PX21 nyckfull

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Har en PX21 som inte fungerat bra de senaste 2-3 veckorna. Stopp (röd lampa) var och varannan dag. Blandning oförbr/delvis förbr och glödande pellets i brännarröret. Fick för mig att startdosen är för liten. Efter just är den c:a 240 g 4.2 dl. Kollat 3 st ggr , samma mängd. Såg något om flamvakt här i forumet. Mäter på plinten och får 4,2 - 5-2 V både under uppstart- och driftfas. Brännaren har fungerat nu i 2 dygn. Vad jag funderar över är om någon har tips/synpunkter på ovanst värden. Vad jag förstår så fung bränslematning och tändelement helt OK.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Har du mätt driftdosen under 6 minuter så man kan få en uppfattning om effekten?
Säger en hel del om pelletsmatningens funktion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Nej, driftdosen har jag inte mätt. Hur mäter jag den ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Samla upp den pellets som brännaren matar fram i högfartsläge under exakt 6 minuter och väg den på en hushållsvåg.
Man kan antingen kallköra brännaren genom att ta ut och belysa flamvakten med en lampa eller handmata brännaren från en separat hink med pellets.

Den uppsamlade pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 (60 min) x 0,9 (verkningsgrad) = avgiven effekt.
14 - 15 kW motsvarar 320 - 345 gram pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Skulle göra en mätning idag. Gjorde först ren flamvakten. När det var dags för nästa start gjorde brännaren ett antal försök innan röd lampa. Den brann först en stund i uppatarten innan tändelem gick på igen, den försökte starta under en lång stund, som jag uppfattade det. Hur viktig är plac/riktning av flamvakt ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Flamvakten är inte riktningskänslig och ser elden genom ett litet hål i brännarrörsgaveln.
Behöver normalt ingen justering.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Nu har jag , sent omsider, gjort en mätning och kommit fram till att tillförd bränsleeffekt är 31.1 kW i högfartsläge. Alltså ingen v-grad medräknad.
Det finns ju ett antal osäkerhetsfaktorer i mätning etc ,men det är vad jag kommit fram till.
Jag är tacksam för de synpunkter jag får Stegatorparn !
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Kors i taket...så hög effekt är inte brännaren byggd för.

Minska pelletsmatningen till hälften c:a 325 gram på 6 minuter, så ska det nog gå att få ordning på förbränningen. Minska matningen - mät - justera - mät tills du hamnar rätt.

Kontrollera att startdosen är 3,5 dl.

Kontrollera sedan att lågeffektsbygeln på kretskortet är borttagen. http://195.67.82.150/ariterm/dos_px21.pdf

Starta därefter brännaren och låt den gå in i högeffektsläget.
Minska fläkten sakta tills det börjar komma grå rök i skorstenen. Öka sedan lite tills röken försvinner.
Det går också bra att lysa med en ficklampa in i dragbegränsaren som genast avslöjar synlig rök i kanalen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Måste erkänna att jag inte gjort några mätningar ännu. Brännaren har fung ganska bra tills nu.
Den stannar nu ofta under uppstartsfasen: Tändelement, startdos. Sedan varvar fläkten upp så småningom men den går aldrig riktigt upp i så högt varv att pelletsen tänder riktigt utan tändelem går på igen, fläkten på rel lågt varv tills brännaren så småningom löser ut/alt går in i driftläge efter c:a 15 min efter start. Har noterat båda alt: stopp/fortsatt drift ( efter lång uppstartsfas). Om jag skruvar på pot för FAN HI under driftfas kan jag inte höra att varvtalet ändrar sig ??
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Nu har brännaren gått OK ett antal starter igen. Vet dock inte hur snabbt/segt startförfarandena har varit. Kan det vara mjukvarufel ? Men borde det inte i så fall visa sig likadant hela tiden ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Har du justerat in startdosen och driftdosen så de felkällorna kan uteslutas?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Nej, Stegatorparn, det har jag inte gjort. Får ta tag i det nu när det kanske blir lite mildare ute.
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Nu har jag just doserna. Start 3.4 - 3.5 dl. Höglast: Tillförd bränsleeffekt c:a 24 kW ( kanske ngt hög men med en pannverkningsgrad på 80 - 85 % ligger den ganska bra). Jag testar med detta ett tag nu. Hoppas att detta hjälper.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för panna? Den kanske inte kan ta hand om den höga effekten och då går en del till kråkorna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Jag har en gammal Parca 3000 med pelletsbrännaren plac i oljeeldstaden. Jag har en rökgastemperatur på 220 - 230 ºC med en rel nysotad panna ( jag sotar normalt efter eldning av 7 - 9 säckar pellets). Jag tror att tempmätningen är ganska representativ då jag mäter ett stycke ner i pannans rökgasuttag. Jag gör av med knappt 4 pallar pellets/år så även en verkningsgradsförbättring på 10% eller drygt det inte kan motivera byte av panna.
Tack än en gång för dina råd !
Skriv svar