Kompressor Kmp Uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rsunnerstad
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 17 mar, 2017 16:46

Kompressor Kmp Uno

Inlägg av rsunnerstad »

Är det någon som bytt till en "vanlig " Kompressor och vill dela med sig hur ni gjorde? Var och hur ni kopplade osv. Jag har börjat tröttna på kompressorhaverier typ var 3e år...
Tack på flrhand
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Kompressor Kmp Uno

Inlägg av Haseld »

Ser att det är ditt första inlägg, så du bör i varje fall få något till svar.

Jag kan tyvärr inte den brännaren, hur det styrs och vilken spänning delarna har.

När jag byggde min tryckluftsuraskning kom jag fram till att det räcker ledigt med en urblåsning per dygn. Tryckluftsventilen öppnar före varje start, även om det inte finns någon tryckluft.
Kompressorn får ström över en timer, ca 3 timmar per dag, då behöver den inte gå så mycket.
(Vanlig kompressor, ca 2 HK, 24 L Tank)
Kan du göra något liknande, borde väl kompressorn hålla betydligt längre.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
rsunnerstad
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 17 mar, 2017 16:46

Re: Kompressor Kmp Uno

Inlägg av rsunnerstad »

Hej och tack för ditt svar. Pannan verkar rätt invecklad och jag vill ju inte göra något fel så jag sabbar
den ytterligare. verkar svårt att hitta info om detta... :-(
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kompressor Kmp Uno

Inlägg av Stegatorparn »

Har tittat på pannans elschema och det verkar enkelt att ansluta en kompressor med trycktank till pannan.

Slangen från den inbyggda kompressorn förlängs och ansluts till den nya kompressorn istället.
Kompressorn ansluts till ett vägguttag och vill man inte att den ska kunna gå på nätterna, ansluts ett tidur mellan vägguttag och kompressor. Det här förfarandet belastar inte pannans säkringar av en kraftigare kompressormotor.
Den befintliga kompressorn kan sitta kvar men elkablarna till motorn kopplas loss och isoleras.
Kablar till magnetventil och tidrelä lämnas orörda, så fungerar automatiken som tidigare.

Det är viktigt att slangkopplingar och skarvar blir absolut täta och provas med läckspray eller såpvatten.
Minsta lilla läcka på tryckluften fram till magnetventilen medför att kompressorn startar i onödan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar