Problem med driftstopp mitt i cykeln

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Hej hej,

Jag har problem med att det blir driftsstopp mitt i cykeln ett par gånger per dygn.

Först trodde jag att det var flamvakten vilket det även visade sig att den var, den hade bränts upp. Jag bytte då denna men den nya funkade ungefär likadant, dvs. driftsstoppen fanns kvar. Jag kontaktade då säljaren av flamvakten som snällt skickade en ny men som även denna inte funkade. Ny kontakt och då uppgav säljaren att det har varit problem med flamvakterna men att han skulle få en ny batch. Han skickade sedan en ny flamvakt ur den nya batchen.

Dock så kvarstår problemet. Jag har provat att justera dragbregränsaren utan någon skillnad. Jag har ökat och minskat driftsdosen, jag har även ändrat på fläktenseffekt under drift.

Jag ska ta och tömma ur förrådet och rensa det på damm och jag har tagit bort bygeln för lågdrift, ska se om det har någon skillnad.

Det som slår mig är att de nya flamvakterna ser helt annorlunda ut jämfört med de gamla. Är det någon annan som har haft problem med den nya typen av flamvakt?

Tack på förhand!

mvh
Anders
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Nu har jag tömt hela förrådet och sugit ut allt damm, men ingen skillnad.

Den eldar går upp och får fast sken sedan så stannar den huxflux utan någon vad jag kan se anledning, väntar en stund startar om igen, eldar ett tag sedan får jag driftsstopp...

Jag satte dit bygeln för lågfart igen, det verkade inte att hjälpa att ha den av.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Jag försökte mig på att se om temp givaren sitter som den ska men efter att ha skrivat bort massor av skrivar på pannan och fortfarande inte fått bort sidoplåten så kände jag att det övergick min kompetens :) Så jag skruvade dit skruvarna igen utan att ha sett mer än en liten snutt av kabeln till temp givaren.

Satt också och kollade på brännaren nyss när den försökte tända och nu blinkar den gröna lampan hela tiden fram tills att fläkten varvar ner och den ger upp. Det borde väl innebära att flamvakten inte fattar att det brinner eller?


Jag kanske borde gå och lägga mig igen men nu är jag så dammig så jag behöver en dusch och vattnet är inte särskilt varmt än... :)
Senast redigerad av Anders Samuelsson den tis 19 mar, 2013 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av JensH »

Jag drabbades av exakt samma sak i höstas och det var gammalt chip som var boven. Det gamla chipet gjorde att skruven ibland inte fick signal vilket gjorde att någon/ett par nermatningar bommades och det gjorde att det slocknade, speciellt i underhållsläget. Fick ett nytt chip (v. 7.5) och sedan dess har den aldrig stannat pga. det.
En annan anledning kan vara att det bildas rök, vilket lurar flamvakten. Öppna luckan till brännaren direkt efter larm och se om det bolmar ut rök, då kan det vara det.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Det sista jag gjorde igår innan jag la mig var att sätta tillbaka en gammal flamvakt (den som krånglade innan jag satte dit den senaste nya). Den hade jag modifierat lite genom att skala av lite av krymplasten på den så att mer av glasstaven syns. Detta gjorde ingen skillnad förra gången jag hade den i.

Men nu har den gått hela natten utan något driftsstopp. Det är nog nästan det som är värst att den går ibland och ibland inte utan att jag kan förklara det. :roll:

Min sambo funderade på om det kan vara något med pelletsen. Jag kör Agrol och problemen började faktiskt när med sista omgången pellets jag beställde. Vet inte om det är slumpen eller om det finns något samband?
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av JensH »

Det är det som är det fina i kråksången, man får felsöka en sak i taget och till slut springer man på det rätta problemet. Har man otur har man betalat en massa onödiga pengar på vägen.
När min började strula så tog det ett bra tag innan jag fattade att det hade med matningen att göra. Jag bytte tändelement, flamvakt, satte in stoppbleck i brännarröret och härjade med inställningarna. Den enda slutsatsen jag såg då var att desto högre effekt jag körde på desto mer sällan stannade den. Detta var väl för att glödbädden var så pass stor pga. den överdimensionerade startdosen och det höga driftläget att det inte gjorde något om den bommade en matning då och då.
Jag ställde ner brännaren på normaldrift och normal startdos och handmatade brännaren och då gick den alltid som tåget, stannade aldrig vid handmatning. Gjorde iordning fikakorg och tog semester från jobbet (skojjar) och satte mig i många timmar och gjorde massor av upprepade starter och det var då jag upptäckte att den bommade pelletsmatningar ibland. Drog då slutsatsen att det naturligtvis var fel på skruvmotorn men efter samtal med diverse experter (främst folk här på forumet) så var det inte fel på den heller.
Till slut fick jag min lokala reservdelsåterförsäljare att ringa till Aritherm och dom sa direkt att det hade med styrningen att göra, ett klassiskt problem på min KMP-brännare. Tryckte in ett nytt chip a 300 pengar och sedan dess har den aldrig bommat en enda matning.
Nu har andra problem uppstått för mig men det är förslitningsproblem respektive "vill inte betala" problem. Så bergvärmeföretaget kommer till mig om 1½ månad.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Nu har den huxflux gått i flera dagar, den stannade imorse precis i slutet av cykeln, ja startade om den då och sedan har den gått två cykler utan problem...


Uppdatering... och huxflux så fick jag driftsstopp för andra gången idag. Har beställt ett nytt chip så jag håller tummarna att det är det som krånglar...
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av ronald »

Du verkar ha stått bredvid brännaren när den stannade i slutet av cykeln... Bra i så fall...Vad hände slutade den mata pellets eller får den ingen pellets på några matningar eller stannar den bara //Hur beter den sig? :? ..

Ja, inte fel att uppgradera processorn i vilket fall som helst.. :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Det är det som är lite märkligt. Den har gått in i lågdrift (jag har provat att ta bort bygeln men det er bara effekten att det blir drifsttopp nästan på en gång). Vattnets temperatur är strax under 80 när den plötsligt bara stänger ner fläkten och driftsstoppet kommer *suckar*

Den har börjat få en massa driftsstopp igen mitt i cykeln eller rent av väldigt tidigt i den. Nu får den ibland drifsttopp efter ett par minuter, ofta har jag märkt att det sker när den ligger runt 60 grader på vattnet, dvs, runt där den borde börja elda. Men den gröna lampan verkar lysa stadigt även när den får driftsstopp tidigt.

Det har varit struligt inatt så jag har haft brännaren av och eldade i kaminen istället så nu imorse gick pannan på elpatron och vattentempen var på 40 grader, den eldade då upp till 60 sedan kom driftsstoppet. Jag startade då om den och nu har den gått cirka fem minuter tills den fick nästa driftsstopp.

Jag försökte då ta tiden på den men då eldade den givetvis upp till 80 grader. Cykeln då blev:
3min 15 - låter min summer (på driftslarmet)
5min 28 - fast sken på den gröna lampan
5min 50 - gick ner i lågfartsläge (tempen på pannan var lite över 60 när den började elda)
11min 31 - gick fläkten tillfälligt upp i varv men den fortsatte att mata pellets några gånger till
12min 20 - gick fläkten upp i varv och fortsatte så, ingen matning av pellets
16min 12 - så stängde fläkten ner och vattnets temp var uppe i 80 grader


Det är en gammal vedpannan så det är nästan så att jag vill öppna den och elda med vanlig ved istället GRRR


Är det någon som vet något företag i Stockholmsträkten (gärna Norrort) som är bra på PX-21? Jag börjar bli lite desperat så jag kan tänka mig att anlita någon för att försöka lösa problemet.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av ronald »

Ok..tycker ändå att du skall ta bort bygeln i vilket fall som helst.bara köra på högeffektsläget Sen kolla startdosen 1 gång till..sen kolla inställningen om du har dom bra i driftfasen=grönt fast sken Sen stå en cykel vid brännaren och kolla hur den beter sig igen...men byt ut processorn som ändå om den är gammaldags eller trasig
Sen strax innan 80 c panntemp så skall matningen upphöra och fläkten blåsa rent det sista i röret

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Tack för tipsen, jag ska göra det när den börjar krångla igen. För givetvis så funkar den nu och har gjort det sen mitt förra inlägg.

Det jag gjorde var att jag skruvade bort överhettningsskyddet på fallröret, jag tänkte se om det kunde vara något mysko med det. Det såg helt ok ut med ett litet undantag och det var att på en liten del av kabeln från skyddet så var det skavt, inte jättemycket men jag skymtade lite av metallen under så jag gjorde en provisorisk lagning med lite eltejp (delen satt längst uppåt så jag antog att den det kanske kan funka med eltejp så länge eftersom det borde vara minst varmt där).

Sedan skruvade jag tillbaka överhettningsskyddet igen och passade på att sota ur pannan och efter det har den gått felfritt (ta i trä).

Det kan varit en rent tillfällighet, det kanske inte alls var särskilt skavt på kabeln och jag såg fel, det kanske inte alls var överhettningsskyddet som har gjort det men jag ska rapportera om det håller i sig att den funkar och givetvis också om det fortsätter att krångla.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av JensH »

Du märkte inte att den matade lite dåligt med pellets någon gång då du satt och tog tid?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Nä inte som jag märkte. Men ett annat intressant samband har jag upptäckt. Om jag eldar på kvällen i kaminen innan jag lägger mig så funkar det felfritt. Den har gått i 2,5 dygn utan problem men då har jag eldat varje kväll.

Ikväll tänkte jag testa och se om det var det som var problemet och lät bli att elda och nu då strax efter kl 01 på natten så stannade brännaren!

Jag fick det nya chipet idag så jag satte dit det precis nu. Det känns kanske annars som att det är ett problem med draget i skorstenen? När jag eldar så värms väl skorstenen upp vilket ger ett bättre drag?

Jag blir inte riktigt klok på draget alls. Nu står dragbegränsaren helt öppen trots att den är inställd så att den borde nästan inte kunna öppna sig. Jag har försökt läsa på om hur den ska vara inställd men är inte säker på hur den ska stå.

Rökgastemperaturen ligger på 180-190 vilket väl vad jag har läst är rätt bra.

En annan fråga också, jag stängde av brännaren och drog ur sladdarna och sedan bytte jag chipet, sedan i med sladdarna och på med brännaren och nu lyser den gula lampan hela tiden, ska det vara så? Den verkar inte starta heller brännaren... suck Jag bytte tillbaka till det gamla chipet och där lyser inte den gula lampan och den startar som den ska.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av JensH »

Det är temperaturskillnader som ger drag så desto kallare skorsten desto högre drag. Dvs. om du har värmt upp skorstenen med kamineldning torde draget minska något, hur mycket vet jag inte då det beror på hur många pipor du har i skorstenen och därmed om kaminen delvis även värmt pelletsgången.
Jag har 12 pipor i min skorsten och de olika rökgångarna ligger en bit från varandra så om jag eldar i kamin värmer jag inte upp pelletsgången.
Om inte det är fel på det nya chipet så tycker jag du ska försöka få in det för det kan påverka styrningen helt och hållet och då kanske det funkar perfekt. Du har ju motdrag så det borde inte vara något problem med draget, till skillnad för hos mig där jag inte har någon draglucka alls, men det har fungerat ändå, fram tills andra saker började strula, då blev det känsligt utan motdrag.
Eftersom du säger att den i stort sett alltid tänder och går in i driftfas så är det nog inte fläkten, för vad jag förstått så är det i uppstart som en dålig fläkt först cisar sig. Det är exempelvis mitt problem just nu, min brännare måste ha dubbla startförsök och ibland tänder den inte alls. Nu är det bara 1 månad till bergvärmegubbarna kommer så jag vill inte betala för en ny fläkt och jag kör mot acktank så 1-2 uppvärmningar per dag räcker i princip för mig.
Jag gissar fortfarande på chip eller en helt ny processor. Att den helt plötsligt lägger av mitt i driften är ofta styrningsproblem vad jag förstått.
Vad kör du på för driftläge förresten, hur många kW kör du den på?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Problem med driftstopp mitt i cykeln

Inlägg av Anders Samuelsson »

Jag började dagen med att sota ur pannan jätttttttttteeeeeenoga, drog nog 50 gånger genom turbulatorrören. Sedan så satte jag i det nya chipet, jag vet inte riktigt vad jag gör fel men jag kanske inte lyckas få i det i sockeln på rätt sätt men jag får den gula lampan.

Den eldar aldrig heller oavsett hur kallt vattnet blir i pannan. Min sambo tyckte jag skulle ringa sotarn så jag ringde honom och hade lite tur, han var i Bro kring lunch och kunde komma förbi (det var 1,5 år sen sist så det kunde väl inte skada tyckte jag).

Han kom och sotade ur både insatsens rör och pannans och det blev fullt ner i skorstenen till pannan. Han hade inte direkt någon idé om vad våra problem kunde bero på men nu är den ursotad i alla fall.

Jag satt igång brännaren och den eldade upp från 40 grader till 80 utan det minsta problem. Jag satte förresten tillbaka det gamla chipet då jag inte kunde få det nya att funka. Vet inte om det var rent flyt eller om det var mycket sot som påverkade draget på något sätt.

Jag vet inte riktigt hur många Kwh jag kör på, hur tar man reda på det?

Vi får se hur länge den går nu, jag tänker inte elda ikväll i alla fall så får vi se om jag sitter här och skriver inatt igen :)
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Skriv svar