Problem med driftstopp mitt i cykeln

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Taxen »

Vad för chip köpte du och vad står det på det?
Börja med att mäta upp startdosen.Var beredd precis innan brännaren skall starta och lossa slangen från fallröret och håll ett mått där som fångar upp dosen.Skall vara 3-3,5dl.Den kommer att larma misslyckad start och då slår du av brytaren och sen på igen.Sätt på slangen igen.Är startdosen bra så låt brännaren gå igång.
Nu skall du kolla driftsdosen.Låt brännaren komma in i driftfas så gröna lampan lyser med fast sken.
Var beredd med en plastpåsen och en bit snöre för att hänga på slangen,samt ha en bytta med pellets i beredskap.Tag nu tid och häng på påsen på slangen.Mät i 6 minuter och under den tiden pillrar du ner pellets för hand i fallröret,för att hålla igång brännaren.Om t.ex får 240 gram så tar du det gånger 10 och får då 2,4kg.Ta det gånger 4,8kWh som är energin i pelletsen. 2,4x4,8=11,52kWh, som är det du kör på just nu.
Så får du prova dig fram.Du får kanske ställa in luften så det passar pelletsmatningen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Hej hej,

Ok nu gick den fram till morgonkvisten innan den stannade, då stannade den när den nästan var uppe i 80 grader.

Jag kollade startdosen och den var lite hög, 4,5dl så jag ställde ner den och testade så nu är den mellan 3 och 3,5dl.

Jag kollade även driftsdosen som blev 833g, vilket ger 8.33 x 4.8 = 39,984kwh.

Är det väldigt högt? Jag vet inte vad som är en lämplig nivå?

Rökgastemp 180 grader.

Jag tog bort bygeln för lågfart och nu verkar det funka, den går inte ner i lågfart och inget driftsstopp denna cykeln.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av deasstore »

ojj. nästan 40 kWh. Du kan nog halvera den matningen.
Den bör ligga på ca 15-16 kWh. Där går den som bäst. Så ca 330-360 gram per 6 min bör vara lagom.

Sedan så bör du nog rådfråga en servicetekniker angående ditt problem med det nya chipet.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av JensH »

Haha, 40kW!! :shock: Hur hög förbrukning har du egentligen? Det kan ju nästan vara så att de "tunga" driftdoserna släcker elden och att fläkten inte orkar blåsa förbi någon luft pga. det ligger så mycket pelletar i röret. Halvera driften och se om det gör någon skillnad.
Du borde ha kolsvart aska och koksbildning i röret, eller? När askan blir grå-/brunaktig så brukar driften ligga ungefär i fas.
Nu när du sänker driften så kraftigt så kanske du även måste sänka fläkten för den gick nog på full gas för att orka hålla liv i all denna mängd organiskt brännbart material :lol:
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Hej hej,

Jag har sänkt dosen rejält och sänkte fläkten också.

Jag har faktiskt gråfärgad aska och inte direkt någon koksbildning, konstigt...
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Taxen »

Fick du verkligen 833 gram på 6 minuter?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av JensH »

Nej det behöver det inte vara om du haft fläkten högt ställd så orkar den ju förbränna allt ändå.
Tänk nu på att om askan blir väldigt ljus så kanske du behöver ställa ner fläkten ytterligare.
Ska bli intressant att se hur systemet trivs med normal startdos och drift.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Taxen skrev:Fick du verkligen 833 gram på 6 minuter?
Japp, jag blev lite paff själv och lite trixigt var det att hålla påsen på plats och samtidigt mata ner pellets i röret när påsen blev tung :)
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Jag ställde ner dosen och fläkten (på ett sått som jag tyckte var rejält) och nu mätte jag upp den till 600g vilket ger 29 kwh ungefär. Den verkade elda klart fint så förhållandet mellan dos och fläkt verkade funka.

Jag ställde ner den lite till och ska testa och mäta upp den också senare ikväll.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av ronald »

tjena Anders
det är väl i driftfas du tar tid och handmatar brännaren?alltså när gröna lampan lyser med fast sken? Du kan gärna vänta nån matning så den stabiliserar sig lite först innan du tar bort slangen och på med påsen och tar tid mm

mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Jo precis, så har jag gjort

Jag ändrade lite till och mätte igen så nu har jag fått ner den till 515 gram vilket ger 25 kwh.

Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Eldvin »

Hallåj! Kolla på chippet,det sitter ett hack i ena änden ,kolla så du sätter i det nya på samma vis.Sen så lär du ställa om brännaren efter det nya chippet.Start dos och drift och fläkt.Om det ändå inte funkar så lär det vara nått knas med nya chippet.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av JensH »

Om det är ett likadant chip som jag införskaffade så är det ett 7.5 och när jag satte in det fick jag skruva ner alla vred i botten för gamla inställningarna motsvarade 7dl startdos och 35kW drift.
Hur fungerar systemet nu sedan du skruvade ner alla inställningar? Den tuffar och går eller?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Nu tuffar det och går helt utan problem (än så länge) så ett dygn typ utan driftsstörning. Jag har inte satt dit det nya chipet än och kanske inte gör det eftersom vi ska sälja huset och funkar brännaren så vill jag inte mixtra för mycket med den så att jag står där med problem lagom tills utflytt. Jag skickar dock med det nya chipet till den nya ägaren så får hon välja hur hon gör med det.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Sådär nu har den gått två dygn utan problem. Av nyfikenhet så sotade jag ur den idag, inte så mycket aska men den som var var inte svart och inte ljus heller utan medelgrått typ.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Skriv svar