Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av OL1 »

Hej!

Har haft en px21 där styrkortet kraschat. Har haft acktankstyrning med en termostat i botten och en i toppen av tanken genom en brännarstyrning som heter laddomat 33p. Köpte nu en beg px 21 brännare från 2008 att ha som reservdelsmaskin inkl förråd och skruv för 6000 kr. Tyckte det var lite högt prissatt men måste få igång systemet innan jul... När frun kommer hem med grejerna så visar det sig vara en px22 från 2012. Det kändes ju mer rätt i pris och allmänt bra! Fram till inkopplingen.

Px22 har ju en annan ingång för brännarstyrningen i form av en nätverkskabelliknande hona. På px 21 är det en annan. Någon som vet om jag nu kan koppla in den nya brännaren via min gamla acktankstyrning? Jag kan tänka mig att koppla förbi själva ingången och sätta kablarna dirket i kopplingsplinten. Bara det att det går många små trådar från ingången till kretskortet och jag kan inte se vart jag skulle koppla. Någon som vet?

Alternativet är ju att lägga ut ytterligare 1000 spänn o köpa acktankstyrning för px22 eller att sälja px22 o köpa en annan px21 - med tanke på priset jag gett så kan det knappast bli en förlustaffär. How to do...
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Solpelle »

Hej

Laddomat brännarstyrning 33p har en anslutning på pinne 21 och 24 enligt manualen som du borde kunna använda.
Om du fick med temgivaren till px22 så skulle jag klippt den sladden och lagt de två ledarna på 21 resp 24.

Vad som händer då är att när 33p bortsluter mellan 21 och 24 så startar brännaren och när den öppnar så stoppar brännaren.

Lycka till
Kmp px21, Bio-sol panna, 10 m2 plana solfångare, 4 m3 bulk förråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Eldvin »

Har inte px22an inbyggd tankstyrning??
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av OL1 »

Jo den har inbyggd tankstyrning, men en får då köpa till en paket med två termostater och en kopplingsdosa. Och det kostar en tusing. Därför hade jag gärna velat använda befintlig kopplingsdosa (laddomat 33P) som jag ändå köpt för kanske 3000 kr för bara några år sedan.

Visar sig att säljaren glömde skicka med termostatsladden och när jag ringde så har han kört den mot acktank, så med lite tur så får jag en acktankstyrning på köpet. Och om det bara är en panntermostat och jag inte lyckas koppla in den i befintligt system så har jag tänkt ut reservplanen att starta och stoppa med hjälp av panntemperaturen ändå. Om jag sätter 85 grader som stopptemp så stannar den inte förrän tanken är uppe i temp eftersom panntempen hålls kring 75-80 grader tills tankarna är uppe.
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Eldvin »

Nu har jag inte hunnit sätta mig in i hur laddomat 33 funkar rent elektroniskt. Men temp givar kabeln på px21an har ju en givare som ändrar resistans beroende på värme och den går ju att lura med lämpligt motstånd.Temp givar kabeln på 22an ser ju ut som en telefon kabel kontakt eller nått liknande så min tanke var om man med en sån kabel och två motstånd skulle kunna använda laddomatens slutande kontakt och på så vis lura brännaren??.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av OL1 »

Det där sista hängde jag inte med på riktigt… Säljaren hade hittat sladden nu i alla fall, trodde han. Enl honom var det tre stift och ingen acktankstyrning utan troligtvis hade den suttit direkt på pannans termostat.

Är det någon som har koll på vad det är för typ av kabel till px 22an? Men om jag tänker rätt så skulle inkopplingen till brännaren bli som följer: när brännarstyrningens termostat i tanktopp "slår till" av låg temp så sluts kretsen mellan pinne 21 och 24 i styrdosan till brännaren och resistensen blir väldigt låg, vilket gör att brännaren tror att tempen i tanken/pannan är oändligt låg? Och när termostaten i tankbotten "slår till" av att tempen är uppe så bryts kretsen till brännaren som då tror att tempen är oändligt hög? Och vilken start och stopptemp jag ställer brännaren på spelar då ingen roll?

