Brännrör i gjutjärn på PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Brännrör i gjutjärn på PX21

Inlägg av Lager »

Hej,

Fick brännaren igår och den var av modellen "latest and greatest" med potentiometrar på ovansidan m.m.

Är det någon som har erfarenheter från det nya brännröret i gjutjärn på PX21? :?:
Det är dessutom en "klack" på ett par millimeter längst fram på röret, den var nog inte där tidigare

Gjutjärn "borde ju" vara bra, men man vill ju inte vara först att testa en ny version...

Dyker bara skruven upp så ska det installeras klart. :D
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

gjutjärn ,.måste vara en bra grej ..tar nog många år innan den tar slut
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
jakeelee
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 14 aug, 2006 16:31

gjutjärn.

Inlägg av jakeelee »

Skulle tro att den största anledningen till att dom gjort det i gjutjärn är produktionskostnaden.
Kostar ju otroligt mycket mindre att tillverka än vad ett rör i rostfri 253MA plåt gör.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det fungerar väldigt bra hos dom jag känner. Jag tror att dom byggt bort problemet nu med sprickbildningar i brännarröret. Min uppfattning till 99%, för det finns väl dessa problem med gjutrör också. Är det fel på gjutrören så visas det nog direkt inom garantitiden, då sprickorna oftas redan finns där på grund av gjutfel. Du kan ju även få en främre stoppplåt till detta rör, om man nu har problem med att bränslet hoppar in i pannan när det matas ner från skruven.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Du kan ju även få en främre stoppplåt till detta rör, om man nu har problem med att bränslet hoppar in i pannan när det matas ner från skruven.
Röret i sig har funkar bra!

Den främre stoppplåten du pratar om skulle vara bra då jag fick VÄLDIGT mycket pellets i början som studsade rakt igenom. Detta åtgärdade jag själv med dubbla "pelletsbromsar" i fallschaktet samt ett metall nät på rostren i pannan (de som iaf. ramlade igenom blev uppbrända i förbräningskammaren innan askan ramlade ignom nätet).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar