Denna eviga fråga om injustering!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Denna eviga fråga om injustering!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Är medveten om att detta diskuterats många många gånger här på forumet, har sökt men ej riktigt hittat vad jag söker efter.

Min brännare verkar vara bra inställd, inga driftstopp på dessa cirka 6 ton som gått det senaste året, väldigt vitt i pannans brännkammare, vitt även en bra bit upp på turbulatorerna (nästan hela), askan är gråbrun och ingen rök har gått att skåda genom skorstenen. Rökgastempen ligger på cirka 150 grader vid nysotad panna!

Varför undrar han då, kanske ni frågar! JO, jag tänker att jag kanske har "för bra" förbränning, kanske dumt uttryckt men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag tror att jag inte tar till vara all energi i huset utan att den går till spillo i skorstenen, i och för sig borde jag haft högre rökgastemp då?! talar mot mig själv kanske.


Angående injustering av brännaren, av vilken anledning kan man inte ställa in den på enbart lågeffekt? Jag menar om jag har en hyfsat bra förbränning och sänker matning och luft lika mycket, vad händer då? får jag så att säga en lägre effekt på brännaren då?


Vet inte om det klart går fram vad jag menar, men hoppas ändå!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om allt ser bra ut som det gör i ditt fall och du har en vettig rökgastemp så finns det inte så mycket mer du kan göra, kör på och var nöjd.

Givetvis går en del förlorat i skorstenen och även i värmeförluster i pannan men du kan inte göra så mycket åt det.

Brännare är ju konstruerade för att vara effektiva vid en viss effekt, om du sänker effekten utan att förändra föbränningsutrymmet så försämras verkningsgraden, tyvärr så är det flesta brännarna idag dimensioerade för alldeles för häga effekter, jag skulle vilja ha en som nöjde sig med hälften av mina 17kw exempelvis.

Men visst kan du sänka effekten rätt ordentligt, jag har kört min egen brännare väldigt lågt, har inte räknat ut effekten exakt men det tog nästan 2 timmar att värma 275liter vatten 20 grader, men då var det på gränsen, flamvakten (termostat) ville inte gå med på att det brann ibland, brännaren var för kall.

Om du sänker luft och matning så sänker du effekten ja.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Ja,

det är nog som du skriver, brännaren utvecklar för mycket.....trots att vi har ett ganska stort gammalt hus så räcker det mer än väl att köra på lågeffekt på Vikingen. får väl fortsätta och se glad ut.

Undrar om det är någon utveckling på brännarna nu förtiden?

Tack för svar!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

På min Viking Bio så kan man inte sänka både fläkt och matning i samma läge, alltså på låg effekt kan jag endast ändra fläkten och inte matningen och på hög effekt kan jag bara ändra matningen och inte fläkten, så man är rätt så låst på de lägena som finns dvs 15 och 20 kW.
deleted
SMOKIE
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 01:15
Ort: Härnösand

Inlägg av SMOKIE »

För våran del så kör vi med låg effekt det räcker gott och väl till både värme och varmvatten,
däremot så påverkas förbränningen när vi har fått dålig pellets.

Det har hänt två gånger sen -05,blev tvungen att köra bionorrs 6mm pellets ivåras,
och nu den här storsäcken,en novis på tillverkningen som inte förstod att den skulle skrotas,
den är full med spån samt för klen diameter på pelletsen blandat med en del normal pellets.
Men ändå så är det en ganska normal förbränning dock så går det alldeles för mycket pellets gentemot normalförbrukning
+ att det har behövts TRE sotningar ( en full 8liters hink med aska varje gång) normalt räcker en sotning på en storsäck.

Så det som är min filosofi är att inte skruva för mycket samt vara noga med vilken pelletsblandning som används.
Och att inte ändra effektläge ,utom när det verkligen behövs, brännaren mår bäst när den får arbeta längre perioder.
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

För mig räcker inte lågeffekt när det är under nollan, då går inte pannan upp i temp utan håller sig på samma temp tills den går upp på hög effekt.
deleted
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

I lågeffekt läget kan du justera både matning och fläkt, men gör du detta kan du inte använda högeffektläget, för du har även påverkat inställning för matningen på högeffektläget.
Använd därför bara lågeffekt så kan ni justera på både matning & fläkt, på så vis blir brännaren är steglös, koppla bara bort högeffektläget.
Senast redigerad av Fredrik Wizard den ons 26 dec, 2007 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Detta fungerar inte för mig, den skruven som finns för matning påverkar inget alls i låg effekt utan endast om jag kör på hög effekt.
deleted
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jo den måste påverka Danne! Lågläget är helt enkelt 75% av matningen på högläget. Så man kan på en VikingBio få ett läge helt enligt smak, dock endast ett!

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Min matning ändrar sig också i lågeffekt märkte jag!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Aha, jag skruvade bara lite, måste nog skruva mycket mer om man ska märka skillnad =)
Tackar för tipset.
Men luften på högläget går alltså inte att ändra?
deleted
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Tyvärr inte.

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Undrar om inte även matningen i startfasen påverkas?
Allså den som bli mellan det att det blir låga tills det att effekt dioden börjar blinka?

Drog ner matningen till minimum för att testa lite och det gör så att brännaren knappt startar. Men den går när den väll kommit upp i effekt läget så att säga.
deleted
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Vilket läge är att föredra på brännaren.
Jag har haft på hög hela tiden.
Det var lite drygt med varmvattnet ett tag att det inte räckte ibland när man duschade o så.
Men löste det för några månader sedan genom att höja sådan gick till 85-80(tidigare lägre) och så startar den vid 65 nu.
Men är det bättre att köra låg eller modulerad?
Eller ska man vara nöjd som det funkar nu?
Ända jag gjort är att ökat startdosen för att den lättare skulle tända,
samt ökat hur mycke den eldar upp till.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Skriv svar