KMP pellex21 startar på andra försöket

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
P164B
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 21:48
Ort: Njurunda

KMP pellex21 startar på andra försöket

Inlägg av P164B »

Min pelletsbrännare har under en längre tid envist vägrat att starta på första försöket :? . Har rätt startdos.Verkar som den har bråttom att blåsa kraftigt vid första starten så lågan inte hinner ta sig. Vid den andra starten så verkar fläkten ge mer tid och tålamod, nästan stannar så lågan hinner antända riktigt innan den successivt börjar blåsa för fullt. Det här går ju inte att justera på brännaren som är från 2004. Misstänker att det sitter i triacstyrningen? Är det enkelt bara byta den :roll: ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP pellex21 startar på andra försöket

Inlägg av Stegatorparn »

Om du menar triacstyrningen för tändelementet, så är det inte den eftersom brännaren bevisligen tänder så småningom.
Då fläkten reglerar varvtalet är dess triac okej också.
Om man ska leta fel i elektroniken är det troligast processorn som inte styr efter det ursprungliga programmet.

Men först ska du utesluta övriga felkällor.
Är tändelementets hållare monterad kloss an brännarrörets gavel mittför hålet så ingen luft kan smita förbi utan att passera tändelementet?
Är dragbegränsaren justerad för 10 - 15 Pa eller det kanske inte finns någon?
Kraftigt drag t.ex. vid blåst kan ställa till problem vid start.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: KMP pellex21 startar på andra försöket

Inlägg av Taxen »

Om du vill få mjukare gång vid start och drift kan det kanske vara läge att uppdatera till nyare processor.
I den här lite äldre tråden kan du läsa vad som skiljer dem åt.Jag bytte i den här vevan mitt gamla som liksom ditt blåste för hårt i början.Det nya tänder först elementet och och sen en kraftig blåst och därefter smyger fläkten igång lite i taget för att sedan gå i normal takt.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788

Eldkraft säljer reservdelar.Jag köpte en processor som går med 20 graders hysteres då jag ine vill att den skall starta för ofta.Kör start 60 grader till stopp 80 grader.
http://www.eldkraft.se/produkt/processo ... b6-d201414
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar