Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Bygeln sitter längst till höger på kretskortet vid sidan av reläet. En liten plastmoj som är påträdd på två stift, samma som finns i datorer.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av rod02 »

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Tack för bilderna. :D
Jag har nu tagit bort bygeln och även luftat skruven.

Första testet körs nu sedan några minuter.
Håller tummar och tår att den inte slår ifrån/stängs av igen, när den kommer upp i rätt panntemperatur.

Finns det något speciellt man kan göra (för att "optimera" uppvärmningen) eller som man bör tänka på med dessa brännare?
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Brännaren stannar fortfarande efter ett par timmar, och driftstop lyser som ni ser på bilden. (Pellets matas fram som det ska.)

Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få för att felsöka OCH fixa detta.

TUSEN TACK PÅ FÖRHAND!
Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Senast redigerad av dguldstrand den tor 20 apr, 2017 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Problem i högfartsläge.
Hur ser det ut i brännarröret?

I den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=17261 finns tips hur man ställer in brännaren utan instrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Alla pellets hade bränts i röret, så det såg bra ut. (Bara lite aska/rester.)
Tog ut ock gjorde rent flamvakten precis, får se om det hjälper.
Den var inte supersmutsig, men vet heller inte hur "känslig" den är?

Citering borttagen. / Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Suck! Var precis nere i källaren, och såg att brännaren hade stannat IGEN. :x Temperaturen är på ca 60 grader och hela matarröret är fullt med pellets, och det har aldrig hänt tidigare.

Vad föreslår ni, som vet betydligt mer än mig? (Behöver som sagt ALL hjälp jag kan få.) :(

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Hoppa gärna över den grönmarkerade texten ovan då den inte tillför något. /Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Matningen är för hög så pelletsen hinner inte brinna upp i samma takt som det fylls på.
Brännaren går fett och sotar troligen rejält.
Finns bara ett säkert sätt att komma tillrätta med problemet. Mät och ställ in pelletsmatningen samt därefter justera fläkten som beskrivs i tråden jag länkade till.
Det är nödvändigt att veta vilken effekt som matas in i brännaren för att kunna göra rätt justeringar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Jag förstår, men hur kan matningen ha ändrats bara sådär?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Citering borttagen, hoppa gärna över den grönmarkerade texten ovan då den inte tillför något. /Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Du har väl fått en ny leverans pellets. Pelletsens energiinnehåll kan variera beroende på råvaran.
Har man en gång ställt in brännaren till en känd vikt per 6 minuter, så kollar man och justerar matningen vid en ny leverans tills vikten är densamma som tidigare. Fläkten behöver man inte röra.
Därefter är brännaren inställd efter den nya pelletsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Det är inte meningen att ifrågasätta dig, jag är verkligen tacksam för dina svar.
Tycker ändå det är lite underligt att matningen helt plötsligt ska ha "rubbats".
(Vi har kört samma pelletssort i ca 1 år.)

Om du menar detta:
Samla upp den pellets som brännaren matar fram i högfartsläge under exakt 6 minuter och väg den på en hushållsvåg.
Man kan antingen kallköra brännaren genom att ta ut och belysa flamvakten med en lampa eller handmata brännaren från en separat hink med pellets.

Den uppsamlade pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 (60 min) x 0,9 (verkningsgrad) = avgiven effekt.
14 - 15 kW motsvarar 320 - 345 gram pellets.
..så är jag rädd att jag inte förstår ett dugg. :shock: :(

Om du har tid och lust, får du väldigt gärna köra baby-talk med mig. Hahaha
Vi måste verkligen få ordning på detta. (Får sova utan värme inatt, vägrar slå på elpatronen igen.)

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator

EDIT: OM jag nu har gjort rätt, fick jag fram 287g pellets under 6 min.
Vad gör jag nu? :oops:
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Om du gjort rätt vet jag inte, men om du började mäta när den gröna lampan började lysa för högfartsläget så borde det vara rätt. Jag hade nog väntat mig en högre siffra än 287 gram som enligt formeln motsvarar 12,4 kW avgiven effekt.
Öka i så fall bränslepotentiometern lite och gör en ny mätning på 6 min tills vikten hamnar mellan 320 - 345 gram.
Kör sedan igång brännaren. Förmodligen kommer det grå rök ur skorstenen i högfartsläget och då ska du öka fläkten i högfartsläget i små steg tills röken försvinner. Vänta 5 min efter justering innan kontroll av röken så förbränningen hinner stabilisera sig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Hur justerar jag fläkten m.m.? (Ser ingen skruv för det.)
Nu sist hade brännaren stannat p.g.a. överhettningsskyddet hade slagit till. Suck.

EDIT: den var pannans automatsäkring som hade löst ut, inte överhettningsskyddet.
Senast redigerad av dguldstrand den fre 21 apr, 2017 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av Stegatorparn »

Pelletsmatning och fläkt justeras med potentiometrar på kretskortets vänstra sida.
Se sidan 6 i manualen http://195.67.82.150/ariterm/PX20Anv_SE_%20021001.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Pelletsbrännare px21 (driftstopp)

Inlägg av dguldstrand »

Tror jag hittade skruvarna, är inte helt lätt att se vilken som ska justeras. Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Skippa sedan den grönmarkerade texten, går att bocka ur på telefonen. Den tillför inget. / Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Skriv svar