Hjälp med KMP PX 21 - störtstruligt!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
panakeia
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 jan, 2010 11:10

Inlägg av panakeia »

nu går den i alla fall därnere!
när den slår av nästa gång ska jag kolla fotomotståndet...
Slår den fortfarande av så får jag se om jag kikar på spänningar och annat själv eller ringer in nån?
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Har du gjort något idag då?
Kan ju vara bra att veta vad det är som orsakat den ostadiga driften :) eller så har det bara varit många bäckar små typ.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
panakeia
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 jan, 2010 11:10

Inlägg av panakeia »

vet inte än, ropar inte hej. Ett par timmar kan väl knappast räknas som stadig drift heller?

I'll keep you updated!

Tackar för stödet!
panakeia
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 jan, 2010 11:10

Inlägg av panakeia »

avstängd imorse - nån gång under natten.

Kan varit att det vart för dåligt i förrådet. Så nu e vi snart på med rindin igen. fyllde på en säck nu - men det är ju neova kvar i skruven så...

Men, däremot stod den och blinkade (uppstart) ca ½ timme innan den gick över på högfartsdrift (grön lysande lampa)
Kanske var det dåligt med pellets i skruven pga tomt förråd - tyckte det trillade på lite dåligt och slängde i lite förhand också.

Min plan är nu - gides inte kolla fotomotsåndet innan jag startade om - så det ska göras nästa gång den slår från. Börjar det trassla igen så byter jag nåra säckar med grannen som kör stora enzo pellets och kollar om det funkar - fortsätter det och trassla så köper vi ytterligare nåra småsäckar neova.

Vart köper man fotomotstånd billigast?
Tänker, det är väl lika bra att beställa hem ett sånt, förr eller senare ska det ju bytas i alla fall - å byter jag det NU så kan jag ju avskriva det.
panakeia
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 jan, 2010 11:10

Inlägg av panakeia »

det blev skillnad när jag putsade av fotomotståndet ORDENTLIGT....
Hoppas det funkar nu. Jag tyckte att den såg väldigt hel, slät och glasklar ut nu i alla fall....
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Tror att det är ganska ovanligt att fotomotståndet ger upp.Jag har haft mitt sen -00 och knappt behövt rengöra det.
Ett tips när du har gjort rent brännarröret är att du lägger in en näve pellets längs in i röret,så får du lättare tändning vid första start.Kan bli lite glest med pellets när röret är tomt och pelletsen rullar långt fram i röret.Det skall gå att lura brännaren med att lysa med en ficklampa in i brännaren och låta den gå sitt program utan pellets.Den stannar ju självt när du tar bort ficklampan sen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
panakeia
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 jan, 2010 11:10

Inlägg av panakeia »

ja, jag har lagt i extra pellets när den har haft svårt att hosta igång. Om det fortsätter att funka så kommer jag höja startdosen - gissar att det borde funka?
panakeia
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 jan, 2010 11:10

Inlägg av panakeia »

Den hade klarat natten nu!!

Wiihiii!!! kanske e mina problem lösa?

men va katten va problemet då egentligen?

:oops:
Lite var varje kanske?
lite för mycket spån, lite för dålig sotning, lite för dassig säkring och lite för mycket aska i ytterröret?
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Lite av varje skulle nog jag tippa på..det låter så i alla fall, lite väl ospecifikt så att säga. Inge roligt när det krånglar kan jag gå i god för :P
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Man bör vara försiktig med att hälla på "extra" pellets i PX21 eftersom det kan skymma hålet där "fotocellen" kikar om det brinner, vilket kan leda till omstarter vid uppstart.

En annan sak, använder du "halvfart"? Denna kommer ju igång senare efter att tempen stigit en del. Tycker själv att det är svårt att ställa in halvfart bra då det bara finns luftjustering (för lite pellets) => stopp efter ett tag in i drift-cykeln.

Halvfart slås av/på med en bygling på kretskortet.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag har stängt av min halvfart. Jag får driftstopp ganska ofta i halvfart och har korrelerat det till fotocellen som verkar åldras. Den ger högre och högre spänning. Jag fick ett nytt på garantin men det verkar också åldras efterhand. Det har inte hjälpt att bara torka rent det. (Det brukar se rent och snyggt ut.). Utan halvfart går det klockrent.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Fotocellen sitter väl uppe vid kl.2,om man kikar in i brännaren :roll: Så mycket pellets skall man inte lägga in,för då är det FÖR mycket :wink: En näve längst in mot tändelementet brukar göra susen.Har aldrig haft en misslyckad tändning då.
Kör man snålt på hög effekt,så påverkar det också att låg blir för snål,med risk att slockna.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar