Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Bazmar »

Hej!!

Efter att jag sotat och gjort rent min pelletsbrännare + panna så har jag fått problem med att driftstopp löser ut hela tiden. Brännaren tänder klockrent, och när värmen i pannan gått från 60-70 grader så stannar den. Och sjunker till under 60 grader igen. Elpatronen hoppar i och går till strax över 60grader, och sen så kör pelletsbrännaren igång igen och så där håller det på några timmar innan driftstopp hoppar i. Nån som vet vad felet är?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för panna?
Brännaren styr start och stopp med egen givare. Hysteresen är 12°.
Antingen höjer du panntemperaturen lite på brännaren eller sänker elpatronen 5°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Bazmar »

Har en family 1200, har provat att göra det med.. Men blir ingen bättring. I bland kan brännaren gå i upp mot 8timmar innan driftstopp. Och andra gånger runt 1timme.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Larmar brännaren vid driftstopp eller vad är det som händer?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Bazmar »

Ska förklara allt lite tydligare:) efter sotning av pannan så sätter jag tillbaka allt som det ska! Pannan är inställd på 60grader på elpatron. Sätter i kablarna till brännaren. Driffas lampan börjar blinka plus att till knappen lyser. Sen efter några minuter börjar det matas in pellets från röret ner i koppen. Brännaren startar och driftfas lampan börjar lysa. Sen när det har bränt ett tag och pannan kommit upp i 65grader så börjar den gula lampan lysa (lågfas) plus att till knappen och driftfas lyser grönt. När temperaturen kommit upp i 70 grader c:à så slår brännaren av. Temperaturen på pannan faller från c:à 70 grader till strax under 60 och elpatronen hoppar i. Sen startar brännaren igen efter ett tag. Och så där håller det på. När jag vaknar nästa morgon så är driftstopp lampan lysande..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, så brännaren startar och stoppar normalt ett flertal gånger och plötsligt lyser den röda lampan.
Lyser någon mer lampa av de tre i rad, helfart eller halvfart?

Sedan tycker jag att elvärmen inte skall gå in innan brännaren hinner starta. Blir ju dyrt i längden.
Rekommenderar att du höjer panntemperaturen på brännaren så den startar vid 65-70°.

Lågfartsläget ska du skippa, kan vara svårt att få brännaren gå stabilt vid låga effekter när matningen är såpass ojämn. Man tar bort en bygel på kretskortets högra sida. Finns beskrivet i manualen.
http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Bazmar »

Ska prova det när jag kommer hem från jobbet! Är bara den rödadriftstopp lampan som lyser.
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Bazmar »

Men är det normal att brännaren bara ska gå från 60-70 grader och sen slå av för att sjunka ner till 60 igen. Och sen starta på nytt? Har precis köp hus så man är ju inte så insatt i hur det funkar än..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Enbart röd lampa säger att det är problem i starten.
Kontrollera startdosen som ska vara 3-4 dl.
Kan också vara mycket aska i brännarröret som pga lågfartsdriften blir kvar och hindrar antändningen av startdosen.

Pannan innehåller 145 liter vatten som skall värmas upp till c:a 80°.
Detta vatten används för att värma radiatorerna i huset och för att värma förbrukningsvarmvatten via en värmeväxlare. Beroende på värmeförbrukningen så sjunker temperaturen i pannan tills brännarens starttemperatur har nåtts och brännaren startar. Brännaren värmer sedan pannvattnet till stopptemperaturen då brännaren stannar och vilar tills panntemperaturen åter kommit ner till starttemperaturen. Så här håller det på hela tiden eftersom brännarens effekt är högre än värmebehovet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Bazmar »

Ska prova höja temperaturen på brännaren som du skrev! Vad kan annars felet vara? Den går ju klockrent annars med antändningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara att startdosen ligger på gränsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Bazmar »

Det var flamvakten som strulade. Får tacka för hjälpen.

Har en annan fråga, är det normalt att det förbrukas 2st säckar pellets 2x16kg på 24h? Har ett hus från 1940-talet två våning, när temeraturen ligger på någon/några minus grader. Finns det några bra tips annars på saker som kan få ner det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar rimligt med två säckar per dygn. Det betyder att huset behöver 6,5 kW vid den utetemperaturen.
Förbrukningen kan bara sänkas genom att sänka innetemperaturen.
Givetvis måste panna och brännare gå så effektivt som möjligt.
Man håller koll på rökgastemperaturen och sotar pannan när temperaturen ökat 40-50° över nysotad, för att hålla en hög verkningsgrad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av aeromagnus »

Hej! Skönt att din brännare funkar nu. Angående antal säckar så beror det på en hel del faktorer. Det kan faktiskt gå åt mer pellets vid någon plusgrad än vid någon minusgrad. Detta beror på luftfuktigheten är högre med ökad temp. Jag har en PX21 i en gammal Diom-panna hus två våningar, ca 230m2 att värma upp. På några minus ligger jag på ca 2 säck/dygn innetemp 19-20 grader. Nu när det varit ca 6 grader ligger jag på 1 säck lite drygt/dygn säg 1,2. Då går även mitt varmvatten på pannan, saknar varmvattenberedare.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Jag börjar misstänka att vi har samma problem med vår brännare.
Har varit tvungen att använda elpatronen ett par månader, (men vi har inte råd med de höga elräkningarna längre).

Därför tänkte jag nu ta tag i detta, och försöka att åtgärda felet vi har (driftstopp/stängs av), och optimera/förbättra driften ytterligare med Er hjälp.

Till att börja med, var sitter den där bygeln som alla pratar om?
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Skriv svar