Byte av brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Byte av brännarrör

Inlägg av Panntanten »

Hej alla
Jag tackar för tipset om länken där man kan se bilder, det hjälper ju en hel del. Kruxet är för mig att jag inte får av det gamla röret, för jag vet inte hur mycket "våld" man vågar använda :? Jag har tagit av dom fyra skruvarna på den släta plåten och började lossa på den lilla muttern, som sitter på under tändelementet, men där tog det stopp! Jag fick inte av muttern för när jag skruvade, så följde själva skruven med. Så nu står jag här med "skägget i brevlådan", kanske den muttern inte alls ska tas bort....Jag brukar kunna fixa saker och ting själv, så det vore verkligen förargligt att behöva anlita någon för detta.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Så värst mycket våld skulle jag inte rekommendera..

"Skruven" under tändelementet som du beskriver det sitter normalt inte lös. Den är fastlödd på den undre skyddsplattan. Har den lossnat, så borde du ju enkelt kunna dra bort den tillsammans med muttern.. Spontant så borde den ha lossnat betydligt tidigare av sig själv och hamnat i mellanrummet mellan det inre och yttre brännarröret..

Är du riktigt säker på att den, "skruven" är lös? För i så fall behöver nog det åtgärdas också.

Följde det inte med någon sprängskiss med det nya röret?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Den skissen är inte mycket att ha tycker jag =/
Svårt att förklara när man inte har grejorna framför sig tyvär.
Muttern fick jag lös ganska lätt, kruxet var att få den att sitta kvar när man var klar.
Och muttern ska bort eftersom tändelementet sitter fast i röret.

Kom också ihåg att sätta tillbaka gaveln åt rätt håll annars kommer hålet för ljussensorn som ser låga inte att fungera.
deleted
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Inlägg av Panntanten »

Hej!
Jag är mycket tacksam för alla små tips... Jag blev tvungen att be min yngste son att hjälpa mig, och han visade sig ha oanade kunskaper...
Han fick bytt ut röret, men även för honom strulade den där lilla skruven på undersidan, den har helt klart lossnat från sitt fäste, men vi tror att han lyckades få den att sitta fast i alla fall.Men det är väl bara en tidsfråga innan det händer något obehagligt, kan jag tänka...
Vad kan hända om skruven lossnar? Och så undrar jag, är det själva tändelementet jag bör byta i så fall, jag kan ju beställa så jag har det hemma? Jag tycker det är lite dåligt att det inte följer med nån sorts beskrivning på hur man går tillväga, jag hade i alla fall inte kunnat räkna ut själv, på hur man gör!
Sen hade vi bekymmer med att få brännaren på plats, det har ju blivit en buckla på det yttre röret, så passformen var inte den bästa till de nya röret, men nu kör den på för fullt
och jag hoppas det håller i sig...
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Om skruven lossnar kan det leda till att elementet reser sig när det blir varmt så att det lyfter rostret vilket gör att luften tar fel väg som kan leda till en massa hemskheter som misslyckad start eller ett nytt hål i brännarröret.
Jag fick med en beskrivning när jag köpte nytt men den va ganska kass.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag kan fortfarande inte fatta hur själva skruven kan ha lossnat från sin lödning på tändelementets skyddsplatta, och ni sedan får dit den igen..?? :? Det finns ju inga gängor.. :?

Eller finns det olika lösningar från VB på detta också? :shock: :? :roll:

Normalt så sitter den som sagt fastlödd på undre skyddsplattan, och skyddsplattorna sitter i sin tur fastlödda på tändelementet. Sitter inte plattan fast korrekt i undre röret, så kan allt möjligt inträffa precis som Danne82 skriver.

Att det inte medfäljer några utförligare montageinstruktioner beror på att VB vill att våra kära rörinstallatörer egentligen skall göra detta arbete..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Inlägg av Panntanten »

Ja, hur han lyckades att få skruven att sitta fast, det vet jag ju inte, men den satt där den skulle då vi satte tillbaka brännaren! Men det betyder ju inte att den inte kan ramla av vid första tändningen ( :cry: ) vilket jag dock inte hoppas...Jag får kolla hur det ser ut vid nästa sotning om ett par dagar. Om jag byter tändelement, följer den där lilla skruven med då?
Eller måste jag beställa den särskilt?
Jag bli ju verkligt ängslig, när jag läser vad som kan hända :!:
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Beställer du ett nytt så ska det ju sitta en fastlödd på elementet.
deleted
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Inlägg av Panntanten »

:oops: Jag skäms lite... Givetvis följer den med om den fastlödd, ibland räcker inte förståndet hela vägen... :)
gurra62
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 jan, 2011 17:47
Ort: Örebro

Inlägg av gurra62 »

Nu sitter jag med samma problem som "Panntanten".
Fattar inte hur det gamla röret sitter fast, det nya jag köpt har ju bara "piggar" i kanten.
Någon där ute som kan förklara på bra sätt?
Tack på förhand!
parhed
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 05 dec, 2010 12:23
Ort: Edsvalla, Karlstad
Kontakt:

Inlägg av parhed »

När jag bytte mitt rör så fick jag vrida om "piggarna" som är vridna så att röret ska hållas på plats.

Piggarna går ju in i gaveln, och på andra sidan är de alltså vridna för att "nypa fast" röret i gaveln.

Tar du då en tång och vrider dem i motsatt riktning så får du snart loss röret.

Sen får du göra detsamma för att fästa tillbaka röret.
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
Skriv svar