PX21 nyckfull

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Parca 3000 har märkeffekt olja 20 kW och ved 15 kW så mer än 15 kW är inte att rekommendera.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Jag får trimma ner lite ytterligare. Är bara orolig att jag når någon gräns där driften blir instabil. Kanske onödiga farhågor ? Vill kunna åka bort ett par dagar utan att vara orolig för att brännaren ska strejka. Kan nämna att jag har en WiFi-kamera så jag kan följa på mobilen via Internet om något har hänt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

PX21 går stabilt ner till 14-15 kW. En förutsättning är att lågeffektläget är inaktiverat, alltså att bygeln är borta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

OK. Tack !
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Återkommer med funderingar om brännaren:
Efter senaste just gick brännaren en vecka utan avbrott. Efter rengöring/sotning missade 1:a starten. Därefter har den gått OK något dygn hittills. Undrar om det finns info om alt startförlopp/-försök. Jag har , som jag nämnt tidigare, märkt att brännaren kan uppföra sig olika under uppstarterna.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Taxen »

Efter att jag gjort ren brännaren,så lägger jag in en näve pellets i röret.Det verkar som att startdosen blir för liten när röret är helt tomt.Matningen blir för liten vid uppstarten,så då hjälper det att endast denna gång lägga in lite extra.Sen går den som vanligt till nästa sotning om en vecka.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Har sett något om detta tidigare i forumet. Ska testa nästa gång. Tack !
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Brännaren stannade förrgår natt. Inget oförbränt. Röd + Grön kontrollampa. Antar att det var när brännaren gick i högfartsläge och hela startproceduren var avklarad. Är lite fundersam på just startsekvensen som jag tycker är väldigt utdragen ibland.
Startade om brännaren. Fungerade sedan helt OK.
Efter dagens rengöring / sotning lade jag in lite pellets i brännarröret, som föreslagits. Starten gick snabbt och bra !
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Var det mycket aska längst in i röret vid stopp? Kanske ska aska ur lite tätare.

Beträffande starten, kontrollera att tändelementets hållare ligger an mot brännarrörsgaveln. Finns det en glipa där, blandas varm luft från tändelementet med kall luft direkt från fläkten vilket fördröjer tändningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Vet , tyvärr inte, om det var mycket aska i brännarröret. Tack för tipset om plac av tändelementet. Ska kolla ! Får för mig i bland att startdosen är något för liten eftersom jag tror att brännaren gör två startförsök. Nu har jag alltså 3.4 - 3.5 dl vilket ska vara normalt.
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

En liten rapport om hur brännaren fungerar: Den har den senaste månaden stannat tre gånger. En gång var det glödande pellets i brännarröret och de andra två gångerna fanns inga oförbrända pellets.
Det är svårt att hitta förklaringar till detta, men jag upplever att funktionen är bättre efter att jag följt de goda råd jag fått här på forumet.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av rod02 »

Här räcker inte en näve när den är nytömd. Första veckan är osäker. Så sist jag tömde var 161130 :oops: .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

En liten rapport efter att jag dryftat mina brännarproblem här i forumet. Brännaren har nu fungerat bra utan i stort sett något stopp. De goda förslag jag fått har tydligen hjälpt:
Stegatorparn's råd att mäta/ställa in bränslets start-/driftdoser med tillhörande luftmängder.
rod02's råd att lägga in en näve pellets i brännarröret efter rengöring.

Jag kan även nämna att jag kört brännaren på hög-/lågeffekt i flera månader utan problem.

Mvh
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Har fått lite problem med brännaren efter att den fungerat bra i flera månader:
Den går i 2 -2.5 dygn. Sedan stannar den alltid i högfartsläge. Efter omstart går den igen.
Vid ngt enstaka tillfälle var det lite glöder i brännarröret. Det är svårt att veta om så alltid är fallet eftersom jag inte har så exakt koll.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara dags att kontrollera driftsdosen igen under 6 minuter.
Fläkten ändrar sig inte, utan det är bara matningen som eventuellt behöver justeras om den avviker från senaste injusteringen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar