbrukningen har sjunkit nu
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

vatsug skrev:Jag tror att det bästa är att anlita en bra röris, som kan vikingbio, med instrument för att justera in brännaren. Det tog han ca 1 tim, men verkar som förbrukningen har sjunkit nu
Hälsn Vatsug
Vad fick du betala för injusteringen vatsug?
De priser jag har fått vid förfrågan har varit helt åt pipan. Flera tusen..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

1021-: gick det på men då var han här 2 ggr, första blev ej bra, han bara drog ner effekten. Så den slapp jag betala.
Lite siffror:
Rökgastemp 205,5
CO2-halt 12,0
Rökgasförlust 8,1%
CO halt 96ppm
Luftöversk. 1,67
O outsp. 160ppm
NO-halt 92ppm
Verkn.grad 91,9 %
Detta gäller lågeffekt, efter som den går till 95% på lågeffekt, högeffekt ligger på 87,2% verkn.grad. Rökgastempen blir högre än med vanlig drift, effter man får tappa v-vatten hela tiden, för injusteringen tar tid.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Mitten
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 13:34
Ort: Stöde

Inlägg av Mitten »

Har kört pellets i 4 år nu med en Joker och viking bio utan problem.
När jag sotade idag så upptäckte jag det här.
Vad beror det på? Röret är inte dåligt eller sönderbränt.
det är en buckla/utbuktning och en spricka, godset är hårt och felfritt runt sprickan. (klicka på bilden)
Bild
Bild
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mitten skrev:Har kört pellets i 4 år nu med en Joker och viking bio utan problem.
När jag sotade idag så upptäckte jag det här.
Vad beror det på? Röret är inte dåligt eller sönderbränt.
det är en buckla/utbuktning och en spricka, godset är hårt och felfritt runt sprickan. (klicka på bilden)
Bild
Bild
Det är precis som det såg ut på våran. Byt röret omgående, annars finns risk att du får samma problem som jag med att det inte går att få loss innerröret från ytterröret.

Uppenbarligen är det bara att inse att det inre brännarröret är att anse som en förslitningsdetalj, som måste bytas med viss intervall.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mitten
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 13:34
Ort: Stöde

Inlägg av Mitten »

Nya rör är beställt. Rörkrökar´n sa att det är en förbruknings detalj som får bytas med jämna mellanrum :?
joacimli
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 mar, 2006 23:32
Ort: Stockholm

Inlägg av joacimli »

Jag hade också detta problem, jag har en VB Comet med Viking Bio där detta skedde. Jag har också en anläggning med högt drag och det verkar som om detta hänger ihop.
Det visade sig att detta inträffade efter det att sotaren varit och sotat skortstenen. :cry: Det verkar som om han vid demontering av brännaren från pannan kom åt bränsle och luftinställningen på brännaren och brännare gick alltför "fett".
Beställde nytt rör från VB och fick sedan röret bytt och brännaren injusterad igen av deras ÅF och nu går den som tåget. Har nu markerat hur dessa vridpottar skall stå. :idea:
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Vad kostar det där röret? Övriga kostnader i samband med bytet? Jag är i dagarna på G att slå till på en Comet med Viking Bio och som riktigt grön i peletsklubben känns det lite som när man köpte sin första bil... Riktigt roligt men också lite osäkert...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Om jag kommer ihåg rätt ~800kr + moms. Bytte själv.
Här finns pris för rör med tändelement.
http://www.varmebaronen.se/html/huvudsi ... 050602.pdf


Innan du beställer skriv upp serienummret, röret skiljer mellan olika serier.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Thomas_P skrev:Vad kostar det där röret? Övriga kostnader i samband med bytet? Jag är i dagarna på G att slå till på en Comet med Viking Bio och som riktigt grön i peletsklubben känns det lite som när man köpte sin första bil... Riktigt roligt men också lite osäkert...
Jag betalade 590 kr (+moms och frakt) i november 2005 för brännarrör direkt från Värmebaronen. Jag passade på att köpa ett extra roster samtidigt också. Kom efter några dagar mot postförskott.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
joacimli
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 mar, 2006 23:32
Ort: Stockholm

Inlägg av joacimli »

Jag tror att delarna kostade ca 1000 kr, då köpte jag ett extra roster i reserv, bytet gjordes på garanti :D så det var utan kostnad!
Jag är då jättenöjd med min Comet och Bio, även om det naturligtvis alltid finns saker som man skulle vilja var på ett något annorlunda sätt.
VB Comet och Viking Bio
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Re: Viking Bio sönderbrända brännarrör

Inlägg av »

Lars Ola Nilsson skrev:Jag har haft en Viking Bio brännare (och VB Comet panna) i drygt 3 år nu. Ungefär 1 gång om året har det bränt hål på sidan på inre brännarröret.
- Är det någon annan som stött på detta problem?
Enligt VB ska det bero på att 'förbränning sker med för stort luftöverskott'. - Detta verkar rätt logiskt, eftersom jag tydligen har ett högt drag i min skorsten i en gammal 1½ plans villa med källare och en skorsten (med insatsrör) som är ca 10 meter. Jag har försökt att justera ned draget med hjälp av draglucka och pannspjäll, men det är inte helt lätt att minska draget i skorstenen. Tips?
Jag funderar på att anlita en installatör för att justera brännarinställningen, men är lite skeptisk - lyckas denne bättre än jag själv? Gäller EN injusteriing för alltid, alla årstider etc? Dessutom är det dyrt. Ett alternativ är att skaffa sotpump och dragmanometer och fortsätta justeringen själv. Tips?
Kan pelletskvaliten (fabrikatet) spela någon roll (för att brännarrören bränner sönder)?
Hej Lars-Ola.
När det gäller orsaken till dina, och andras, haverier på brännarröret beror det troligen på en kombination av dåligt material i röret och det faktum att brännaren inte är modulerande - d. v. s. anpassar effekten efter behovet. Vid "pulsning" av effekten uppstår temperaturskillnader i röret som dessutom varierar i samma takt som brännaren går upp och ner i effekt. Av den orsaken uppstår både deformation och dessutom utmattningssprickor som påskyndas av det faktum att materialet oxiderar i den höga temperaturen.

Sedan till ditt dragproblem. Jag är tveksam till att detta skulle vara orsak till rörbekymret - det låter som ett svepskäl från tillverkaren - men däremot hjälper det mot varierande verkningsgrad och, vid luftunderskott, igensotad panna. Jag fick ingen uppfattning om vart du placerat dragregulatorn i förhållande till rökgasspjället i pannan/rökgasstosen. Min misstanke är dock att dragregulatorn sitter efter rökgasspjället. Se endera till att dragregulatorn hamnar mellan pannan och rökgasspjället - om det går - alternativt fixa en egen strypning mellan dragregulatorn och skorstenen.

Anledningen till ditt problem och ovanstående förslag till lösning är att en liten dragregulator (det är de flesta dragregulatorer för villabruk) inte förmår att släppa in tillräckligt med luft i skorstenen för att hålla nere draget i en väl tilltagen skorsten med ansenlig höjd.

Ställ in dragregulatorn på önskat drag - de tryckta skisserna på regulatorerna brukar stämma bra. Observera även att du vid iordningställandet av strypningen (kan bestå av tegelsten/ar i rökgasstosen) måste se till att den är tillräckligt öppen för kombinationen av högsta brännareffekt och lägsta drag, utan att det ryker baklänges i brännaren. Prova med rel. kall panna och kall murstock med brännaren på högsta starteffekt. Observera även att du har bättre förutsättningar om du öppnar det rökgasspjäll som sitter i pannan (det du provat att stänga tidigare och som jag misstänker sitter på fel ställe mellan panna och dragregulator). Detta spjäll försämrar uppstartsproblemet, utan att göra någon nytta för ett stabilt drag.

Kolla även sedan att dragregulatorn förmår att hålla draget nere med varm panna och varm murstock. Annars har du ett problem.

Glöm inte när du sotar pannan att det gärna samlas flygaska i anslutning till strypningen.

Lycka till!
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Skriv svar