Uppgradering till Kpm pb25

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av copecca »

Hej..
Jag har kört px21 under flera år och lärt mig mycket av det under åren. ca.2år sedan köpte jag till som komplement en luftluftpump och då blev brännaren oanvänt under 2 vintrar. När jag i år skulle återgå till pellets över den kallaste vintertiden så startade den utan problem och kunde köra den kanske sammanlagt en vecka men sen la den av. Felet blev att bara fläkten gick med högvarv som vid utblåsning. Har bytt tändelement, flamskyddet och överhettningsskyddet i fallröret och såklart tempgivaren. 5 år sen bytte jag även styrkortet. Pannan är sotat nogrant men skorsten ännu inte efter 2 år.
För att eliminera styrkortsfel, alltså istället att köpa ett nytt kort så uppgraderade jag den till pb25 med en uppgraderingssats från pbs.se vilket innebär även nya delar annars.
Nu har jag då en pb25 som verkar att den fungerar annars men tändelementen, den typen av som px21 har, tänder inte pellets i rören. Den glöder men inget mer.. Har naturligtvis en ny system o inställningarna säkert inte precis rätt men startdosen har jag kollat till ca.3dl men tycker att den matar lite för mycket ändå efter det samlas när den inte vill tända alls...matningen fortsätter alltså som vanligt som den skulle vara igång...
Vad tycker ni och har ni ideer som jag skulle kunna gå vidare med.. Är tekniskt kunnig men fattigpensionär så har inte råd kalla nån serviceman onödigt på platsen än...
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av rod02 »

Vilket märke på pelletsen? Byggmax verkar lättantändlig. Prova en säck. Mät upp 3dl och mata in för hand. Utan matarskruv.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av copecca »

Har alla år kört med 6mm från storaenso .. Men allt är värd att testas. Även det med som nån skrev om att blöta ner lite av pellets med tändvätska.. Tack för tipset, återkommer om det hjälper.
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av copecca »

Som info hittils, jag fick brännaren att starta med 1dl pellets blöt med tändvätska blandad i ca.mängden med startdosen o sen går den just nu helt utan problem så nu vet jag att det inte är fel på själva brännaren men återstår om den startar igen efter nedsläckning.. Men nu kan man kanske dra slutsatsen att jag har svårttänd pellets hemma.. Jag kör pannan som kompliment till luftvärmepumpen så har alltid värme trots allt... Återkommer om mer problem för inte vill man ju tända med tändvätska varje gång ;)
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av rod02 »

Jag har skrivit om tändvätska nyligen...
Jag slutade med SE, när de slutade med 8mm. Den kändes svår tänd.
Är det dyrt med nytt tändelement?

Glöm inte att skriva om slutresultatet
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av copecca »

Godmorgon ..
Idag har jag startat nu andra gången brännaren utan hjälpmedel genom att bara trycka igång den normalt.. ska kanske inte jubla så mycket ännu men det verkar som att problemen är löst ...
Vad jag gjorde är att efter att läst mycket om goda råd på forum och tänkt mina egna teorier om vad som händer. Tack till Stegatorparns råd om hur tändelement ska justeras så nära hålet inne så gjorde jag igår en justering och liten modifiering. Jag har ju kört med den 8 år och tändelement alltid inställt på samma sätt. Nu efter 2 års paus på körningen så uppkom det efter några gångers lyckade start och nytt pellets alltså att den vägrade att starta mer. O styrkortet pajade.
Vad som hänt vet jag inte men misstänker nu att det efter ett grundlig rengörning i samband med uppgradering inte fick sig sin riktiga plats mot innerrör. Varför är en gåta för mig men .. kanske tryckte fallröret innerrören längre fram när den skruvades fast .. eller nåt sånt.

Hur som...igår gjorde jag så att jag filade de 2 skruvhål under burken där skruvarna sitter för tändelementfästen ca 5mm längre framåt. På det sättet kunde jag efter att monterat ihop brännaren igen och innerrören på sin plats flytta tändelementen framåt så man riktigt hör när den kommer mot innerrörets bakvägg och sen sitter verkligen tät emot. Så nu är läget också mer justerbar framåt.
Efter modifikationen startade brännaren helt normalt och nu idag detsamma, utan problem igång. Så verkar som problem är löst med en enkel finfix ;)
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av copecca »

En uppdatering, har nu kört över den värsta vintertiden, 2 månader utan driftstop alls och alting har flytit underbart med min bd25 uppgradering.
2 dagar sedan bytte jag tillbaka till 8mm pellets och efter några gångers misslyckande med tändinställningar har nu verkar som det att lyckats hittat rätt till nya pelletsen behov och brännaren tuffar på helt normalt igen. Testar först med byggmax klintpellets och det går som sagt utmärkt nu när hittat rätta inställningarna.

Men sen har jag funderat på detta, eftersom jag nu har en pekskärm och jag sett att den ger mig ett lokalt ipnummer så undrar jag kan jag om eller finns det nån möjlighet att koppla in med en app eller kanske dator med wifi så man kan styra eller mest se vad som händer under tiden utan att gå ner till pannrummet.. Inget nödvändigt iofs. utan är mest nyfiken om någon vet om detta.. För nån betydelse måste väl ipnummer ha.. Tacksam om svar ;)
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Uppgradering till Kpm pb25

Inlägg av copecca »

Som svar på min egen fråga så problemet löst... Hittade på nätet kmp's manual för lillafrö kaminen och den manualen fungerar även i mitt fall.. Appen kmp_stove fungerar utmärkt i även mitt fal med bd25 brännaren.. Härligt ;)
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
Skriv svar