Har jag fattat rätt???
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Eldvin »

Jo min tanke om det funkar så istället för tempsensorn så har ju laddstyrningen en kontakt öppnar och sluter.I ena läget så går strömmen genom motståndet som säger till brännaren att det är varmt nog.I det andra att det är för kallt.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av OL1 »

Så beskedet från ariterm är att 1000 ohm motsvarar 25 grader och att det ökar med 7-8 ohm per grad. Start och stopptemp ställs ju i brännaren, frågan är om denna brännare är för smart för att starta på om kretsen sluts utan motstånd eller om den tolkar det som 125 grader kallt och tror att nåt är fel? Och om den riskerar att skadas av den abrupta brutna kretsen och om slutet av bränningen blir som det ska på det viset?
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Eldvin »

Det är just det jag inte vet.För jag har inte provat Men det var en ide som jag funderat på länge.
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Solpelle »

Om du känner dig osäker ring och fråga KMP.

Som jag skrev tidigare så går brännaren så länge du kortsluter, 0 ohm, på tempingången och stoppar när du öppnar den oändlig impedans ( ohm )

Om du läser manualen till din laddomat så föreslås detta i koppling B

Lycka till
Kmp px21, Bio-sol panna, 10 m2 plana solfångare, 4 m3 bulk förråd
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av OL1 »

Ok, enl ariterm ska det funka. Läste mailet 10 gånger innan jag kapade termostatsladden. Nu funkar det inte… Står bara Tempsens (tempkrets öppen) även om kablarna är helt kortslutna. Stod samma när jag försökte starta den utan termostatsladden ikopplad. Någon som har råd?

Det positiva är att när jag testade innan jag kapade termostatsladden, så funkade det! Så brännaren tycks funka.
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Solpelle »

Oj da

Är du säker på att kontakten in i brännare sitter rätt?
Om det var så att den fungerade innan borde den fungera om du kopplar ihop kablarna igen, ta en sockerbit eller tvinna dom. Från brännarens perspektiv har du inte gjort något annat än dragit ut temgivaren, och kopplar du ihop kablarna borde den reagera som du stoppade in tempgivaren.

Om du ogillar detta med elektriskt så går det "leksaksström" i temgivaren ;)


Lycka till
Kmp px21, Bio-sol panna, 10 m2 plana solfångare, 4 m3 bulk förråd
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av OL1 »

Har provat just det, att tvinna kablarna. Den skriver ändå tempkrets öppen... Hoppas få tag på ariterm under dagen. Det kanske är nån inställning som måste till för att köra på detta sätt? För enligt deras svar så ska det funka.
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av OL1 »

Så! Med ett 1000 ohms motstånd seriekopplat när kretsen är sluten så tror brännaren att det är 30.5 grader i pannan och så har jag ställt starttempen något högre än det. Så nu har jag fått igång det. Enl ariterm berodde det på att programvaran var gammal att jag måste lura brännaren med ett motstånd. Däremot så avslutar den eldningen på samma sätt även om tempkretsen bryts, så jag har inte engagerat mig i att hitta en lösning där brännaren tror att tempen gått upp när brännarstyrningen slår ifrån. Det ska inte kunna skada brännaren att köra som jag gör enl ariterm.

Nu ska den bara ställas in också!

Tack för stöd och hjälp!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Jojje33
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 dec, 2015 15:30

Re: Köra px22 med acktankstyrning till px21?

Inlägg av Jojje33 »

Hej

Ser att det är många år sen tråden levde men jag provar och ser om jag får något svar.

Jag står i stort sett i samma problem som OL1. Jag har en PX21 men ska byta till PX22 men vill att den befintliga acktackstyrningen ska fortsätta styra när brännaren slår på och av istället för att brännaren styr detta själv via panntemperatur.

Jag har kapat sladden med tempgivaren och anslutit dem till acktankstyrningen men får samma meddelande som OL1 att tempkrets öppen.

Så nu har jag tänkt prova sätta dit ett motstånd som verkade fungera för OL1 men har ingen aning hur jag ska göra det i praktiken. Så det jag behöver är en detaljerad instruktion hur jag går till väga :) Kanske om OL1 ser det här kommer ihåg hur hen gjorde för 3 ½ år sen. Långskott... jag vet. Men jag kanske har tur :)

Enda skillnaden är att jag har en Crouzet Millenium II som acktankstyrare.

Ärvt systemet då jag köpte huset för ett år sen och därför så uppenbar novis :)
Fokus PE25 Pelletspanna
Ariterm PX22 brännare
En 1500l acc-tank
Tvåvåningsvilla med källare. Tot 250 kvm
Pelletsförråd som rymmer 3 ton i anslutning till brännaren.
Skriv svar